جدیدترین خودروهای ایران که وارد بازار داخلی می‌شوند

شرکت‌های خودروسازی داخلی در حال تولید محصولات جدیدی هستند که بعضی از آنها به‌ زودی عرضه می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم با جدیدترین خودروهای ایران آشنا شویم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازان ایرانی، به خصوص دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا، مدتی است که حرف از محصولات جدیدشان می‌زنند. بسیاری از خودروهای قدیمی این شرکت‌ها در حال خارج شدن از دور هستند و طبیعی است که باید جایگزین‌هایی برای آنها معرفی شود. از سوی دیگر در سال‌های اخیر، با توجه به سنگین‌تر شدن تحریم‌ها علیه کشورمان، بسیاری از کمپانی‌های مطرح خارجی، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی قطع کرده‌اند و این موضوع ضرورت طراحی و تولید خودروهای جدید داخلی را به خوبی روشن ساخته است.

برای مثال وقتی کمپانی پژو از کشورمان رفت، ایران خودرو تصمیم گرفت تا بر اساس پلت فرم پژو 301، یک خودروی جدید (فیس‌لیفت شده) طراحی کند که با عنوان پروژه K132 شناخته می‌شد و حالا تارا نام گرفته است. همچنین سایپا هم پروژه‌های دیگری را در دست تولید دارد. در ادامه این مقاله با پرشین خودرو همراه باشید تا با جدیدترین خودروهای ایران آشنا شویم.

 

معرفی جدیدترین خودروهای ایران خودرو و سایپا

همان‌طور که گفتیم دو خودروساز بزرگ داخلی آستین‌های خودشان را بالا زده‌اند تا جدیدترین خودروهای ایرانی را معرفی کنند. شرکت سایپا در ابتدا خودروی رهام را معرفی کرد و پس از مدتی نام آن را به شاهین تغییر داد. این شرکت برای خودروی شاهین از یک پلتفرم ایرانی استفاده کرده و به همین دلیل محصول جدیدش را یک خودروی ملی نامیده است. اما ایران خودرو K132 (که حالا با نام تارا شناخته می‌شود) را بر اساس پلتفرم پژو 301 تولید می‌کند. در ادامه با جدیدترین خودروهای ایران خودرو و سایپا بیشتر آشنا می‌شویم.

 

تارا، جدیدترین خودروهای ایران خودرو

 

مشخصات و قیمت خودروی تارا یا همان K132 ایران خودرو

خودروی تارا از پلتفرم پژو 301 استفاده می‌کند که به این موضوع از دو زاویه می‌توان نگاه کرد؛ اول آنکه ادعای ایران خودرو مبنی بر ساخت یک خودروی ملی زیر سوال می‌رود. البته همین حالا هم این شرکت تاکید کرده که بیش از 90 درصد قطعات تارا توسط خودش ساخته می‌شود. اما نگاه دوم آن است که استفاده از پلتفرم مطمئن خارجی، خیال مشتریان را تا حدی راحت می‌کند و آنها با آسودگی بیشتری می‌توانند برای خرید خودروی تارا اقدام کنند.

خودروی تارا از پیشرانه EC5 تولید ایران خودرو استفاده می‌کند که تقریبا مشابه TU5 است. این موتور 1.6 لیتری می‌تواند نیرویی معادل 110 اسب بخار تولید کند. با توجه به مشخصات موتور EC5 که نمونه‌هایی از آن در کشورهای اروپایی هم مورد استفاده قرار گرفته، می‌توان پیش‌بینی کرد که مصرف سوخت تارا چیزی حدود هفت لیتر در هر 100 کیلومتر باشد. البته با توجه به پایین‌تر بودن کیفیت بنزین در ایران، شاید این مقدار مصرف کمی بیشتر شود. نسخه اولیه تارا با گیربکس دستی شش سرعته عرضه می‌شود، اما به احتمال زیاد در آینده شاهد نسخه اتوماتیک آن هم خواهیم بود.

در طراحی ظاهری خودروی تارا، شباهت‌هایی با خودروی دنا دیده می‌شود و منتقدان این طراحی، همان ایراد قبلی را به ظاهر تارا هم می‌گیرند: اینکه طراحی این خودرو با تقلید از فورد موستانگ آمریکایی انجام شده است. جلو پنجره و چراغ‌های جلوی تارا از طراحی شیک و مدرنی برخوردار هستند و چراغ‌های عقب نیز به‌ صورت پیوسته طراحی شده‌اند که زیبایی خاصی به قسمت پشتی تارا بخشیده است. وقتی از پهلو به تارا نگاه می‌کنیم، خطوط روی بدنه که از جلو تا عقب خودرو کشیده شده‌اند و همچنین دو خط دیگر روی کاپوت جلو خودنمایی می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت که تارا به عنوان یکی از جدیدترین خودروهای بازار ایران، از نظر طراحی یک سر و گردن از تمام خودروهای ایرانی دیگر بالاتر است و نمره قبولی در این بخش می‌گیرد.

قیمت خودروی تارا هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده است، اما با توجه به پیش‌فروش ایران خودرو می‌توانیم قیمت نهایی تارا را پیش‌بینی کنیم. این شرکت به عنوان پیش‌پرداخت برای مدل دنده‌ای تارا مبلغ 143 میلیون و برای مدل اتوماتیک مبلغ 192 میلیون را در سال گذشته در نظر گرفته بود. اگر فرض کنیم که پیش‌پرداخت، تقریبا نیمی از قیمت نهایی خودرو باشد، بنابراین می‌توان حدس زد که قیمت تارا دنده‌ای حدود 280 میلیون و قیمت تارا اتوماتیک هم حدود 380 میلیون است. البته اگر در سال 1400 خودروسازها مجددا درخواست افزایش قیمت داشته باشند، احتمالا این قیمت‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

 

قیمت خودروی شاهین، جدیدترین خودروهای ایران ،شاهین

 

مشخصات و قیمت خودروی شاهین (رهام) سایپا

خودروی شاهین یک سدان جدید از شرکت سایپا است که روی پلتفرم SP100 ساخته شده و تقریبا تمام قطعات آن نیز در داخل تولید شده‌اند. گفته می‌شود که سایپا برای طراحی خودروی شاهین، از ظاهر این پرنده الهام گرفته و آن را به چشم اولین قدم برای ساخت محصولات کاملا مستقل و اختصاصی نگاه می‌کند. مسئولان سایپا ادعا می‌کنند که خودروی شاهین امنیت بالاتری نسبت به سایر خودروهای تولید داخل دارد و آزمون‌ها مختلف ایمنی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. شاهین که یک سدان کامپکت در کلاس C است، در شش مدل مختلف تولید و عرضه می‌شود و دارای دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک خواهد بود.

مدل دنده‌ای شاهین از یک پیشرانه 1.5 لیتری استفاده می‌کند که قدرتی معادل 108 اسب بخار دارد و این نیرو را از طریق یک گیربکس پنج سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می شود. جالب است بدانید که از همین موتور در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک هم استفاده شده، اما در شاهین کمی تقویت شده است. درباره نسخه اتوماتیک این خودرو هم فعلا اطلاعات زیادی در دست نیست.

بحث در مورد طراحی ظاهری شاهین را می‌توان به سلیقه مشتریان واگذار کرد. این خودرو، جلو پنجره پهن و چراغ‌های نسبتا کشیده‌ای دارد و در طرفین آن نیز خطوط محوی دیده می‌شوند. طراحی قسمت پشت شاهین هم ظاهرا با الگوبرداری از سدان‌های چینی انجام گرفته است. اما خودروی شاهین با اینکه ظاهر جمع و جوری دارد، فضای داخلی خوبی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد و از نظر امکانات جانبی هم در سطح قابل قبولی قرار دارد. این خودرو به عنوان یکی از جدیدترین ماشین های ایرانی، دارای امکاناتی چون سیستم ABS، تنظیم برقی صندلی‌ها، دو نمایشگر مالتی مدیای 7 و 10 اینچی، سانروف (در برخی مدل‌ها) و ایربگ‌های جانبی روی صندلی‌ها خواهد بود.

چندی پیش اعلام شد که قیمت خودروی شاهین حدود 260 میلیون تومان است که قیمت متعادلی برای یکی از جدیدترین ماشین های بازار ایران محسوب می‌شود. باید ببینیم استقبال مشتریان از این خودرو چگونه خواهد بود و آیا شاهین می‌تواند به یکی از محصولات پرفروش سایپا تبدیل شود یا خیر.

 

 جدیدترین خودروهای ایران،آریا

 

مشخصات و قیمت خودروی آریا سایپا

دومین خودروی سایپا که روی پلتفرم SP100 ساخته می‌شود، آریا نام دارد. این خودرو یک کراس‌اور کوچک است که در دسته خودروهای هاچ‌بک کراس قرار می‌گیرد. به‌ نظر می‌رسد شاهین و آریا شباهت‌های زیادی به یکدیگر داشته باشند و گفته می‌شود که بسیاری از اجزای آنها مشترک است. به همین دلیل پروسه تولید آریا خیلی سریع‌تر از شاهین طی شده و این خودرو به‌زودی عرضه عمومی خواهد شد.

جالب است بدانید که نام‌های شاهین و آریا جزو اولین اسامی خودروهای ایرانی هستند. در اواسط دهه 30 شمسی، شرکت سهامی جیپ ایران شروع به فعالیت کرد و در اوایل دهه 50 به جنرال موتورز ایران تغییر نام داد. در نهایت در اواخر دهه 50 نام این شرکت به پارس خودرو تغییر پیدا کرد. این کارخانه یکی از محصولات پرطرفدارش یعنی نسل سوم رامبلر امریکن را با نام‌های آریا و شاهین برای مشتریان ایرانی عرضه کرد. حالا هم معلوم شده که سایپا می‌خواهد مجددا از همین اسامی برای دو تا از جدیدترین خودروهای تولید داخل استفاده کند.

در خودروی آریا از همان موتور 1.5 لیتری شاهین استفاده می‌شود که نسخه توربوشارژ آن معادل 110 اسب بخار قدرت دارد. این اتومبیل گیربکس دستی پنج سرعته خواهد داشت، اما قرار است نسخه اتوماتیک آن هم با گیربکس شش سرعته در آینده تولید و عرضه شود.

خودروی آریا ظاهری جمع و جور دارد و یک کراس‌اور کوچک قلمداد می‌شود. قسمت جلوی آن شباهت زیادی به شاهین دارد، اما در پشت، شاهد طراحی متفاوت و اسپرت‌تری هستیم. به‌طور کلی آریا یک خودروی جوان‌پسند است که اگر قیمت مناسبی داشته باشد، می‌تواند به یک خودروی پرفروش در بین جدیدترین ماشین های تولید داخل تبدیل شود. پیش‌بینی می‌شود که قیمت این کراس‌اور بین 250 تا 350 میلیون تومان باشد.

 

اطلس سایپا، خودروهای جدید داخلی

 

با خودروی اطلس، کراس‌اور جدید سایپا آشنا شوید

اطلس هم یکی از جدیدترین اتومبیل های ایرانی تولید شرکت سایپا است. این خودرو مانند آریا در کلاس هاچ‌بک کراس طبقه‌بندی می‌شود، اما پلتفرم آن X200 خواهد بود. گفته می‌شود که اطلس نسخه‌ای فیس‌لیفت شده از خودروی کوییک است که برای اولین بار در آن از فناوری کانکتدکار استفاده شده؛ یعنی افراد می‌توانند با گوشی هوشمند خود، برخی از قابلیت‌های این خودرو را کنترل کنند. ظاهرا سایپا قصد دارد نسخه سدان اطلس را هم معرفی کند، اما فعلا خبری از این نسخه نیست.

همان‌طور که گفتیم این خودرو از پلتفرم X200 استفاده می‌کند که در خودروهای دیگر سایپا مانند تیبا و کوییک هم از آن استفاده شده است. با توجه به این موضوع می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اطلس فقط یک فیس‌لیفت ساده باشد. پس نباید تعجب کنیم اگر همان موتور تیبا یا ساینا داخل بدنه این خودرو قرار بگیرد. به نظر می‌رسد که هدف اصلی سایپا از معرفی و تولید این خودرو، افزایش تیراژ پلتفرم سابقش باشد. با این حساب منطقی نیست اگر اطلس با فاصله قیمتی زیادی نسبت به کوییک عرضه شود. در آینده بیشتر درباره خودروی اطلس خواهیم شنید.

 

تیگو 8، جدیدترین خودروهای ایران

 

جدیدترین شاسی بلندهای ایرانی را بشناسید

تا اینجا با تعدادی از جدیدترین اتومبیل های داخلی بازار ایران آشنا شدیم، اما شاید بد نباشد نگاهی‌ به خودروهای SUV داشته باشیم که خیلی هم طرفدار دارند. جدیدترین شاسی بلندهای داخلی معمولا نسخه‌های مونتاژی از مدل‌های خارجی هستند. مخصوصا در سال‌ها اخیر، شاسی بلندهای چینی با تیراژ بالا در شرکت‌های خودروسازی داخلی تولید شده‌اند و استقبال از آنها نیز چشمگیر بوده است.

شرکت کرمان خودرو قصد دارد یک خودروی شاسی بلند دیگر را نیز در داخل مونتاژ و عرضه کند که کی ام سی K7 نام دارد. یک کراس‌اور دیگر به نام لیفان X70 نیز از سوی خودروسازان بم به بازار عرضه شده است. از سوی دیگر شرکت بهمن موتور هم با دو خودروی جدید دیگنیتی و فیدلیتی می‌‌خواهد نقش پررنگ‌تری در بازار جدیدترین خودروهای داخلی ایفا کند. کمپانی‌های دیگر نیز کم و بیش در این عرصه فعال هستند، اما یکی از جذاب‌ترین شاسی بلندهایی که ورود آن به بازار می‌تواند با استقبال گسترده مواجه شود، تیگو 8 است که یک کراس‌اور لوکس چینی محسوب می‌شود. به هر حال باید کمی صبر کنیم و ببینیم که در آینده نزدیک، نام چه خودروهای دیگری در فهرست جدیدترین ماشین های داخلی بازار ایران قرار می‌گیرد.

 

خودروی تمام برقی سودا eK1، کارمانیا

 

منتظر خودروهای برقی ایرانی هم باشید

حالا که صحبت از جدیدترین اتومبیل های داخلی کردیم، بد نیست به پروژه‌های ساخت خودروی برقی ایرانی نیز اشاره داشته باشیم. یکی از اولین تلاش‌ها در این زمینه از سوی دو شرکت ایران خودرو و سایپا صورت گرفت. خودروی برقی رانا مراحل طراحی اولیه را پشت سر گذاشت، اما در نهایت این پروژه به سرانجام نرسید تا رانای برقی در لیست فروش جدیدترین خودروهای ملی ایران خودرو قرار نگیرد. از سوی دیگر سایپا هم تلاش کرد تا ساینای برقی را تولید کند، اما این شرکت نیز در این زمینه ناکام بود.

شرکت ایرانی کارمانیا، در حال حاضر روی مونتاژ یک خودروی برقی چینی سرمایه‌گذاری کرده و قصد دارد به‌زودی این خودرو را وارد بازار کند. این اتومبیل برقی، سودا SA01 نام دارد که البته در ایران با نام کارمانیا eK1 عرضه می‌شود. هنوز زود است که درباره این خودرو نظر بدهیم، اما گفته می‌شود که در تست ایمنی اولیه، نتایج چندان خوبی کسب نکرده است. باید ببینیم آیا کارمانیا می‌تواند نواقص خودروی برقی خود را برطرف کند و آن را به عنوان یکی از جدیدترین ماشین های داخلی در اختیار ایرانیان قرار دهد یا خیر.

همچنین یک خودروی برقی دیگر نیز در دست تولید است که با همکاری کرمان موتور و گروه مپنا مراحل ساخت را سپری می‌کند. گفته می‌شود که این اتومبیل در مقایسه با کارمانیا eK1 میزان پیمایش بیشتری با هر با شارژ شدن دارد، اما درباره آن هم فعلا نمی‌توانیم با قاطعیت نظری بدهیم.

اگرچه بازار خودروهای برقی در دنیا حسابی داغ است و اکثر کمپانی‌های بزرگ به سمت ساخت چنین خودروهایی رفته‌اند، اما شرکت‌های ایرانی در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و با این شرایط بعید است تا چند سال آینده، خودروی برقی باکیفیتی را در بازار داخلی شاهد باشیم.

در این مقاله تلاش کردیم که تعدادی از جدیدترین اتومبیل های بازار ایران را به شما معرفی کنیم. این خودروها با طراحی به‌روز و برخورداری از مشخصات فنی پیشرفته، قرار است خون تازه‌ای به رگ‌های صنعت خودروسازی کشور تزریق کنند. باید بینیم سرنوشت جدیدترین خودروهای ایران به کجا کشیده می‌شود و آیا در بازار موفق عمل می‌کنند یا خیر. مسلما همه چیز به میزان استقبال مشتریان از این اتومبیل‌های جدید بستگی دارد.

کد خبر 130838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha