قرنطینه مسافران مشکوک در فرودگاه ها و بنادر کشور

تمامی مسافران بالای هشت سال که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند، ملزم به ارائه گواهی تست مولکولی PCR منفی با اعتبار حداکثر ۹۶ ساعت هستند.

به گزارش پرشین خودرو، شهرام آدم نژاد، با تاکید به توجه مردم به شرایط پذیرش مسافران بین‌المللی در ایران هنگام تصمیم گیری و برنامه ریزی برای سفر، گفت: با توجه به شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در جهان و به منظور شفاف سازی الزامات ورود به کشور در شرایط کرونا برای مردم و همچنین افزایش هماهنگی‌ها و انسجام اقدامات بین وزارت‌های راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور خارجه، دستورالعمل به روز شده پذیرش مسافران بین‌المللی در فرودگاه‌ها و بنادر کشور بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، در کارگروه متشکل از متخصصان این سه بخش بازنگری و تدوین شد.

وی افزود: دیروز این دستورالعمل به سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ شد تا پس از صدور اطلاعیه‌های بین‌المللی وارد فاز اجرایی شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس این دستورالعمل تمامی مسافران بالای هشت سال که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند، ملزم به ارائه گواهی تست مولکولی PCR منفی با اعتبار حداکثر ۹۶ ساعت هستند.

وی افزود: این آزمایش‌ها که در مبدا و مقصد باید ارائه شود، می‌بایست از سوی آزمایشگاه‌های مورد تأیید مرجع بهداشتی رسمی کشور مبدا صادر شده باشند که اسامی این آزمایشگاه‌ها از طریق وبسایت کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در هر کشور مبدا اعلام خواهد شد.

جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران گفت: بدیهی است مسافرانی که دارای این آزمایش با شرایط عنوان شده نباشند، توسط شرکت‌های حمل کننده در فرودگاه و بندر مبدا، پذیرش نخواهند شد.

آدم نژاد درباره شرایط محدودیت‌های ورود به کشور افزود: در این دستورالعمل سه گروه دسته‌بندی برای کشورها در نظر گرفته شده است، یکی از گروه‌ها، کشورهای با شرایط ویژه هستند که از نظر شیوع ویروس کرونا در شرایط بحرانی قرار دارند.

وی گفت: شرایط تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در ویرایش اسفند مبنی بر آن است که پذیرش مسافران مستقیم و غیرمستقیمی که ظرف مدت دو هفته پیش از موعد سفر در مبدا یکی از کشورهای این گروه بیش از ۴ ساعت اقامت داشته‌اند ممنوع است.

وی همچنین در مورد شرایط اخذ تست مجدد پس از ورود به کشور و قرنطینه افزود: گروه دوم دسته‌بندی کشورها در این دستورالعمل، کشورهای پرخطر هستند که شمال مسافران بالای ۸ سالی می‌شوند که از مبدا اولیه یا به عنوان نقطه ترانزیتی (با اقامت بیش از ۴ ساعت) از این کشورها به مقصد نهایی ایران سفر می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین مسافران دارای علائم مشکوک به ابتلاء به کرونا که در غربالگری در بدو ورود به کشور از مبدا کشورهای گروه سوم که به عنوان گروه سایر کشورها اطلاق می‌شود، می‌بایست مجدداً در محل فرودگاه‌ها و بنادر مسافری کشور مورد آزمایش کووید ۱۹ قرار گیرند.

آدم نژاد افزود: ضمناً مسافران این دو گروه، می‌بایست به مدت ۱۴ روز در محل اسکان شخصی که از قبل آن را در فرم تعهد مسافر اعلام می‌نمایند با مراقبت‌های مدنظر وزارت بهداشت در قرنطینه باقی بمانند. همچنین در صورتیکه به تشخیص نمایندگان بهداشت مرزی، مسافری مشکوک به علائم کرونا شناسایی شود، به تشخیص وزارت بهداشت به بیمارستان، هتل یا محل اسکان شخصی اعزام می‌شود.

وی در پایان گفت: شرایط عنوان شده مشمول مسافرانی که واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند نیز می‌شود، ضمناً لیست کشورهای با شرایط ویژه و پرخطر در بازه‌های زمانی مختلف توسط وزارت بهداشت به روز رسانی خواهد شد که این لیست و دستورالعمل مذکور در وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بنادر و دریانوردی قابل دسترسی خواهد بود.

کد خبر 130425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha