کد خبر 130431
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
 بی‌میلی خریداران به خودروهای خودران

مشتریان قبل از آنکه به خودران‌ها روی بیاورند باید از ایمنی آن خاطرجمع شوند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، این روزها اخبار صنعت خودرو پر شده از تیترها و متن‌هایی درباره خودران‌ها (خودروهایی که نیاز به راننده ندارند) و طراحی و تولید خودروی خودران، واقعا به یکی از اهداف خودروسازان دنیا تبدیل شده است؛ اما اگر از مصرف‌کنندگان نظرسنجی کنید، معلوم می‌شود به اندازه‌ای که خودروسازان اصرار به ساخت آن دارند، مشتریان اصراری به استفاده از آن ندارند.

مخصوصا که هنوز از تفویض اختیار به کامپیوترها و پردازشگر‌ها خاطرشان جمع نشده و راهی طولانی تا رسیدن به این هدف باقی مانده است. انجمن مهندسی خودرو سال گذشته نظرسنجی‌ای در این مورد انجام داد و از پاسخ‌دهندگان پرسید چه احساسی درباره خودران‌ها دارند. امسال هم در 15 ژانویه 2021 این نظرسنجی تکرار شد و اکثریت پاسخ‌دهندگان (80 درصد) خواسته‌اند که خودروسازان تمرکز اصلی خود را روی سامانه‌های فعلی ایمنی قرار بدهند قبل از آنکه به سراغ مسائل دیگری بروند و فقط 22 درصد از پاسخ‌دهندگان اعتقاد داشتند که خودروسازان باید روی خودران‌ها تمرکز داشته باشند.

گِرِگ برانون، مدیر مهندسی خودرو انجمن یادشده می‌گوید: «مردم آمادگی استقبال از فناوری‌های جدید خودرو را دارند، مخصوصا فناوری‌هایی که ایمنی خودرو را بالاتر می‌برند. مصرف‌کنندگان به وضوح می‌دانند که چه می‌خواهند. اگر خودروسازان فرصت را غنیمت بشمارند و تجربه بهتری را همین حالا فراهم کنند، راه برای خودروهای فردا هموار می‌شود.» برانون به نکته خوبی اشاره می‌کند.

 

خط تولید



شاید تمرکز تنها روی خودران‌ها هنوز خیلی زود باشد چون امکانات پیشرفته‌ ایمنی مانند ترمز اضطراری اتوماتیک هنوز در همه خودروهای در حال تردد فراگیر و متداول نشده و شاید بهتر باشد تمرکز روی بهبود شرایط و امکانات فعلی قرار بگیرد تا آینده‌گرایی. امکانات ایمنی پیشرفته بیشتر در خودروهای بسیار گران‌قیمت به کار می‌روند، درحالی‌که برای بهبود وضع و کاهش صدمات و خسارات شاید بهتر باشد فناوری‌های پیشرفته فعلی گسترش بیشتری پیدا کنند.

البته همه مردم تجربه مثبتی از این فناوری‌های جدید ندارند. مطالعات قدیمی‌تر نشان می‌دهد که به ازای هر 4 هزار مایلی که پیموده شده، خودروهای مجهز به سامانه کمک به راننده در هر 8 مایل با یک مشکل مواجه شده‌اند. این مشکلات لزوما ناشی از خرابی این سامانه‌ها نیست و گاهی سامانه‌ها آن طور که طراح در ذهن داشته، عمل نمی‌کنند. خیلی از دارندگان خودروهای گران‌قیمت این سامانه‌ها را خاموش می‌کنند.

حتی برخی از اوقات جنبه روانی امکانات پیشرفته هم باید مورد مطالعه قرار گیرد؛ برای مثال فرض کنید نمایشگر نقطه کور خودرو به درستی عمل نکند، در آن صورت خواهید دید که تا چه حد اعتماد صاحب خودرو به سایر سامانه‌های ایمنی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. حال به این فکر کنید که در خودران‌ها قرار است سرنشینان به این سامانه‌ها اعتماد کامل داشته و به‌طور کامل اختیار رانندگی را به این سامانه‌ها تفویض کنند.

در هر صورت، فعلا مصرف‌کنندگان و دارندگان خودروها انتظار دارند سامانه‌های فعلی قابل‌اعتمادتر و متداول‌تر شوند تا آنکه تمرکز خودروسازان روی خودران‌هایی باشد که به آینده‌ای دورتر تعلق دارند.

کد خبر 130431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha