شارژ کردن خودروهای برقی زیر باران خطر دارد؟

بله، شما می توانید باتری خودروی برقی را زیر باران هم شارژ کنید و اصولاً وسایل شارژ خودرو باعث برق گرفتگی نمی شوند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، در روزنامه نیویورک تایمز یک اظهار نظر از خوانندگان منتشر شده است که در آن یک مشتری به نام مارگارات رنکل Margaret Renkl ساکن نشویل (شهری که در آن باران زیاد می بارد)، در خصوص خودروی نیسان لیف اظهار نظر کرده و با این که در مجموع اعتقاد دارد داشتن خودروی برقی در بلندمدت به صرفه است اما به ایرادهای آن پرداخته و گفته است [نقل به مضمون]: «درست است که برنامه ریزی برای شارژ نگه داشتن خودروهای برقی کمی دشوار است مخصوصاً برای کسانی که گاراژ ندارند، ما هم زمانی که وقتی باران می بارد نمی توانیم خودرو لیف مان را شارژ کنیم، حتی با باتری های جدید که بالای 200 مایل به ازای هر بار شارژ می پیمایند، نمی شود سفر جاده ای برنامه ریزی کرد.»

البته شایسته یادآوری است که امکانات مردم در منازل شان خیلی با هم متفاوت است و بعضی ها مجبور می شوند از منزل تا محل شارژ خودرو یک کابل بزرگ تهیه کنند که خطرهای خاص خودش را دارد اما در مجموع شارژ کردن خودرو زیر باران اصلاً خطر ندارد. اصلا خودروسازان می گویند، شارژ کردن خودرو تقریباً در تمام شرایط آب و هوایی می تواند انجام شد.

 

شارژ خودرو



نیسان می گوید شارژ لیف در همه شرایط آب و هوایی ایمن است. طراحی آن طوری است که در برابر نفوذ آب کاملاً عایق بندی شده است و در اثر بارش باران، آب به داخل سامانه شارژ باتری و خود باتری نفوذ نمی کند.

توضیح فنی تر آن را اتوتریدر Autotrader در خصوص خودروهای برقی داده است. جاناتان رتلیف Jonathon Ratliff مدیر ارشد فناوری های آلایندگی صفر در نیسان آمریکای شمالی می گوید: شرکت های خودروسازی تست هایی را روی این سامانه ها انجام می دهند از جمله بر اساس نرخ IP 67 مثل این می ماند که تمامی قطعات شارژ باتری را به مدت نیم ساعت در عمق یک متری آب فرو ببرید و نباید آب به درون آن نفوذ کند. این استاندارد برای قطعات الکترونیکی خودروها در نظر گرفته شده است.

به بیان دیگر باتری و قطعات موتور برقی خودروها طوری ساخته می شوند که این سطح از استاندارد را داشته باشند و برای مدت نیم ساعت اگر در عمق یک متری آب قرار بگیرند دوام می آورند. با توجه به این استاندارد، قرار گرفتن ابزارهای شارژ باتری زیر باران به مراتب شرایط سهل تری نسبت به فرو بردن آن قطعه در عمق یک متری آب است.

حتی ممکن است این ترس هم در مردم وجود داشته باشد که چون این وسایل زیر باران خیس می شوند ممکن است دچار برق گرفتگی شوند.

راتکلیف می گوید مهندسان طراح به این موضوع هم فکر کرده اند و می دانند این نگرانی وجود دارد. چون مردم تجربه دسترسی به وسایل برقی را داشته اند. اما شارژر و خودرو طوری طراحی شده اند که هیچ تماس فیزیکی با هیچیک از قطعات برقی ممکن نیست. در ساخت این قطعات از سنسورهایی استفاده شده که ایزوله ماندن این قطعات را مدام چک می کند.

بنابراین با خیال راحت در شرایط بارانی باتری خود را شارژ کنید و نگران برق گرفتگی یا آتش سوزی هم نباشید.

کد خبر 129789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha