اقناع افکار عمومی؛ پیش نیاز واقعی کردن نرخ حامل‌ های انرژی

برای واقعی کردن نرخ حامل‌های انرژی باید یک کمپین رسانه‌ای بزرگ با اجماع کارشناسان و دولت شکل بگیرد تا مردم به خوبی توجیه و قانع شوند.

به گزارش پرشین خودرو، روبرت بگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب گفت: بیش از یک سال است که نرخ بنزین و برخی از حامل‌های انرژی افزایش پیدا کرده است و ۱۱ ماهی که از شروع به کار مجلس یازدهم می‌گذرد هنوز تحلیل و گزارشی در این باره در خانه ملت ارائه نشده است، اما آنچه که از فضای کلی کشور و وضعیت اقتصادی بر می‌آید مشخص است که ویروس کرونا تأثیر مستقیمی بر کاهش مصرف انرژی و به خصوص مصرف بنزین داشته است و تأثیر افزایش نرخ بنزین بر کاهش مصرف این ماده سوختی کمتر بوده است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا سفرها و ترددها را محدود کرد به همین دلیل بنزین کمتری هم مصرف شد که البته در برخی از فصول سال پیک مصرفی بنزین مانند سال‌های گذشته بوده است. بنابراین با توجه به نحوه قیمت‌گذاری خودروها، رشد تولید خودرو و تقاضایی که برای آن وجود دارد و تورمی که اقتصاد شاهد آن بوده است افزایش نرخ بنزین تنها بخشی از کمبودهای بودجه‌ای دولت را جبران کرده و تأثیر چندانی در رفتار مصرف‌کنندگان نداشته است.

نماینده ارامنه حوزه جنوب کشور در مجلس، تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین در مراحل اولیه آن با توجه به قیمت‌های جهانی و قیمت‌ها در کشورهای همسایه در کاهش قاچاق سوخت مؤثر بود، اما پس از آن اطلاعات دقیقی نداریم که باز هم این روند در کاهش قاچاق سوخت تأثیر داشته است یا خیر.

بگلریان درباره قیمت حامل‌های انرژی مانند نرخ برق و گاز، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سرمایه‌گذاری‌هایی که در زیرساخت‌هایمان انجام داده‌ایم هم‌اکنون در جهان جزء دو یا سه کشور اولی هستیم که یارانه بالایی به انرژی اختصاص می‌دهیم و این شرایط زیاد نمی‌تواند ادامه یابد. اما مهم این است که اگر بخواهیم روزی قیمت حامل‌های انرژی را واقعی کنیم چگونه اقتصاد را هدایت کنیم که فشار افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مردم و قشر ضعیف وارد نشود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزود: به هر حال از نگاه اقتصادی و واقعیت‌های فناوری و امکاناتی که در زیرساخت‌ها داریم به طور جدی دچار مشکل هستیم و هر چقدر هم این مشکل واقعی نبودن قیمت حامل‌های انرژی را حل نکنیم مجبور خواهیم بود در آینده با شدت بیشتری آن را حل کنیم. منتها این مباحث بسیار پیچیده است و اثرات اجتماعی زیادی در پی دارد به همین دلیل باید یک کمپین رسانه‌ای بزرگ با اجماع کارشناسان و دولت شکل بگیرد تا مردم به خوبی توجیه و قانع شوند و احساس کنند این اقدام به نفع آنان است و اقدامات جبرانی متناسب با آن انجام می‌شود تا فشاری بر ملت وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از زیرساخت‌ها می‌کنیم منظور این است که برای مثال بحث خدمات حمل و نقل عمومی و کیفیت خودروها را ارتقا دهیم. وقتی یارانه انرژی را می‌خواهید حل کنید نمی‌توانید نسبت به مشکلات نظام بانکی بی‌تفاوت باشید چرا که همه این موارد مانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند. نحوه اجرا و اجماع نظر در قیمت حامل‌های انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم باید به این باور برسند که اصلاحات اقتصادی در این بخش نیاز است و اگر قرار به کشیدن ریاضت باشد تنها آنان نیستند که این ریاضت را تحمل می‌کنند و مسئولان نیز باید ریاضت اقتصادی را تحمل کنند.

بگلریان افزود: نباید انتظار داشته باشیم که مردم ریاضت اقتصادی را تحمل کنند، اما در سطوح بالای مدیریتی حقوق‌های بالا وجود داشته باشد. واقعی کردن نرخ حامل‌های انرژی فرایندی زمان‌بر است، اما مشکل، بسیار جدی است. امروز در بخش صادرات گاز خوب عمل نمی‌کنیم چراکه هر چقدر هم گاز تولید شود مجبور هستیم به نقاط مختلف کشور که از نعمت گاز محروم هستند، گاز اختصاص دهیم. البته گازرسانی به نقاط محروم عادلانه و درست است، اما در نگاه کلان عادلانه نیست چون با هزینه‌های سرسام‌آور این کار انجام می‌شود و از نظر استراتژیکی کل کشور را متضرر کرده‌ایم.

منبع: ایسنا

کد خبر 131533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha