کنسرسیوم قطعه سازان با هدف خودکفایی در تولید تشکیل شد

دبیر انجمن قطعه سازان ایران گفت: قطعه‌سازان آمادگی کامل دارند در صورت تعدیل قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان به نفع مردم کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مازیار بیگلو که در نشست انجمن قطعه سازان با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: از نظر ما آزادسازی قیمت‌ها بدترین و آخرین راهکار اصلاح قیمت خودرو است بلکه باید با مدیریت قیمت‌های افسارگسیخته مواد اولیه، قیمت خودرو کاهش یابد.

وی با اعلام موضع قطعی انجمن قطعه سازان در خصوص قیمت خودرو تصریح کرد: بدترین راهکار افزایش قیمت‌هایی است که به مصرف‌کنندگان لطمه بزند.

 

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید



وی در ادامه به طرح های ارائه شده در حوزه صنعت خودرو از سوی دولت و مجلس پرداخت و گفت: طرح تحول در صنعت خودرو، طرح جهش تولید و طرح قیمت گذاری خودرو از طرح هایی هستد که در دولت و مجلس در حال پیگیری است که اولین آنها طرح مجلس است که با وجود تماس‌های مکرر با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، متاسفانه در جریان آن از هر گونه دریافت نظرات قطعه سازان اجتناب می شود.

دبیر انجمن قطعه سازان ادامه داد: طرح دوم و سوم که شامل بسته جهش تولید و قیمت گذاری خودرو است نیز به رغم پیگیری ها تاکنون خروجی مناسبی را نداشته اند و امید است با بررسی هایی که در خصوص طرح جهش تولید و قیمت گذاری در نهاد ریاست جمهوری ادامه دارد تا پایان امسال حداقل موضوع قیمت خودرو تعیین تکلیف شود.

 

قطعه سازان



بیگلو همچنین تصریح کرد: معقدیم با کاهش قیمت مواد اولیه می توانیم قیمت خودرو را درب کارخانه تا 30 درصد کاهش دهیم که موجب رضایت مردم شود.

بیگلو در ادامه به موضوع تشکیل کنسرسیوم قطعه سازان اشاره و خاطر نشان کرد: این کنسرسیوم که به پیشنهاد وزیر صنعت و با هدف خودکفایی قطعه سازان در خودروسازی صورت گرفت هم اکنون با حضور 30 شرکت تشکیل شده و وجاهت حقوقی نیز دارد اما نکته مهم این است که خودروسازان حتی به این کنسرسیوم وقت ملاقات نمی‌دهند.

به گفته وی با وجود همه مسائل و مشکلات، قطعه‌سازان همچنان در خط مقدم تولید قرار دارند و تلاش می کنند تا با حفظ تیراژ تولید در سال آینده، حضور موثری در پروژه های خودکفایی و محصولات جدید ایران خودرو و سایپا ایفا کنند.

وی در ادامه با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احتمال گشایش‌های بین‌المللی اشاره و تاکید کرد: همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند نباید در صورت گشایش های جدید به سمت شرق یا غرب دوباره متمایل شویم این در حالی است که در دو سال گذشته و در دوران تحریم‌ها، قطعه سازان به توانمندی بالایی در داخلی سازی قطعات دست یافتند که منجر به کاهش وابستگی‌ها به غرب و شرق شده است.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان رسالت اصلی قطعه سازان را جلب رضایت مردم اعلام کرد و افزود: امید است با گشایش های جدید بین المللی کمترین وابستگی در صنعت خودرو اتفاق بیفتد و با پاک شدن تمام پیش زمینه ها از اذهان مردم خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب و شایسته مردم به بازار عرضه شود.

با تعیین تکلیف فروشندگان مواد اولیه، اوراق گام قابل استفاده می شود

بیگلو در ادامه با تخصیص اوراق گام و تشکیل جلسات مکرر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 1000 میلیارد تومان اوراق گام برای ایران خودرو صادر شده است منتهی مشکلی که وجود دارد قطعه سازان فعلا نمی توانند از اوراق گام استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه عموم اوراق گام اعتباری است باید دست به دست بچرخد و با توجه به اینکه ته این زنجیره فروشندگان مواد اولیه مانند فولادی ها و پتروشیمی ها و ... قرار دارند متاسفانه نحوه فروش آنها به شکلی نیست که بتوانند این اوراق را دریافت کنند بنابراین با وجود صدور 1000 میلیارد تومان اوراق گام قطعه سازان از دریافت آن اجتناب می کنند اما به محض تعیین تکلیف فروشندگان مواد اولیه قطعا قابل استفاده است.

وی تاکید کرد: البته قرار بود وزارت صمت جلسه ای را تشکیل دهد و از فروشندگان مواد اولیه دعوت کنند که آنها تصمیم گیری کنند که اگر آنها بتوانند روال فروش شان را تغییر دهند به طور قطعا اوراق گام مثمر ثمر خواهد بود و بین 30 تا 40 درصد مطالبات قطعه سازان در صورت اصلاح فرایند فروشندگان مواد اولیه قابل پرداخت از طریق اوراق گام خواهد بود.

دبیر انجمن قطعه سازان همچنین در خصوص رقم دقیق اوراق گام متذکر شد: کل اوراق گامی که برای تمامی صنایع پیش بینی و قابل استفاده است 100 هزار میلیارد تومان است که هم اکنون 10 هزار میلیارد تومان از این اوراق در دسترس است و بانک مرکزی در اختیار صنایع گذاشته که 1000میلیارد تومان آن برای ایران خودروصادر شده است و در صورت استفاده این رقم در مراحل بعدی رقم بیشتری آزاد می شود و تا سقف 100 هزار میلیارد تومان برای تمامی صنایع قابل استفاده خواهد بود.
 

کد خبر 130327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha