تحسین پیشرانه جدید خانواده SP100 سایپا از سوی روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح بزرگترین و پیشرفته ترین خط تولید موتور خودرو، پیشرانه جدید خانواه SP100 سایپا را تحسین کرد.

به گزارش پرشین خودرو، روز گذشته و در مراسم افتتاح کارخانه تیوان مدیران این شرکت دانش بنیان و خصوصی در حضور مدیران سایپا و مگاموتور، خبر نصب پیشرانه سه سیلندر توربو شارژر را برای خانواده محصولات SP100 اعلام کردند.

مدیرعامل شرکت تیوان در توضیحات خود به رییس جمهوری اعلام کرد که این موتور سه سیلندر و توربوشارژر در گام نخست بر روی سایپا آریا در جایگاه یک کراس اوور شهری نصب خواهد شد و در حال حاضر فرایند جانمایی و تطبیق این پیشرانه با خانواده SP100 در دست انجام است.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در صحبت های خود پیرامون افتتاح خط تولید شرکت تیوان، این پیشرانه و مهندسی آن را تحسین کرد و حضور آن در محصولات سایپا از جمله آریا را گامی مثبت برای رشد و توسعه صنعت خودرو دانست و این اقدام را تحسین کرد.

همچنین گفته می شود که در سال ۱۴۰۱ این پیشرانه سه سیلندر بر روی برخی تیپ های شاهین و آریا نصب می شود و به عبارت ساده تر این خودروهای ملی با به روزترین فناوری موجود در زمینه قوای محرکه راهی جاده های کشور خواهند شد.

 

موتور سایپا آریا


مشخصات اولیه پیشرانه یک لیتری و سه سیلندر تیوان برای خانواده SP100 سایپا

پیشرانه جدید شاهین و آریا که در کارخانه تیوان ساخته می شود، ۹۹۹ سی سی حجم دارد و با آرایش سه سیلندر خطی و ۱۲ سوپاپ در مدار تولید قرار گرفته است. این پیشرانه آلومینیومی به فناوری هایی چون زمان بندی متغییر دوگانه سوپاپ ها، پمپ روغن متغییر، بالانسر، پاشش سوخت مستقیم، توربوشارژر، نسل جدید خنک کاری و … مجهز است و می توان به صورت استاندارد ۱۴۳ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۲ نیوتن متر تولید کند. همچنین استاندارد آلایندگی پیشرانه تیوان برای خانواده SP100 سایپا از نوع یورو ۶ است و در هر کیلومتر تنها ۹۰ گرم دی اکسید کربن تولید می نماید. این پیشرانه بر روی خودروهایی چون شاهین و آریا (محصولاتی با جرم خالص کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم) مصرف سوخت بهینه ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد.

کد خبر 131121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha