آمادگی راه‌اندازی 5G روی سیم‌کارت‌های ایرانسل

پنجمین سایت تجاری نسل پنج تلفن‌همراه (5G) ایران و ایرانسل، ظهر امروز یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹، طی مراسمی در شیراز رسماً راه‌اندازی شد.

به گزارشپرشین خودرو، در این مراسم که در محوطه باز ساختمان شهرداری شیراز برگزار شد، مهندس حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، دکتر عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و شماری از مدیران و مقامات استانی و محلی حضور داشتند.

طی این مراسم، سایت تجاری نسل پنج تلفن‌همراه ایرانسل در شیراز، که در ادامۀ توسعه این فناوری در سراسر ایران، نخستین شهر پس از تهران محسوب می‌شود، رسماً به بهره‌برداری رسید و اعلام شد که کیش و مشهد، دو مقصد بعدی 5G ایرانسل هستند.


در ابتدای این مراسم، مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه امروز جمع شده‌ایم تا به کمک یکدیگر، دورۀ جدیدی از عصر تکنولوژی موبایل را در شهر شیراز آغاز کنیم، گفت: همه می‌دانیم که امروزه، بخش مهمی از زیرساخت توسعه و تحول، مربوط به توسعه زیرساخت ارتباطات است و اگر قرار باشد در حوزه‌های مختلف شاهد توسعه و پیشرفت باشیم، می‌توان گفت موتور محرکه آن، توسعه و پیشرفت حوزه ارتباطات و صنعت IT و ICT است.

عباسی‌آرند افزود: در مجموعۀ ایرانسل، خوشحالیم در مقطعی که کشور، بهرۀ چندانی از فناوری پهن‌باند همراه نداشت، نسل سوم و چهارم تلفن‌همراه را با وجود مقاومت‌هایی که بود، وارد کشور کردیم و الان شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که بخش عمده‌ای از نیازها و ارتباطات روزمرۀ مردم، چه مردم عادی و چه ارگان‌ها و ادارات دولتی، بر بستر ارتباطات نسل سه و نسل چهار، قابل عرضه است.

وی تأکید کرد: تجربۀ یک سال اخیر شرایط کرونایی، نشان داد توسعۀ زیرساخت‌های ارتباطی کشور که با همت اپراتورها و وزارت ارتباطات اتفاق افتاد، چقدر حیاتی، اساسی و پاسخگوی نیازهای روزمره مردم است. الان هم که بحث نسل پنج مطرح است، شاید در نگاه عده‌ای به عنوان کالای لوکس جلوه کند، اما دیری نخواهد پایید که بخش عمده‌ای از خدمات جاری کشور و نیازهای روزمره، بر بستر نسل پنج باید ارائه شود.

مدیرعامل ایرانسل ویژگی‌های مهم نسل پنج تلفن‌همراه را سرعت و پایداری بالاتر، تأخیر کمتر و حجم ارتباطات وسیع‌تر برشمرد و با اشاره به توسعۀ روزافزون خدمات مختلف ارتباطی در دنیا، توسعۀ 5G را جزء ضرورت‌های آتی توسعه کشور دانست.

عباسی‌آرند تصریح کرد: خوشبختانه در ایرانسل طی یک سال و نیم اخیر، برای توسعۀ زیرساخت و تجهیز آن و ایجاد قابلیت اتصال به شبکه نسل پنج، چند کار اصلی را انجام دادیم. همکاران من در بخش‌های مختلف فنی، تلاش کردند تا این زیرساخت را آماده کنند و حاصل آن این است که هسته و زیرساخت شبکه برای توسعۀ 5G ، به صورت کاربردی و واقعی، کاملاً آماده است و الان در سطح کشور، در هر نقطه‌ای که شرایط نصب سایت 5G ایرانسل فراهم شود، این تکنولوژی روی بستر ایرانسل و با سیم‌کارت‌هایی که هم‌اکنون به صورت عمومی در حال استفاده توسط مشترکان است، قابلیت ارائه خدمت را دارد.

وی افزود: در اول مرداد ماه سال ۱۳۹۹، ما نخستین سایت 5G را در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی کردیم که به صورت آنلاین توسط رئیس‌جمهور محترم افتتاح شد. سپس در ساختمان مرکزی ایرانسل، دانشگاه تربیت‌مدرس و اخیراً چهارمین سایت در بوستان آب و آتش (پل طبیعت) تهران با حضور وزیر محترم ارتباطات و فناوری‌اطلاعات افتتاح کردیم تا مردم بتوانند به کمک آن از اینترنت پرسرعت نسل پنج استفاده کنند و خوشبختانه امروز توفیق شد که به اتفاق رئیس محترم رگولاتوری، در شیراز باشیم تا به عنوان اولین استان پس از تهران، بتوانیم این خدمت را به هموطنان‌مان تقدیم کنیم.

مدیرعامل ایرانسل تأکید کرد: خیلی خوشحالیم که با همکاری همه عزیزان در استان، استاندار محترم، شهردار محترم که همکاری‌های بسیار خوبی با ما داشتند، دوستان‌مان در شورای شهر و سایر عزیزان، این شرایط فراهم شده است تا با راه‌اندازی این سایت، این خدمت به عنوان یک خدمت جدید بر لبه تکنولوژی، به همشهریان عزیزمان در شهر شیراز تعلق می‌گیرد.

عباسی‌آرند تصریح کرد: ظاهراً عزیزان ما در اپراتورهای دیگر هم این حرکت را شروع کرده‌اند، به همه دوستان خسته نباشید می‌گوییم و ان‌شاءالله بتوانند این خدمات را به زودی عرضه کنند.

وی افزود: این فناوری شکل نمی‌گرفت مگر با حمایت و پیگیری وزیر محترم، رگولاتور و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دوستان در وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت و اعضای محترم هیأت‌مدیره شرکت ایرانسل که ظرفیت‌های لازم را برای راه‌اندازی و استقرار این فناوری در کشور فراهم کردند. از همه عزیزان تشکر می‌کنم و آرزوی توفیق دارم و امیدوارم زمینۀ توسعۀ این خدمت در سطح کشور و همه استان‌ها فراهم شود.

مدیرعامل ایرانسل همچنین اعلام کرد که سایت‌های تجاری 5G بعدی ایرانسل، اسفند ماه ۱۳۹۹، در کیش و مشهد راه‌اندازی می‌شوند.

رئیس رگولاتوری: راه‌اندازی سایت 5G ایرانسل، آغاز یک راه و تحول جدید است

در بخش دیگری از این مراسم، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به ایراد سخن پرداخت و گفت: 5G تنها یک تکنولوژی نیست که در امتداد نسل سه و چهار باشد، بلکه یک زیست‌بوم است که تحول دیجیتال را در همه عرصه‌ها تسریع می‌کند و این تحول، صرفاً در حوزه موبایل اتفاق نمی‌افتد بلکه یک توسعه متوازن است که ان‌شاءالله باید در همه عرصه‌ها اتفاق افتد تا به شهر هوشمند، اقتصاد دیجیتال، تحول دیجیتال و… برسیم.

 

ایرانسل



فلاح جوشقانی افزود: همه کشور در یک سال گذشته درگیر کرونا بود، اما با همه معایبی که داشت، شاهد بودیم که حوزه ارتباطات را در کشور پررنگ کرد و شاهد بودیم که بر اساس تکنولوژی‌های جدید می‌توان خیلی از امورات کشور و امورات شهر را انجام داد. در عرصه‌ای که همۀ دنیا غافلگیر شد، این تکنولوژی بود که به کمک آمد و هر چند که شرایط همچنان شرایط سختی است، اما در یک سال گذشته، ما بیش از ۲.۵ برابر افزایش ظرفیت استفاده مردم از شبکه‌های ارتباطی را داشتیم که به‌خصوص در حوزه تلفن‌همراه به‌خاطر گستردگی بیشتری که در کشور داشته، بیشتر رخ داده است.

وی تأکید کرد: افتتاح این سایت 5G ، تنها یک سایت نیست بلکه آغاز یک راه جدید و یک تحول جدید در کشور است.

فلاح جوشقانی تصریح کرد: به عنوان رگولاتور از شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل تشکر می‌کنم که همواره در عرصۀ تکنولوژی‌های جدید، پیشقدم بودند. این اولین سایتی است که بعد از تهران، در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و خود سایت نیز از لحاظ فنی و ساختاری، یک سایت جدید و متفاوت با سایت‌های دیگر است. شکیل است و امکانات سایت داخل دکل سایت نصب شده و به فضای بسیار کمتری نیاز دارد. ان‌شاءالله آغازی باشد که در کل کشور به سمت نصب این نوع سایت‌ها پیش برویم.

رئیس رگولاتوری همچنین خواستار اهتمام مسؤولان استانی به توسعۀ ارتباطات ثابت در کنار ارتباطات همراه و موضوع همگرایی در ارتباطات شد.

تشکر استاندار فارس از مدیرعامل ایرانسل برای اجرای طرح‌های ارتباطی

استاندار فارس نیز در این مراسم، بر ضرورت توجه به جنبه‌های مفید و مثبت فناوری، در عین توجه به لزوم کاهش برخی آسیب‌های احتمالی تأکید کرد.

رحیمی با تشکر از مدیرعامل ایرانسل برای توجه به طرح‌های ارتباطی استان فارس گفت: ایشان قول دادند که با یک نگاهِ ویژه به استان فارس، خدمات برتر ارتباطی را در این استان توسعه می دهند که تشکر می کنم از وفای به عهد ایشان. ورود این تکنولوژی نسل پنج تلفن‌همراه به شیراز، جنبه‌های مثبت بسیاری دارد. از همه مهم‌تر اینکه می‌تواند معرف فرهنگ کهن و پیشرو استان فارس باشد و به کمک آن، دانشگاه‌های ما می‌توانند یک عرصه جدید را برای ارائه فعالیت هایشان داشته باشند.

وی افزود: وزارت ارتباطات امروز نگاه مثبتی به استان فارس دارد و من از مسؤولان استانی، تقاضا دارم فرصت حضور مهندس آذری‌جهرمی را برای توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و فناوری‌های ارتباطی، غنیمت بشمارند.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، دکتر لیلا دودمان، عضو شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون هوشمند‌سازی گفت: باعث افتخار ماست که شیراز به‌عنوان اولین شهر پس از تهران، از فناوری روز دنیا برخوردار می‌شود.

وی افزود: این افتخار ما است که توانستیم این همکاری را با ایرانسل به‌وجود بیاوریم تا اولین سایت 5G را بتوانیم در شهر شیراز ایجاد کنیم. چیزی که چند ماه پیش فکر می‌کردم در حد آرزو است، امروز عملاً ایجاد شده است.

در ادامه این مراسم، تست زندۀ سرعت و تست زندۀ دانلود به‌صورت مقایسه‌ای و همزمان، در شبکه‌های 5G و 4G ایرانسل، در حضور اصحاب رسانه و مدعوین انجام شد. نتیجه این تست سرعت دانلود 3.192 گیگابیت برای شبکۀ 5G و 35.4 مگابیت برای شبکۀ 4G بود. همچنین در مقایسه زندۀ دانلود یک فایل 250 مگابایتی، نتیجۀ 3 ثانیه برای شبکۀ 5G و 180 ثانیه برای شبکۀ 4G به ثبت رسید که بیانگر نسبت 60 برابری سرعت 5G در این تست دانلود بود. دانلود این فایل از سرور عمومی داخلی انجام شد که در حال حاضر برای کاربران عمومی محدودیت پهنای باند دانلود دارد، به همین دلیل انجام آن سه ثانیه زمان برد. در آینده و با توسعۀ شبکۀ 5G، پهنای باند متناسب با این تکنولوژی از سوی ارائه دهندگان این نوع سرویس‌ها، در اختیار کاربران شبکۀ 5G قرار خواهد گرفت و زمان دانلود بسیار کوتاه‌تر خواهد شد.

در بخش پایانی این مراسم، پنجمین سایت تجاری 5G ایران و ایرانسل، رسماً افتتاح شد و خدمات آن در اختیار مردم شهر شیراز قرار گرفت.

اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، از سال ۱۳۹۵ مطالعۀ شبکۀ نسل پنج را به صورت جدی با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی داخلی و شرکت‌های بین‌المللی فعال در این زمینه آغاز کرد و موفق شد در تیر ماه سال ۱۳۹۶، اولین بار در ایران، از نخستین شبکه رادیویی واقعی مبتنی بر تکنیک‌های 5G بهره‌برداری و در شهریور ماه همان سال نیز، در حضور مهندس آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، نمونۀ کاملی از شبکۀ 5G را آزمایش کند.

طی یک برنامۀ دقیق و فشردۀ مطالعاتی و عملیاتی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای راه‌اندازی شبکۀ کاربردی و واقعی 5G، ایرانسل اول مرداد 1399، نخستین سایت تجاری نسل پنج ایران را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، در پژوهشگاه ICT راه اندازی کرد. این سایت، در حاشیۀ جلسۀ هیأت دولت، توسط رئیس‌جمهوری به صورت آنلاین افتتاح شد.

با فاصلۀ چند روز پس از آن، در هفتم مرداد ماه، دومین سایت 5G ، در ساختمان مرکزی ایرانسل توسط دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، در حضور خبرنگاران رونمایی شد.

سومین سایت نسل پنج ایران و ایرانسل هم، ۲۱ آبان ماه در دانشگاه تربیت‌مدرس و در یک فضای بیرونی (outdoor) به بهره‌برداری رسید.

چهارمین سایت 5G ایران و ایرانسل، در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در غرفۀ ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا، به صورت آنلاین توسط وی افتتاح شد و در دسترس استفادۀ عموم مردم قرار گرفت.

پنجمین سایت تجاری 5G ایران و ایرانسل نیز که امروز در شهر شیراز به بهره‌برداری رسید، مانند سایت آب و آتش، در دسترس استفادۀ عموم مردم است. کاربرانی که گوشی تلفن‌همراه آنها از فناوری نسل پنج تلفن‌همراه پشتیبانی می‌کند، می‌توانند با اتصال به این سایت، سریعترین نسل اینترنت جهان را تجربه کنند و کاربرانی که گوشی هوشمند آنها قابلیت پشتیبانی از شبکۀ 5G را نداشته باشد نیز می‌توانند از طریق Hotspot مودم 5G ایرانسل در این سایت، به صورت وای فای به شبکۀ نسل پنج تلفن‌همراه متصل شوند.

اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، که از اول مردادماه 1399، ارائه نسل پنجم تلفن همراه در ایران را آغاز کرده است، هم‌اکنون در هشتمین ماهی قرار دارد که کماکان تنها ارائه دهندۀ نسل پنجم تلفن‌همراه در ایران است.

ایرانسل در اسفندماه، سایت‌های بعدی نسل پنج تلفن‌همراه در شبکۀ کاربردی و واقعی خود را در شهرهای کیش و مشهد مقدس افتتاح می کند.

کد خبر 130322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha