توسعه استفاده از سوخت هیدروژن با ساخت ون‌های کوچک

خودروهای هیدروژنی فقط در مناطق خاصی از کره زمین محبوب هستند. کمبود جایگاه‌های سوخت‌گیری، مشکل اصلی به‌حساب می‌آید، اما به نظر می‌رسد این موضوع نمی‌تواند مانع سرمایه‌گذاری برخی از تولیدکنندگان برای ساخت وسایل نقلیه سلول سوختی هیدروژنی شود.

به گزارش پرشین خودرو، آخرین موردی که تلاش عمده در این راستا را اعلام کرده، شرکت استلانتیس است.

این خودروساز چند ملیتی تازه تاسیس، تایید کرده است که خانواده‌ای از ون‌های کوچک هیبریدی هیدروژنی را برای کار در قاره اروپا تولید خواهد کرد. گفته می‌شود این محصولات با برندهای پژو، سیتروئن و اوپل به فروش می‌رسند و انتظار می‌رود اولین سری از تحویل تا پایان سال جاری میلادی انجام شود.

وب‌سایت اتوموتیو نیوز هم گزارش داده است که برد مسافت ون‌ها حدود 400 کیلومتر خواهد بود و سوخت‌گیری کوتاه‌مدت آن نیز در حدود 3 دقیقه انجام خواهد شد. اینکه از اصطلاح هیبریدی هیدروژنی استفاده شده به دلیل آن است که شرکت استلانتیس باک‌های جدیدی را توصیف کرده است.

البته درباره همه جزئیات فنی این نیروگاه اطلاعاتی در دست نیست، اما گفته شده که این سیستم از 3 مخزن هیدروژن 700-بار استفاده می‌کند، بدون اینکه فضای داخل ون را به خطر بیندازد. یک پیل سلول سوختی کوچک یک موتور الکتریکی را تغذیه می‌کند که می‌تواند توسط نسخه‌ای از سیستم هیبریدی پلاگین شارژ شود که در حال حاضر توسط تعدادی از برندهای استلانتیس مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ون



اگر هیدروژن خودرو تمام شود، به لطف باتری کوچکی که در زیر محفظه سرنشین قرار دارد، وسیله نقلیه می‌تواند با برق کار کرده و حدود 50 کیلومتر دیگر به راه خود ادامه دهد. ون‌های هیدروژنی بر اساس همان ون‌های برقی خودروساز ساخته شده‌اند که هزینه‌های تحقیق و توسعه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. پیشرانه جدید در روسلزهایم آلمان ساخته شده و در نهایت می‌تواند برای استفاده در اتومبیل‌های سواری نیز کارآیی داشته باشد.

کارلا گویین، معاون ارشد تحقیقات و نوآوری شرکت استلانتیس می‌گوید: «این بهترین استفاده از هر دو انرژی است.»


منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 131016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha