کد خبر 130573
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
 گازوئیل در ونزوئلا سهمیه بندی شد

شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا در پی تولید اندک پالایشگاههای داخلی و واردات پایین در نتیجه تحریمهای آمریکا، سهمیه بندی گازوئیل برای کامیون داران را آغاز کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی نشان داد رانندگان کامیون خشمگین در ایالت مرکزی ماراکای ونزوئلا در اعتراض به کمبود سوخت، یک بزرگراه را مسدود کردند. گروههای صنعتی می گویند سهمیه بندی کم سابقه گازوئیل باعث تاخیر در تحویل کالاها به بازار در این کشور عضو اوپک می شود.

کمبود گازوئیل پس از کمبود گسترده بنزین در سال 2020 پیش آمد که باعث شد نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا یارانه های سنگین سوخت را قطع کرده و به واردات اقدام کند. دیزل همچنان به صورت رایگان برای کامیون داران توزیع می شود.

پیش از بحران کمبود بنزین و دیزل، سوخت ارزان و فراوان در ونزوئلا که بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارد، یک امر بدیهی به شمار می رفت.

 

گازوئیل



خسوس رودریگز، رییس اتاق بازرگانی شهر پوئرتو کابِیو که بزرگترین بندر کانتینری ونزوئلا به شمار می رود، در این باره گفت: ما درباره دشواری کم سابقه در شرایط حال حاضر صحبت می کنیم.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، اقتصاد ونزوئلا در فاصله سال 2013 تا 2019 به میزان 63 درصد کوچک شده است. ریزش قیمت نفت به همراه سالها فشار اقتصادی باعث ایجاد ابرتورم در این کشور آمریکای جنوبی شده است. فروپاشی اقتصادی به کمبود مواد غذایی و دارو دامن زده و بحران انسانی را به دنبال داشته که طبق اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، به مهاجرت 5.4 میلیون ونزوئلایی منجر شده است.

جوناتان دوروِل، رییس اتاق بار منطقه ای که نماینده رانندگان کامیون است، اظهار کرد: شرکت PDVSA عرضه دیزل را به 100 تا 200 لیتر برای هر کامیون محدود کرده و بسیاری از رانندگان باید سه روز در صف بمانند تا سوخت دریافت کنند. اکثر کامیونها حداقل 1200 لیتر گنجایش دارند. وی گفت: اگر نتوانیم کامیونها را حرکت دهیم، نمی توانیم کالاها را جابجا کنیم.

کمبود دیزل در پی اقدام سال گذشته آمریکا در ممنوعیت تهاتر دیزل در برابر نفت خام ونزوئلا ایجاد شد. دولت ترامپ تحریمها علیه ونزوئلا را با هدف سرنگونی دولت مادورو تشدید کرد.

تامین کنندگان دیزل از جمله شرکت ریلاینس اینداستریز هند و فعالان حقوق بشر نسبت به بحران انسانی ناشی از کمبود سوخت به جو بایدن، رییس جمهور آمریکا هشدار داده و خواستار رفع ممنوعیت سواپ دیزل با نفت ونزوئلا شده اند. آمار رفینیتیو آیکان نشان می دهد ونزوئلا از نوامبر که آخرین محموله ریلاینس را دریافت کرد، واردات دیزل نداشته است.

اما یک مقام کاخ سفید هفته گذشته به رویترز گفت: دولت هیچ شتابی برای تسهیل تحریمها در برابر امتناع مادورو از دادن هر گونه امتیازی ندارد.

برآورد می شود مصرف دیزل ونزوئلا بین 35 تا 49 هزار بشکه درروز است. دیزل در کشاورزی، تولید برق و ترانزیت عمومی استفاده می شود. کشاورزان ونزوئلایی ماههاست هشدار می دهند کمبود دیزل کاشت و برداشت محصولات را به خطر خواهد انداخت.

به گفته آنترو آلوارادو، از شرکت مشاوره گاز انرژی لاتین امریکا، شبکه پالایش شرکت PDVSA که 1.3 میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارد اما به دلیل سالها عدم رسیدگی و سوءمدیریت تنها بخشی از آن فعال است، در فوریه 37 هزار بشکه در روز دیزل تولید کرد. شرکت PDVSA در فوریه چهار میلیون بشکه ذخایر دیزل داشت.

بر اساس گزارش رویترز، یک کارگر مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: شرکت PDVSA تولید بنزین را به تولید دیزل ارجحیت داده است.

کد خبر 130573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha