طرح قانونی شدن نهضت ساخت داخل به مجلس ارائه شد

با هدف حفظ دستاوردهای داخلی سازی و رفع نگرانی قطعه سازان از احیای برجام و تداوم سیاست ها و اهداف ساخت داخل، طرح قانونی شدن نهضت ساخت داخل از سوی قطعه سازان به مجلس ارائه شد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر اظهار داشت: میزهای تخصصی ساخت داخل که تا کنون منجر به 343 میلیون یورو کاهش ارزبری و حضور بسیاری از قطعه سازان پای میز قراردادها شده، امروز موجب نگرانی قطعه سازان گردیده است که با فرو ریختن دیوارهای تحریم و یا اجرای برجام، وضعیت قطعه سازانی که در دوران تحریم سرمایه گذاری کردند چه خواهد شد و چه سرنوشتی در انتظار آنها است.

محمد رضا نجفی منش با توجه به برخی نگرانی ها در صورت احیای احتمالی برجام در سال آینده، تصریح کرد: سیاست ها و برنامه های گسترده ای برای داخلی سازی قطعات اجرا شده، اما نگرانی هایی برای قطعه سازان در تداوم این سیاست ها وجود دارد و عقیده بر این است که پس از رفع احتمالی مشکلات برجام، شرکت ها دوباره به واردات بی رویه و سرکوب صنعت داخل روی بیاورند!

وی گفت: بر همین اساس قطعه سازان با ارائه پیشنهادی به مجلس در تلاشند تا نهضت ساخت داخل به عنوان راهبرد اساسی تبدیل به قانون شود تا دستاوردهای حاصل از داخلی سازی حفظ شود.


تاثیر تسهیلات 5 هزار میلیاردی خودروسازان در تسویه نیمی از مطالبات معوق 120 روزه قطعه سازان

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در ادامه با اشاره به حجم بالای مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به تاثیر پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیاردی در کاهش مشکلات نقدینگی سازندگان در ماه های پایانی سال پرداخت و افزود: شاید دو سال قبل پنج هزار میلیارد تومان عدد مناسبی بود اما امروز با توجه به حجم بالای مطالبات به نظر می رسد با پرداخت کل تسهیلات به قطعه سازان، این رقم شاید نیمی از مطالبات معوق 120 روزه قطعه سازان را پوشش دهد.

به گفته نجفی منش، اگر چه پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیاردی کمک خوبی به بهبود وضع نقدینگی قطعه سازان به خصوص در روزهای پایانی سال می کند اما با وجود 10 هزار میلیارد تومان معوقاتِ بیش از چهار ماهه به هیچ وجه کافی نیست.

وی راهکار اساسی رفع مشکل نقدینگی در این صنعت را بر عهده دولت دانست و اضافه کرد: دولت باید هر چه سریعتر دست از سر قیمت گذاری خودرو بردارد و اجازه دهد که حاشیه بازار، قیمت خودرو را تعیین کند تا بر این اساس شرکتها محصولات را در بازار به فروش برسانند تا هم هزینه های خودروسازان تامین شود و چرخ تولید بچرخد و هم مطالبات قطعه سازان به موقع پرداخت شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی تاکید کرد: اینکه قطعه سازان با کار و تلاش چرخ تولید خودروسازان را بچرخانند و در نهایت نیز کاسه گدایی را در دست بگیرند و به دنبال تسهیلات برای تسویه مطالبات خود از خودروساز باشند شرایط ناعادلانه و بی معنایی است که مسلما با آزادسازی قیمت دیگر چنین الزامی وجود نخواهد داشت.

 

محمدرضا نجفی منش


امیدواری سازندگان به آزادسازی قیمت خودرو در 1400

وی همچنین با اشاره به طرح واگذاری تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ به خودروسازان در ستاد اقتصادی دولت، متذکر شد: در صورت تصمیم گیری ستاد اقتصادی دولت و آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ، این اقدام بدون شک گام بسیار مثبتی در مسیر آزادسازی کامل قیمت خودرو است و با این حرکت جریان کاذب قیمتی در بازار خودرو شکسته و رانت بزرگ میلیاردی که از مابه التفاوت نرخ کارخانه و بازار به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر می شود از بین خواهد رفت.

نجفی منش در ادامه با نگاهی به چشم انداز صنعت قطعه سازی در سال 1400 ابراز امیدواری کرد در سال آینده با آزادسازی قیمت خودرو، شاهد جهش 50 درصدی تولید خودرو در کشور باشیم.

وی در پایان با تاکید بر نیاز 27 هزار میلیاردی صنعت خودرو برای جهش 50 درصدی تولید، خاطرنشان کرد: بر اساس برآورده های صورت گرفته 25 هزار میلیارد تومان از این نیاز مربوط به بخش قطعه سازی کشور است تا جهش 50 درصدی تولید محقق شود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha