کد خبر 130113
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
ببر X-1 هیوندای معرفی شد

هیوندای خودرانی طراحی کرده است که برای همه جور راه، از مسیر هموار گرفته تا معابر پرسنگلاخ، مناسب است و اگر لازم باشد شبیه به ربات راه می رود.

به گزارش پرشین خودرو ، ببر X-1‌ هیوندای Tiger X-1 هم می تواند درون شهرها برای تحویل بسته و کالا به کار رود و هم کاربردهای اورژانس دارد.

در آینده ای نه چندان دور، جدیدترین وسیله نقلیه حمل و نقل نوین هیوندایی راهی بازار می شود. این وسیله نقلیه در «استودیو نیوهورایزنز [افق های نوین]» New Horizons با همکاری شرکت نرم افزاری اتودسک Autodesk و ساندبرگ-فِرار Sundberg-Ferrar طراحی شده است. از لحاظ تئوری از این خودران انتظار می رود بدون نیاز به راننده بار و بسته را به دورترین نقاط دنیا حمل کند.

البته درست است که ببر ترجمه کلمه تایگر Tiger‌ انگلیسی است اما واقعیت این است که خود کلمه تایگر سرواژه است و از اول حروف عبارت Transforming Intelligent Ground Excursion Robot به معنی «ربات گشت زنی زمینی هوشمند در حال دگردیسی» شکل گرفته است. این وسیله، دومین طراحی «استودیو نیو هورایزنز [افق های نوین]» است.

در سال 2019 این استودیو، طرح مفهومی [در حد طراحی که به تولید انبوه نرسیده] با نام اِلِوِیت را ارائه داد که حالا این استودیو با درس هایی که از این طرح آموخته، تایگر را معرفی کرده است. تایگر یک خودران است که نیروی قوای محرکه آن به هر چهار چرخ به طور مستقل اعمال می شود و هر چرخ روی قطعاتی سوار است که توانایی بالا رفتن از صخره و مانع را دارد و اگر لازم باشد مثل ربات می تواند راه برود.

نوع حرکت این وسیله نقلیه 360 درجه است و به همین دلیل محدودیتی در تعیین مسیر ندارد. هر چرخ هم مستقل از چرخ های دیگر قابل کنترل است.

 

هیوندای



هیوندایی می گوید تایگر ایکس وان، برای اکتشاف و تحقیقات علمی طراحی شده و امکان رساندن بار یا بسته به دورترین نقاط جهان از یک پایگاه کنترل دارد. برای کنترل این وسیله نقلیه نوین، امکان استفاده از پهپاد وجود دارد و می توان آن را به وسیله پهپاد یا هلیکوپتر به نقطه خاصی در نزدیکی محل تحویل رساند که از آن جا به بعد روی زمین تا رسیدن به مقصد، مسیر را خودش ادامه خواهد داد.

به گفته ی ساندربرگ-فِرار، یکی از کاربردهای آن هم گشت های بدون سرنشین برای گردآوری اطلاعات است. در این کاربرد، تایگر به دوربین های مخصوص این کار مجهز می شود و در اماکنی که حضور انسان خطرآفرین است به انجام وظیفه می پردازد. هیوندایی اذعان دارد که این وسیله نقلیه کاربردهای دفاعی و نظامی هم دارد و به ایمنی و سلامت سربازان در قلمروی دشمن کمک می کند.

استفاده بهتر از این وسیله نقلیه در نقاطی است که به دلیل بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله، عبور انسان با مشکل مواجه شده و رساندن آب،‌ غذا و دارو و تأمین نیازهای امدادی به دلیل تخریب مسیر غیرممکن شده است. این وسیله حتی می تواند برای عملیات امداد و نجات و جست و جوی افرا گمشده در کولاک و بهمن هم به کار گرفته شود.

در طراحی تایگر ایکس وان، مهارت ها و تجربیات اتودسک مورد استفاده قرار گرفته که با استفاده مناسب از عناصر و فلزات، هم وزن آن کاهش یافته هم استحکام آن بالا رفته است. نسل قبلی آن یعنی اِلِوِیت نیاز به سرنشین یا راننده داشت اما نسل جدید دیگر نیازی به راننده ندارد و در آینده نزدیک در تحویل بار و بسته در داخل شهر و رساندن وسایل مورد نیاز در امداد و نجات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 

منبع: سایپانیوز

کد خبر 130113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha