افتتاح «موزه خودروهای تاریخی ایران» در بهار آینده

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان با اشاره به روند آماده سازی مجموعه موزه‌ای سردار آسمانی (دفینه) و موزه هنر ایران واقع در کاخ مرمر گفت: موزه خودروهای تاریخی ایران هم امروز در ماه نهم عملیاتی‌اش قرار دارد و در بهار سال آتی بهره‌برداری خواهد شد که به لحاظ عقبه تاریخی و تنوع خودرو، کیفیت و رنگ، برترین موزه تاریخی خودرو در جهان است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، قنبری در مراسم افتتاحیه همزمان «مجموعه موزه‌ای سردار آسمانی (دفینه) و موزه هنر ایران واقع در کاخ مرمر» با بیان اینکه از 15 ماه قبل تا امروز دستور داده شد که در تراز نام مبارک جمهوری اسلامی و رهنمود و تدبیر ولی امر مسلمین هفت موزه در عالیترین ترازهای دنیا تاسیس شود گفت: موزه هنر ایران در محل کاخ مرمر سابق در طول صد روز مورد مرمت و بازسازی در همه ابعاد و حوزه ها قر ار گرفت.

وی افزود: 450 اثر شاخص و فاخر تاریخی از هزاره‌های پیش از میلاد تا تاریخ معاصر در آنجا قرار گرفت و آماده بهره برداری شد که به علت کرونا تا امروز به تعویق افتاده بود. موزه آوندهای تاریخی در رامسر نیز تاسیس شد که آغاز امسال مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

خودرو تاریخی



مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان با بیان اینکه پنج موزه هنر جهان، هنر اسلامی، گوهر و آرایه‌های تاریخی و پول ایران هم در دستورکار قرار گرفت تا در این ساختمان آماده و ارائه شود گفت: این ساختمان در شرف تخریب بود و مهندسان صاحب علم اعلام کردند کلیه ستون های فرعی و اصلی دچار کمانه شده و با کوچکترین فشار جانبی فرو می‌ریزد که طی صد روز آثار بسته بندی و به جای دیگری منتقل و عملیات مقاوم سازی شروع و در 14 ماه به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: این ساختمان به علت نما ثبت تاریخی شده بود و مقاوم سازی این نما زحمت بسیاری داشت. عملیات عمرانی به گونه‌ای صورت گرفت که یکی از مستحکم‌ترین مجتمع های موزه ای ایران شده است. در کنار عملیات عمرانی و ابنیه‌ای باید آثار انتخاب می شد. 5000 اثر تاریخی از 4000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح انتخاب و همه اصالت سنجی شدند، مورد مرمت قرار گرفتند و ترمیم و تنظیف شدند و به این ترتیب مقدمات شکل گیری یک موزه بین‌المللی فراهم شد.

قنبری با اشاره به اینکه اسامی متنوعی برای نام موزه وجود داشت گفت: معتقدم زینتی‌ترین دارایی این موزه نام بزرگ شهید قاسم سلیمانی است و هیچ اثری ارزشمندتر از سردار آسمانی در اینجا وجود ندارد. موزه خودروهای تاریخی ایران هم امروز در ماه نهم عملیاتی اش قرار دارد و در بهار سال آتی بهره‌برداری خواهد شد که به لحاظ عقبه تاریخی و تنوع خودرو، کیفیت و رنگ برترین موزه تاریخی خودرو در جهان است. کاری که در اینجا انجام شد نماد همبستگی ملی بود.

کد خبر 130415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha