کد خبر 131091
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
ابهام درباره حضور اپل در عرصه خودران‌ها

تیم کوک، مدیر عامل اپل چند ایما و اشاره به برنامه‌های این کمپانی در مورد خودران‌ها داشت و نظر خود را درباره تسلا و ایلان ماسک ابراز کرد.

به گزارش پرشین خودرو، بعد از انتشار شایعات بازگشت اپل به عرصه رقابت تولید خودروهای برقی بدون راننده (خودران) انتظار می‌رفت که مدیرعامل این شرکت واکنش نشان دهد. بیش از یک دهه است که این کمپانی افتان و خیزان در این عرصه تلاش می‌کند و همیشه به دنبال خودرو با برند خودش بوده است.
در همین اواخر هم شایعه نهایی شدن معامله بین اپل و هیوندایی-کیا منتشر شد که هیوندایی-کیا تاکید کرد هیچ گفت‌وگویی بین دو شرکت در جریان نیست.

تیم کوک مدیر عامل اپل در مصاحبه‌ای که درباره پادکست Sway در نیویورک تایمز داشت گفت: «از دیدگاه من، خودران به خودی خود یک فناوری اصلی و مستقل از سایر فناوری‌ها است. اگر چند گام قبلی را نگاه کنید، خودرو به نوعی روبات محسوب می‌شود. خودروی بدون نیاز به راننده یک روبات است. به همین دلیل کارهای زیادی می‌شود در این حوزه انجام داد؛ ما در داخل سازمان خودمان، خیلی از مسائل را مورد پژوهش و تحقیق قرار داده‌ایم. خیلی از این کارها عملیاتی نشدند اما نمی‌گویم که این تحقیقات متوقف شده‌اند.

در این مصاحبه از وی سوال شد که آیا اپل روی خودرو با برند یا فناوری خودش کار می‌کند یا نه؟ که تیم کوک از ابراز عقیده خودداری کرد. اما در جواب گفت: «ما عاشق این هستیم که سخت افزار، نرم افزار و خدمات را با هم یکپارچه کنیم و نقاط تلاقی آنها را بیابیم چون باور داریم که جادو در همین نقاط تلاقی اتفاق می‌افتد. برای همین هم هست که ما عاشق چنین کاری هستیم. ما دوست داریم که هسته اصلی فناوری مال خودمان باشد.»

 

وایمو



خیلی وقت است که همه منتظرند ببینند اپل چطور وارد عرصه کسب و کار خودرو می‌شود؛ آیا خودروی خودش را با برند خودش عرضه می‌کند یا آنکه با همکاری خودروسازان دیگر فناوری‌اش را عرضه می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که برنامه‌هایی دارد. برای مثال اپل در سال 2019 استارت آپ Drive.ai را تصاحب کرد تا بخش مهندسی خود را تقویت کند. اگر اپل موفق به عرضه خودران شود، رودررو مقابل تسلا قرار خواهد گرفت مخصوصا که این تولیدکننده خودروهای برقی همواره در حال بهبود امکانات، برای رسیدن به وضعیت خودران است. در سال 2018 اپل، داگ فیلد (Doug Field) را استخدام کرد که تا پیش از آن قائم مقام ارشد مهندسی در تسلا بود. حدس وگمان همه هم این بود که قصد اپل حضور در عرصه خودران‌ها است. این اولین و آخرین باری نبود که اپل کارکنان سابق تسلا را به استخدام درآورد. به‌عنوان نمونه پیش از داگ فیلد، مایکل شووکوش را استخدام کرده بود که الان مدیر ارشد مهندسی برای پروژه‌های خاص گروه اپل است.

حتی خود ایلان ماسک،‌ مدیر عامل تسلا سال گذشته گفته بود که خیلی تلاش کرده کمپانی اپل را متقاعد کند که تسلا را بخرد اما تیم کوک هرگز حاضر به برگزاری نشست با ایلان ماسک نشده است. با این حال تیم کوک با احترام در مورد ایلان ماسک اظهار نظر می‌کند و در این مصاحبه هم گفته است: «می‌دانید، من تا به حال با ایلان صحبت نکرده ام، هر چند تحسین و احترام خاصی برای او و کمپانی‌ای که ساخته است قائل هستم. به نظر من تسلا کار باورنکردنی انجام داده و نه فقط در حوزه خودروهای برقی پیشتاز و پیشگام است بلکه این پیشرو بودن را برای مدت طولانی حفظ کرده است. برای همین هم قدردانی و احترام زیادی برای آنها قائلم.»

هیچ خودروسازی تا به حال به سطح5 یعنی خودران کامل دست نیافته است. سطح صفر: هیچ کاری خودکار انجام نمی‌شود؛ سطح1: خودران به کمک راننده نیاز دارد؛ سطح2: بدون نیاز به راننده حرکت می‌کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح3: خودران عمل می‌کند اما مسوولیت همچنان با راننده است؛ سطح4: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسوولیت با راننده است؛ سطح5: خودران کامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.

 

 

 

منبع: سایپانیوز

کد خبر 131091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha