کاهش شدید تردد مسافران پیاده از مرزها به دلیل کرونا

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از کاهش شدید تردد مسافران زمینی که از مرزهای کشور عبور می‌کنند خبر داد و گفت: کرونا باعث شده که تعداد آن‌ها در روز به حدود ۱۵۰۰ نفر در مرزهای کشور برسد درحالی که پیش از یکی از مرزهای ایران تا ۴۰۰۰ نفر مسافر زمینی داشت که به صورت پیاده وارد کشور می‌شدند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، جواد هدایتی در این باره اظهار کرد: شرایط، پروتکل‌ها و کنترل هایی که در مرزها اعمال می‌شود کاملا تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و دستورالعمل ها را آن‌ها تعیین می کنند. در این میان سازمان راهداری به عنوان مدیر پایانه‌های مرزی آن را به پایانه‌های مختلف ابلاغ می‌کند و مجری این پروتکل‌ها ایستگاه‌های قرنطینه انسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در استان‌های مختلف است.

وی افزود: یکی از فضاهایی که از سال‌های دور در مرزها داشتیم قرنطینه انسانی است و اساسا در پایانه‌های مرزی یکی از جانمایی هایمان برای پرسنل مرتبط با بیماری‌های واگیر دار بوده است که بر اساس دستور العمل های خاص شان بسته به بیماری های مختلف پروتکل‌هایی را همیشه درباره اتباع ایرانی و غیر ایرانی مانند غربالگری اعمال و اجرا می‌کنند.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در دوره شیوع ویروس کرونا فضاها و امکانات بیشتری در اختیار ناظران بهداشتی برای کنترل های بهداشتی قرار می‌دهیم و همکاری بیشتری با آن‌ها داریم، گفت: کنترل های بهداشتی مانند تب سنجی، غربالگری و حتی تست PCR و قرنطینه برای مسافرانی که به صورت زمینی وارد شده، انجام می شود و عمده ترددهای صورت گرفته مربوط به کنترل های بهداشتی مسافرینی است که به صورت پیاده وارد کشور می شوند چرا که راننده های کامیون با توجه به ماهیت ذاتی ماموریت‌هایشان تماس حداقلی در دوره کرونا با کشورهای دیگر دارند و برخی از آن‌ها حتی به کشورهای مختلف وارد نمی‌شوند و به صورت ترانشیپ کارشان را پی می‌گیرند.

هدایتی با اشاره به اینکه مسافران زمینی ورودی و خروجی با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: مسافران زمینی در مرزهای کشور غالبا به صورت دسته جمعی و با اهداف توریستی و پزشکی وارد کشور می شوند. بیشترین ترددهایمان از مرزهای عراق و افغانستان است که تعداد آن‌ها به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در روز به صورت متوسط می‌رسد در حالی که این عدد قبل از شیوع ویروس کرونا حدود ۴۰۰۰ نفر در روز برای یک مرز بود و در برخی از مرزها این عدد بیشتر هم می‌شد.

وی ادامه داد: این مسافران عموما اتباعی هستند که تابعیت دو گانه دارند و برای تجارت یا با اهداف مشخصی در کشور تردد می‌کنند و برای آن‌ها همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اما پایانه‌های مرزی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر به دلیل شیوع ویروس کرونا مانند گذشته ویزای توریستی نمی‌دهند و به همین سبب در حال حاضر تردد عادی مسافر نداریم و این ترددها به دانشجویان، تاجران یا برخی از مسافران دو تابعیتی محدود شده است.

کد خبر 129787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha