چرا خودروسازان چینی از پیشرانه GDI استفاده می کنند؟ + مزایا

خودروسازان چینی به تازگی در خودروهای تولید خود از موتور 1.5 لیتری GDI استفاده می کنند، اما دلیل استفاده از این پیشرانه چیست و این پیشرانه چطور کار می کند؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، GDI که کلمه اختصاری Gasoline Direct Injection شناخته می شود در اصل به معنی تزریق مستقیم سوخت است.

در دهه های اخیر و پس از عبور صنعت خودرو از موتورهای کاربراتوری، شاهد روی کار آمدن خودروهای انژکتوری بودیم که با پاشش سوخت در منیفولد‌های ورودی هوا، موجب سوخت رسانی سیلندرها می‌ شدند که این سیستم با نام MPi شناخته می‌شود.

سیستم MPI خیلی از از نواقص سیستم‌های کاربراتوری همچون نرسیدن سوخت مطلوب به سیلندر‌‌های دورتر، مصرف سوخت بالا و کاهش راندمان موتور را حل می‌کرد. این نوع سیستم سوخت رسانی برای هر یک از سیلندرهای موتور یک انژکتور اختصاصی داشت و در هنگام مکش هوا از سوی سیلندرها، سوخت را در این هوای جریان پیدا کرده پخش می‌کرد و به صورت مخلوط سوخت برای احتراق وارد سیلندر می‌شد.

صنعت خودرو اما در طول عمر خود نشان داده است که هرگز در یک نقطه متوقف نمی شود.

پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو موجب طراحی و روی کار آمدن موتورهای تزریق مستقیم بنزین یا GDi در موتورهای احتراق داخلی شد که تا پیش از این بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌‌گرفت.

 

پیشرانه



در موتورهای GDi، بنزین تحت فشار بالا قرار داده شده و از طریق ریل مشترک سوخت مستقیماً به داخل محفظه احتراق هر سیلندر تزریق می‌شود.

سیستم تزریق مستقیم بنزین همچنین احتراق خیلی رقیق را جهت بهبود راندمان سوخت و کاهش سطح انتشار آلاینده‌ها در بار کم موتور ایجاد کند که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

عمده برتری‌های یک موتور GDi نسبت به سایر موتورها، افزایش راندمان سوخت و قدرت خروجی بالای آن است که در حجم کمتر می تواند توان بالاتری را تولید کند.

در موتورهای GDi به دلیل انتقال انژکتور به داخل سیلندر، کامپیوتر خودرو می تواند میزان سوخت اضافه شده در مرحله مکش را با دقت بیشتری کنترل کرده و مخلوط سوخت و هوا را بهبود بخشد که این موضوع نتایجی نظیر ایجاد انفجاری تمیزتر، کاهش اتلاف سوخت و افزایش قدرت رادر پی خواهد داشت.

انعطاف پذیری بیشتر در زمینه زمانِ تزریق سوخت در چرخه احتراق را نیز می توان یکی دیگر از مزایای مهم پیشرانه های جی دی آی دانست.

کیا سورنتو، پژو 2008، رنو تلیسمان، اِم جی جی اِس و هیوندای سانتافه از جمله خودروهایی است که از پیشرانه GDI بهره مند است اما در سال های اخیر، خودروسازان چینی به مشتریان پر و پا قرص این پیشرانه تبدیل شده اند.

كاهش مصرف سوخت، تولید كمتر گازهای سمی CO2 و افزایش گشتاور در دور موتور پایین از جمله مزایای است که خودروسازان چینی را ترغیب به استفاده از این پیشرانه در خودروهای خود کرده است.

کد خبر 129814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha