بیش از 90 درصد خودروهای وارداتی بالای یک میلیارد تومان ارزش دارد

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: بیش از 90 درصد خودروهای وارداتی موجود در بازار، ارزشی بیش از یک میلیارد تومان دارد و با اجرای قانون مالیات از میلیاردی ها، شاهد افت تقاضا و رکود بیشتر در بازار وارداتی ها خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها صحبت در خصوص وضع قیمت در بازار خودرو و پیش بینی فعالان و کارشناسان در خصوص آینده این بازار به شدت زیاد است شرایطی که با انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و پیروزِی بایدن یک شوک به تمام بازارها از جمله ارز و خودرو وارد کرد. اما پس از گذشت مدت زمانی این کاهش قیمت ها به نوعی متوقف شد و حتی برخی از بازارها دوباره روند افزایش قیمت را در پیش گرفتند.

اما از ابتدای هفته گذشته و با اولین واکنش ها در راستای مثبت شدن آینده برجام و ریزش مجدد نرخ دلار بازار خودرو مسیر نزولی را در پیش گرفته به طوری که بررسی نمودار قیمت ها نشان می دهد که بازار داخلی ها با افت یک تا پنج میلیونی مواجه شده است.

بازار خودروهای وارداتی در ماه های اخیر با افزایش نرخ دلار و ادامه ممنوعیت واردات، جهش قیمت قابل توجهی را داشته است جریانی که با آغاز افت نرخ دلار با ریزش قیمت و افزایش رکود همراه شد اما کماکان قیمت ها در بازار وارداتی ها به دلیل نرخ ارز و ممنوعیت واردات بالاست.

در چنین شرایطی است که نمایندگان مجلس ساز و کار اخذ مالیات از خودروهای وارداتی با ارزش بالای یک میلیارد تومان را تعیین می کند موضوعی که بیش از همه این سوال را مطرح می کند که روند تقاضا و قیمت در بازار وارداتی های با اجرای این تصمیم مجلس چگونه خواهد بود؟

نعمت الله کاشانی نسب نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، گفت: با وضع کنونی قیمتی در بازار وارداتی ها مصوبه اخذ مالیات از خودروهای بالای یک میلیاردی، شامل بیش از 90 درصد خودروهای موجود در بازار خواهد شد.

وی افزود: در صورت اخذ مالیات از خودروهای با ارزش بیش از یک میلیارد تومان، بازار وارداتی ها که مدت زیادی است با رکود همراه است با رکود و افت بیشتر تقاضا و نهایتا کاهش بیشتر قیمتی مواجه خواهد شد.

به گفته کاشانی، تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود و بازار خودرو منحصر به مدل های فعلی 2018 به پایین باشد قیمت وارداتی ها به دلیل کمبود و و نبود مدل های روز و تبعات نرخ دلار افزایشی خواهد بود در حالی که با رفع ممنوعیت واردات خودرو به شدت قیمت وارداتی ها در بازار افت خواهد کرد.

به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران هم اکنون بیش از 90 درصد خودروهای وارداتی موجود در بازار بالای یک میلیارد تومان است و کمتر خودرویی خارجی در بازار زیر این رقم وجود دارد.

کاشانی نسب همچنین به تبعات این قانون بر فعالیت نمایشگاه داران خودرو اشاره و تصریح کرد : در شرایطی که ماههاست فروشندگان و نمایشگاه داران به دلیل رکود بازار با مشکلات جدی روبرو شدند اجرای این تصمیم واخذ مالیات از وارداتی ها نیز ضربه سنگینی بر فعالیت نمایشگاه داران خواهد زد و رکود ماههای گذشته در این بازار با اعمال این تصمیم طی ماههای آتی بیشتر و زیان نمایشگاه داران بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر تاثیر تحولات بازار ارز بر قیمت خودرو از رونق اندک در بازار خودروهای داخلی با نزدیک شدن به پایان سال خبر داد و گفت : بازار خودروهای داخلی و وارداتی که در ماهای اخیر با رکود شدید همراه بوده است در آستانه سال جدید و افزایش تقاضای واقعی در بازار داخلی ها کمی رونق گرفته است.

این فعال بازار خودرو در پایان پیش‌ بینی کرد تا پایان سال قیمت خودروهای داخلی تغییری نخواهد کرد اگر چه با افزایش عرضه و ریزش بیشتر نرخ دلار نیز روند کاهش قیمت در این بازار ادامه خواهد یافت.
 

کد خبر 130360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha