دلیل خالی شدن باتری ماشین چیست؟ چطور از آن جلوگیری کنیم؟

یکی از مشکلاتی که تقریبا همه صاحبان خودرو با آن مواجه شده‌اند، خالی شدن باتری ماشین است. در این مقاله به دلایل این موضوع و همچنین راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، احتمالا برای شما هم پیش آمده که سوار اتومبیل خودتان شوید و استارت بزنید، اما ماشین روشن نشود. در چنین شرایطی، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، خالی شدن باتری ماشین است. باتری یک بخش مهم در هر اتومبیل به حساب می‌آید و علاوه بر روشن کردن موتور، برق مورد نیاز برای کار کردن سایر بخش‌های الکترونیکی خودرو را فراهم می‌کند. بنابراین خالی شدن یا اصطلاحا دشارژ شدن باتری ماشین مشکل بزرگی است که اگر رخ دهد، صاحب خودرو را به دردسر می‌اندازد.

 

حال سوال اینجاست که چگونه می‌توانیم قبل از خالی شدن باطری ماشین، متوجه این مسئله شویم؟ علائم خالی شدن باطری خودرو کدامند؟ آیا راهکاری برای جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین وجود دارد؟ در ادامه پاسخ همه این پرسش‌ها و بسیاری سوالات دیگر را خواهیم داد. پس با «پرشین خودرو» همراه باشید تا به نکات مختلف پیرامون این موضوع بپردازیم.

 

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین  ،خالی شدن باتری ماشین

علت خالی شدن باتری خودرو چیست؟

گاهی اوقات باتری خودروی شما به‌طور مداوم دچار ایراد می‌شود. در این حالت می‌توان گفت که به احتمال زیاد باتری خراب شده است و باید تعویض شود. اما خراب یا خالی شدن باتری دلایل متفاوتی دارد که اگر از آنها مطلع باشید، می‌توانید تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کنید و طول عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید. در ادامه شش علت خالی شدن باتری ماشین را نام می‌بریم و درباره آنها توضیحاتی را ذکر می‌کنیم.

1. روشن ماندن چراغ خودرو برای مدت طولانی

یکی از اصلی‌ترین دلایل خالی شدن باتری ماشین که احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده، روشن ماندن چراغ‌های خودرو است. وقتی پس از خاموش کردن اتومبیل، فراموش می‌کنید که چراغ‌های آن را نیز خاموش نمایید، باتری به راحتی خالی می‌شود. حتی اگر چراغ کوچک داخل کابین برای مدت طولانی روشن بماند، باعث خالی شدن باطری خودرو خواهد شد.

2. ضعیف و بی‌کیفیت بودن باتری

یک باتری ضعیف توانایی کمتری برای نگه داشتن شارژ دارد. اگر مدت زیادی از عمر باتری شما می‌گذرد، احتمالا ضعیف شده است و دور از انتظار نیست که خیلی زود خالی شود. باتری‌های بی‌کیفیت نیز این چنین هستند. فراموش نکنید که اگر باتری خودروی شما ضعیف است، هر لحظه امکان دارد که خالی شود و برای شما دردسر ایجاد کند. پس بهتر است نسبت به تعویض آن با یک باتری نو اقدام کنید.

3. مشکلات برق‌کشی خودرو

اگر سیستم برق‌کشی خودرو دچار نقص یا خرابی شود، می‌تواند باتری را خیلی زود خالی کند. به همین دلیل است که معمولا توصیه می‌شود برای نصب قطعات الکتریکی مانند دستگاه پخش صوتی یا دزدگیر، به نمایندگی‌های مجاز و مراکز تخصصی مراجعه کنید. اگر این قطعات به درستی نصب نشوند، باعث ایجاد اخلال در سیستم برق خودرو خواهند شد که اصطلاحا به آن برق دزدی می‌گویند. این مشکل، باتری خودرو را خیلی زود خالی می‌کند.

4. اُکسید شدن اتصالات باتری

یکی از مواردی که باید همیشه بررسی کنید، اتصالات باتری است. این اتصالات که معمولا به‌وسیله قلع انجام می‌شوند، امکان پوسیده یا اکسید شدن دارند. در صورت اکسید شدن اتصالات باتری، برق‌رسانی به قسمت‌های مختلف با اشکال مواجه می‌شود و شارژ شدن باتری نیز به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه باید انتظار دشارژ شدن باتری خودرو را داشته باشید.

5. مشکل در دینام خودرو

خالی شدن باتری خودرو معمولا زمانی رخ می‌دهد که موتور خاموش است. اما وقتی اتومبیل شما روشن و در حال حرکت باشد و متوجه شوید که باتری آن خالی شده است، به احتمال زیاد مشکل از دینام خواهد بود. چون با حرکت خودرو، باتری شارژ می‌شود و اگر این اتفاق نیفتد، علت شارژ نشدن باتری ماشین حتما به دینام مربوط است. برای اینکه مطمئن شوید، ابتدا می‌توانید تسمه دینام را بررسی کنید، چون احتمال پارگی یا فرسودگی آن وجود دارد. اگر تسمه سالم بود، احتمالا خود دینام خراب شده است. 

6. شرایط دمایی خیلی گرم یا خیلی سرد

باتری‌ها در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد کارایی خود را از دست می‌دهند. گرما و سرمای زیاد باعث تغییر در مایع الکترولیت داخلی باتری می‌شود و این مسئله روی شارژ شدن باتری تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین تغییرات دمایی شدید هم یکی از دلایل دشارژ شدن باطری ماشین است.

 

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین  ،دشارژ شدن باتری ماشین

مهمترین علائم خالی شدن باتری ماشین

برای اینکه بفهمیم باتری خودرو در حال خالی شدن است و به پایان عمر خودش نزدیک می‌شود نشانه‌های متعددی وجود دارند. مثلا اینکه می‌بینید اتومبیل شما هر روز یا یک روز در میان موقع استارت زدن، به سختی روشن می‌شود، یک نشانه بارز از خالی کردن باتری است. در ادامه چهار مورد از علائم خالی شدن باتری خودرو را نام می‌بریم.

1. روشن نشدن خودرو

یکی از نشانه‌های خالی کردن باتری، روشن نشدن خودرو است. البته سایر نواقص هم می‌توانند باعث روشن نشدن خودرو شوند. مثلا خراب شدن استارت هم دقیقا همین مشکل را به‌وجود می‌آورد. اما در بیشتر موارد، وقتی خودروی شما روشن نمی‌شود، به خاطر خالی شدن باتری است، مخصوصا اگر زمان زیادی از تعویض باتری گذشته باشد.

2. روشن نشدن چراغ‌های داشبورد و کیلومترشمار

برق تمام بخش‌های الکتریکی خودرو و همه چراغ‌های داخلی و خارجی به‌وسیله باتری تامین می‌شود. بنابراین اگر متوجه شدید که چراغ‌های داخلی و کیلومترشمار روشن نمی‌شوند، اول از همه باید به باتری شک کنید. زمانی که سوییچ را می‌چرخانید، چراغ‌های پشت کیلومترشمار باید قبل از همه روشن شوند. اگر این اتفاق نیفتاد، باتری شما خالی شده است.

3. عملکرد نامنظم باتری

یکی دیگر از علائم خالی شدن باطری ماشین، عملکرد نامنظم باتری است؛ بدین معنی که یک روز ماشین شما به راحتی روشن می‌شود و روز دیگر موقع استارت زدن با مشکل مواجه هستید. در چنین شرایطی هم احتمالا باتری شما در حال خالی شدن است.

4. استارت نخوردن خودرو در هوای سرد

وقتی باتری در حال ضعیف شدن باشد، در هوای خیلی سرد، ماشین استارت نمی‌خورد. بنابراین اگر در یک صبح زمستانی اتومبیل خود را استارت زدید و متوجه شدید که روشن نمی‌شود، بدانید که باید به فکر خرید یک باتری جدید باشید. همچنین وقتی باتری خراب شده یا خالی شده باشد، موقع استارت زدن یک صدای ضعیف از آن شنیده می‌شود.

 

 علائم خالی شدن باطری خودرو  ، خالی شدن باطری ماشین

برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو چه کار کنیم؟

تا به اینجا گفتیم که چرا باتری خودرو خالی می‌شود و همچنین به علائم آن اشاره کردیم، اما برای جلوگیری از خالی شدن باطری خودرو باید چه کار کنیم؟ راهکارهایی وجود دارند که با رعایت آنها می‌توانید جلوی خالی شدن باتری اتومبیل را بگیرید یا حداقل کاری کنید که طول عمر آن افزایش یابد. در ادامه به هفت روش برای جلوگیری از خالی شدن باطری ماشین اشاره می‌کنیم.

1. سوییچ را باز نگذارید

یکی از دلایلی که باعث خالی شدن باتری می‌شود، باز گذاشتن سوییچ اتومبیل است. زمانی که موتور خودرو روشن نیست، نباید سوییچ را باز بگذارید. وقتی سوییچ باز باشد، چراغ‌ها و سایر تجهیزات الکتریکی خودرو شروع به کار می‌کنند و این موضوع می‌تواند به سرعت باتری را خالی کند. مخصوصا زمانی که بخاری خودرو روشن باشد، مصرف باتری چند برابر خواهد شد. هرگز در خودروی خاموش، سیستم صوتی را روشن نگذارید و موزیک گوش نکنید. پیش از پیاده شدن از خودرو و قفل کردن درها اطمینان حاصل کنید که تمام چراغ‌های داخلی خاموش باشند.

2. رانندگی را طولانی‌تر کنید

باتری برای روشن کردن موتور انرژی زیادی مصرف می‌کند. وقتی موتور روشن می‌شود، از طریق دینام، مجددا باتری را شارژ می‌کند. اما نکته اینجاست که شارژ کامل باتری به زمان احتیاج دارد. اگر شما بلافاصله پس از روشن کردن خودرو، آن را خاموش کنید، زمان کافی به دینام نمی‌دهید که بتواند باتری را شارژ کند. همچنین وقتی در فواصل زمانی کوتاه خودرو را چند بار خاموش و روشن کنید همین اتفاق رخ می‌دهد. پس بهتر است پس از روشن کردن، مدت بیشتری را به رانندگی بپردازید تا باتری هم شارژ شود.

3. هنگام استارت زدن کلاچ بگیرید

وقتی کلاچ می‌گیرید، در واقع فشار از روی موتور خودرو برداشته می‌شود. حالا اگر موقع استارت زدن کلاچ بگیرید، در واقع نیاز به انرژی کمتری برای روشن کردن موتور خواهید داشت. یعنی باتری انرژی کمتری مصرف می‌کند تا استارت را بچرخاند و موتور را روشن کند. پس حتما سعی کنید قبل از استارت زدن، پدال کلاچ را فشار دهید.

4. باتری را مرتباً چک کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو، چک کردن آن به‌صورت چشمی است. هر بار که کاپوت را بالا می‌دهید، دقت کنید که باتری از نظر ظاهری چه وضعیتی دارد. مخصوصا بررسی کنید که اتصالات آن دچار خوردگی یا اکسید نشده باشند. همچنین زمان‌هایی که به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید، بد نیست از مکانیک بخواهید که نگاهی هم به باتری خودرو بیاندازد.

5. از تجهیزات الکتریکی کمتر استفاده کنید

در خودروهای امروزی، بسیاری از امکانات با برق کار می‌کنند و انرژی خود را از باتری می‌گیرند. اگرچه در هنگام روشن بودن موتور، دینام می‌تواند برق مورد نیاز قسمت‌های مختلف را تامین کند، اما باتری هم به‌طور کامل از دور خارج نمی‌شود. هر چه کمتر از تجهیزاتی مانند سیستم صوتی، بخاری، بالابرهای شیشه، نمایشگرهای چندرسانه‌ای، چراغ‌های داخلی و ... استفاده کنید، باتری شما دیرتر خالی می‌شود.

6. باتری را تمیز و خنک نگه دارید

اگر خاک زیادی روی باتری خودروی شما نشسته باشد یا روی آن با روغن و گریس پوشیده شود، دمای باتری افزایش پیدا می‌کند و این موضوع در درازمدت منجر به خالی شدن باتری خواهد شد. بهتر است باتری را همیشه خنک نگه دارید. البته سرمای بیش از حد هم به باتری آسیب می‌زند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در زمستان‌ها، خودرو را در پارکینگ‌های سرپوشیده پارک کنید.

7. خودرو را به‌طور منظم سرویس کنید

یکی از مواردی که باعث فشار زیاد روی باتری می‌شود، سرویس نبودن خودرو است. اگر موتور اتومبیل شما تنظیم نباشد یا حتی باد لاستیک‌های آن مناسب نباشند، به شکل‌های مختلف باعث فشار روی باتری شده و مصرف آن را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از این مسئله، همیشه خودروی خود را سرویس کنید و آن را در بهینه‌ترین حالت ممکن نگه دارید.

 

 علائم خالی شدن باطری خودرو  ، علائم خالی شدن باطری خودرو

سوالات متداول درباره از کار افتادن باتری ماشین

به نکات کلیدی درباره خالی شدن باتری اتومبیل اشاره کردیم، اما ممکن است سوالات دیگری هم در این زمینه داشته باشید. به همین خاطر در ادامه چند سوال متداول در همین باره را مطرح کرده و به آنها پاسخ می‌دهیم.

 

باتری ماشین به‌طور معمول چقدر عمر می‌کند؟

طول عمر باتری خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا مقدار کاری که از باتری می‌کشید و تعداد لوازم جانبی الکتریکی که روی خودرو نصب شده‌اند، همگی روی عمر باتری تاثیر می‌گذارند. اما به‌طور معمول، یک باتری باکیفیت باید حدود 2 سال عمر داشته باشد.

دلایل خالی شدن ناگهانی باتری خودرو چیست؟

اگر باتری خودروی شما عمر زیادی ندارد اما به‌طور ناگهانی خالی شده است و نمی‌دانید علت آن چیست، دو احتمال وجود دارد. اول اینکه باتری از ابتدا بی‌کیفیت یا دارای نقص فنی بوده باشد. احتمال دوم هم آن است که سیستم برق خودروی شما معیوب بوده و اصطلاحا دارای برق دزدی باشد. همچنین اگر دینام ایراد پیدا کند، شاهد دشارژ شدن باطری خودرو خواهیم بود. برای طرف کردن این عیوب، باید به تعمیرگاه‌های تخصصی مراجعه نمایید.

اگر باطری ماشین خالی شد چه کنیم؟

زمانی که باتری خودروی شما خالی می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید، روشن کردن خودرو برای رساندن آن به یک تعمیرگاه یا فروشگاه باتری است. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارند. مثلا می‌توانید از تقویت‌کننده‌های موقتی باتری که در فروشگاه‌های لوازم یدکی هم فروخته می‌شوند برای روشن کردن خودرو استفاده کنید. یا اینکه از باتری یک اتومبیل دیگر کمک گرفته و اصطلاحا باتری به باتری انجام دهید. پس از روشن کردن خودرو، در اسرع وقت خودتان را به یک باتری فروشی یا تعمیرگاه برسانید تا نسبت به تعویض باتری یا بررسی نواقص آن اقدام کنید.

علت شارژ نشدن باطری ماشین چیست؟

اگر باتری ماشین شارژ نمی‌شود، دلیل اصلی آن می‌تواند نقص در دینام خودرو باشد. با روشن شدن موتور، دینام شروع به شارژ باتری می‌کند. اگر این قطعه دچار مشکل شود، باتری هم شارژ نخواهد شد. در چنین شرایطی ابتدا باید تسمه دینام را بررسی کنید، چون احتمال پارگی آن وجود دارد. اگر تسمه سالم بود، احتمالا خود دینام نقص پیدا کرده است. چنانچه دینام هم مشکلی نداشت، احتمال دارد عمر باتری شما به پایان رسیده باشد.

مدت زمان شارژ باطری ماشین با دینام چقدر است؟

در صورتی که باتری به‌طور کامل خالی شده باشد، شارژ آن ممکن است تا 20 ساعت هم طول بکشد. اما در حالت عادی و برای یک باتری نو، مدت زمان شارژ باتری ماشین با دینام بین 1 تا 10 ساعت متغیر خواهد بود.

آیا همه باتری‌ها 12 ولت هستند؟

بله، همه باتری‌های موجود در بازار 12 ولتی هستند. البته خودروهای هیبریدی ممکن است باتری‌هایی با ولتاژ بالاتر هم داشته باشند. مثلا برخی از این خودروها دارای باتری‌هایی با ولتاژ 48 بوده و برخی دیگر حتی باتری 300 ولتی دارند.

قیمت باتری چقدر است؟

در حال حاضر با توجه به نوسانات شدید قیمت در بازار، نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که برای خرید یک باتری چقدر باید هزینه کنید. در واقع قیمت باتری کاملا به افزایش یا کاهش قیمت ارز بستگی دارد. به‌طور کلی باتری‌های ایرانی ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی هستند و حتی در زمینه کیفیت، با باتری‌های کره‌ای نیز رقابت می‌کنند.

با باتری قدیمی و خراب چه کار کنیم؟

باتری که خراب شده یا عمر آن به پایان رسیده باشد، هیچ کاربردی ندارد. بنابراین نگهداری آن فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. اما نباید باتری را دور بیاندازید، چون دارای مقادیر زیادی مواد اسیدی و سرب است که می‌توانند باعث آلودگی زیست محیطی شوند. بهترین کار آن است که باتری خود را به فروشنده باتری بدهید تا در عوض، مقداری از قیمت باتری جدید را به شما تخفیف دهد.

در این مقاله درباره علت خوابیدن باتری ماشین و همچنین روش‌های جلوگیری از آن توضیح دادیم. اگر نکات گفته شده را به دقت مطالعه کرده باشید، دفعه بعدی که با مشکل خالی شدن باتری ماشین مواجه شدید، می‌توانید خودتان به عیب‌یابی بپردازید. همچنین با رعایت موارد ذکر شده در مقاله، طول عمر باتری خودروی شما افزایش پیدا می‌کند. لطفا شما هم تجربیات خودتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

کد خبر 131568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha