7.7 میلیون خودرو کمتر از 2019 در سال 2020 فروخته شد

در حالی که کره جنوبی موفق شد در سال 2020 بیشتر از 2019 خودرو بفروشد، اما زیان دیده ترین کشور دنیا در سال 2020 کشور بریتانیا بود که 28 درصد افول فروش خودرو را تجربه کرد و در عرصه جهانی بازنده ترین خودروساز شد.

به گزارش پرشین خودرو، سال گذشته، یکی از پرتلاطم ترین سال برای فروش جهانی خودروسازان از سال 2008 به بعد بود، احتمالاً به خاطر دارید که دنیا در سال 2008 با بحران مالی بزرگی مواجه شد. سال 2020 به خاطر بحران کرونا هم بازنده داشت و هم کسانی بودند که از این هرج و مرج به عنوان فرصت بهره بردند.

واژه کوید-19 و ویروس کرونا، بخش اعظمی از تیتر و متن اخبار سال 2020 را به خود اختصاص داد و همچون آوار بر سر بازار فروش خودروهای نو، آثار ویران گری بر جای گذاشت.

بر اساس تحلیل های مقدماتی کمپانی تحقیقاتی جاتو داینَمیکس Jato Dynamics 11 بازار اصلی جهانی خودرو 7.71 میلیون دستگاه کمتر از سال 2019 خودرو فروخت. (البته این آمار بر اساس محاسبه 30 کارخانه ای است که سایز و ظرفیت آنها بالای 250 هزار دستگاه خودرو در سال است).

به بیانی دیگر، سال 2020 نسبت به 2019 نزدیک به 12.6 درصد تنزل داشت. جالب این است که در بین کشورهای دنیا، در حالی که کره جنوبی موفق شد سال 2020 بیشتر از 2019 بفروشد، اما زیان دیده ترین کشور دنیا در سال 2020 کشور بریتانیا بود که 28 درصد افول فروش خودرو را تجربه کرد و در عرصه جهانی بازنده ترین خودروساز شد.

 

میزان تولید خودرو در کشورهای جهان

 

برخی از خودروسازان سال 2020 را بهتر از بقیه پشت سر گذاشتند،‌ برای مثال تویوتا دوباره عنوان پرفروش ترین خودروساز جهانی را از فولکس پس گرفت. تویوتا با فروش 7.27 میلیون دستگاه 1.86 میلیون دستگاه از فولکس بیشتر فروخت. سهم بازار خودروهای برقی روند افزایشی داشت و خودروهای گران و خاص در بازار چین همچنان پرتقاضا باقی ماند (که برای صنعت خودروی اروپا،‌ معیاری بسیار مهم به حساب می آید). در حقیقت افزایش 28 درصدی فروش جهانی خودروهای برقی نشان از افزایش سرمایه گذاری و افزایش حمایت سیاسی از فناوری های آن دارد.

یکی دیگر از روندهای مهم سال 2020 ادامه کاهش تدریجی تقاضا برای خودروهای سدان تمام قد پرتجمل luxury saloon است و همچنان گرایش مردم به خودروهای اس یو وی (بلندقامت یا در اصطلاح رایج شاسی بلند) رو به افزایش است. به عنوان مثال سه مدل سدان تمام قدی که از خط تولید خارج شده اند مربوط به برندهای کادیلاک و لینکلن هستند در حالی که محصول از راه رسیده ب ام و ایکس7 خیلی زود جای خود را در بازار باز کرد.

مثل 2019 مرسدس بنز در سال 2020 بیشتر ا ب ام و فروخت اما وقتی همه برندهای یک خودروساز را به حساب بیاوریم (مینی و رولز رویس به ب ام و تعلق دارند)، گروه خودروسازی ب ام و بیشتر از گروه خودروساز دایملر (کمپانی مادر مرسدس بنز) خودرو فروخت.

در بازار سوپرکارها، پورشه ی همیشه سبز 911 همچنان تاج جهانی را از دست نداده، با این که شورولت کوروت هم در دسته بندی موفقیت خیره کننده ای داشته است.

چین اولین کشوری بود که ویروس کوید-19 را گزارش داد و بازار خودروی آن زودتر از بقیه کشورها تحت تأثیر قرار گرفت، اما سرعت بازگشت آن هم زودتر از بقیه بود. در بازار چین، کاهش فروش خودرو نسبت به سال 2019 فقط 2 درصد کاهش داشت و جالب این جا است که سال 2019 نسبت به سال 2018 حدود 8 درصد کاهش فروش اتفاق افتاده بود!

فلیپه مونوز Felipe Munoz از تحلیل گران جاتو داینمیکس می گوید: «ویروس،‌ تعطیلی سراسری و وحشت حاصل از آن تا حدود زیادی کاهش یا افول فروش را در کشورها به خوبی توجیه می کند اما حتی پیش از رسیدن ویروس، این روند افول خیلی زودتر آغاز شده بود.» کاهش فروش در آمریکا (15%-)؛‌ ژاپن (12%-) و آلمان (19%-) بود. البته در همین [تقریباً] دو ماه سپری شده از سال 2021، شواهدی از بهبود فروش مشاهده می شود.
 

تعداد فروش خودروهای برقی در سال 2020


سال 2020 سالی بود که فروش سالانه خودروهای برقی از رقم خیره کننده 1 میلیون دستگاه عبور کرد و پیش بینی ها نشان می دهد که در نیمه دوم سال 2021 از رقم 2 میلیون دستگاه عبور خواهد کرد. در اروپا زوئی رنو تاج دار پرفروش ترین خودروی برقی است اما در فروش جهانی تسلا مدل 3 صدر جدول است. در چین هم رشد فروش را خودروهای برقی از جمله تسلا تجربه کرده است.

با این که فروش خودروهای پرتجمل [لاکچری] در سال 2020 حدود 6 درصد کاهش داشت، اما به رقم 10 میلیون دستگاه رسید. در مقایسه با کل فروش جهانی خودرو در سال 2020، خودروهای پرتجمل کاهش کمتری را تجربه کردند و حتی جالب این جا است که چین در سال 2020 با افزایش 13 درصدی فروش خودروهای پرتجمل رو به رو شد و از این بابت اروپا را هم پشت سر گذاشت و به بزرگترین بازار خودروهای ممتاز و پرتجمل در دنیا تبدیل شد. از هر 3 خودروی پرتجمل در دنیا 1 خودرو در چین به فروش می رسد.

بزرگترین برندگان صنعت خودرو در سال 2020 تسلا، هنگچی و نیو [از چین]، هیوندایی و جنسیس بودند و بزرگترین بازندگان لندرور، آکورا [برند تجملی هوندا]، اینفینیتی، جاگوار و آلفارمئو بودند.

 

میزان فروش خودروهای شاسی بلند برقی در 2020


در دسته بندی شاسی بلندهای برقی که روند افزایشی را تجربه می کنند، آئودی فعلاً صدر جدول پرفروش ترین ها است. آئودی ایی-ترون Audi E-tron توانست ب ام و و مرسدس بنز را هم جا بگذارد. در چین هم مدل های ES6 و EC6‌ از برند نیو Nio پیشرفت خیره کننده ای داشتند. شرکت های ب ام و، کیا،‌ هیوندایی و مرسدس بنز بیشترین بهره را از سرمایه گذاری در خودروهای برقی به خود اختصاص دادند. شورولت از برندهای جنرال موتورز هم در بخش خودروهای برقی خوش درخشید.

سال 2020 برای جاگوار لندرور سال سختی بود. لندرور با 18 درصد کاهش فقط 311 هزار دستگاه فروخت و جاگوار با 35 درصد کاهش فقط 104 هزار دستگاه فروخت. با این که صاحب آن یعنی تاتامورز هندوستان چند میلیارد دلار در آن تزریق کرد. جایی که جاگوار لندرور کمتری زیان را متحمل شدند شاسی بلند برقی آی پیس جاگوار I-Pace‌ بود که حدود 17 هزار دستگاه فروخت.

آستون مارتین و فِراری هم در بین سوپرکارها با کاهش فروش خودرو مواجه بودند.

خودروهای اسپورت و کوپه هم افول نگران کننده ای داشته اند. کمترین کاهش را فورد موستانگ تجربه کرد اما روزگار برای ب ام و Z4 و مزدای MX-5‌ سخت تر شد. به طور دقیق تر، مزدا فقط 17 هزار دستگاه ام ایکس5 به فروش رساند.

کد خبر 130354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha