کد خبر 131618
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
چرا سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی واریز نمی شود؟

سامانه "سماس" که قرار بود توسط وزارت کشور به منظور استعلام سهمیه و اعتبار سوخت فعال شود، هنوز فعال نشده و اطلاعات رانندگان همچنان به صورت دستی منتقل می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است که درخواست‌های متعددی از سوی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌های سراسر کشور مبنی بر واریز نشدن به موقع سهمیه بنزین خودرو‌های آن‌ها به باشگاه خبرنگاران جوان می‌رسد.

پس از شروع مجدد سهمیه بندی بنزین در آبان ماه سال 1398، قرار بر این شد که برای آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی نیز مانند سایر خودروها، سهمیه‌ای در نظر گرفته شود. یعنی قرار بر این بود که این دسته از خودروها، علاوه بر سهمیه 60 لیتری که همانند خودرو‌های شخصی می‌گیرند، به صورت اعتباری و بر اساس پیمایش نیز، سهمیه‌ای دریافت کنند که میزان این پیمایش باید ابتدا به تایید وزارت کشور برسد و سپس به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاع داده شود.

واریز سهمیه اسفندماه در اردیبهشت!

هفتم اردیبهشت ماه امسال، مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از واریز سهمیه اعتباری سوخت اسفند ماه رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: ما به التفاوت ریالی سهمیه اعتباری سوخت اسفند ماه 733 هزار خودروی حمل و نقل عمومی با کاربری مختلف از جمله آژانس تاکسی تلفنی (زیر نظر شهرداری‌ها و صنفی)، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های فرودگاهی و ویژه، تاکسی‌های شهر‌های بدون جایگاه CNG، تاکسی‌های برون شهری، ناوگان تحت پوشش آرامستان‌ها، راهبران آموزش و پرورش و پیک موتوری واریز شد.

او افزود: سهمیه اسفند ماه ناوگان اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان است که در هفتم اردیبهشت ماه به حساب رانندگان واریز شده است.

ضامنی در رابطه با نحوه استفاده از این اعتبار بیان کرد: اعتبار فوق در تمام کارت‌های بانکی رانندگان شارژ می‌گردد و آن‌ها صرفا در زمان سوختگیری می‌توانند از هر یک از کارت‌های بانکی خود، به منظور پرداخت هزینه سوخت در جایگاه استفاده کنند.

او در ادامه گفت: رانندگان جهت اطلاع از میزان اعتبار تخصیصی می‌توانند با مراجعه به سامانه ملی اطلاعات سفر "سماس" از میزان اعتبار واریزی به کارت خود در هر ماه و همچنین تاریخچه استفاده از این اعتبار مطلع شوند.

هرچند که سهمیه سوخت این دسته از رانندگان با تازگی پرداخت شده، اما پیام‌های مخاطبان نشان دهنده این است که این تاخیر به طور مداوم تکرار می‌شود. بخشی از پیام‌های این دسته از مخاطبان را در این قسمت می‌خوانیم.

باسلام. پس این سهمیه اعتباری آژانس‌ها کی واریز می‌شود؟ چرا برنامه ریزی ندارند؟ لطفا پیگیری بفرمایید. حبیبی از زنجان

سلام وتشکر از زحماتتون. سهمیه سوخت آژانس‌ها از اول فروردین تا حالا واریز نشده. لطفا پیگیری کنید ممنون میشیم. شهرستان سپیدان فارس

با سلام سهمیه سوخت تاکسی تلفنی استان سیستان وبلوچستان شهرستان زهک چرا واریز نمی‌شود. خواهش می‌کنم پیگیری کنید.

با سلام و خسته نباشید میخواستم پیگیری کنید چرا سهمیه بنزین ما تاکسی‌های اینترنتی را چند ماه هست ندادن چرا واقعا؟ یا کرایه‌ها را بالا ببرن یا سهمیه بنزین‌ها رو بدن و نیاین سهمیه بنزین‌هایی که هنوز واریز نشده را کم کنن آخه این کار درست ممنون می‌شم پیگیری کنید

سلام و عرض ادب در سال 99 در مجموع یک بار سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی اینترنتی تعلق گرفته کرایه ارزان کمیسیون بالا شرکت‌ها استهلاک ماشین به این‌ها هزینه سوخت سه هزارتومانی هم اضافه کنید علاوه بر اینکه چیزی دست راننده را نمایید بلکه یک چیزی هم باید از جیبش هزینه کند لطفا اطلاع رسانی کنید. تشکر

با سلام نزدیک به دو ماه است که هیچگونه واریزی از سوی مراجع ذی ربط به حساب تاکسی‌های اینترنتی بابت مابالتفاوت هزینه سوخت انجام نشده و در حال حاضر علاوه بر تورم و افزایش هزینه‌های معیشتی، اصطلاک خودرو‌ها هم زیاد است. این را به قیمت‌های پایه‌ای تاکسی‌های اینترنتی که بر اساس بنزین 1500 تومانی محاسبه می‌گردد نیز اضافه کنید که رسما با توجه به شرایط درآمدی، اصطلاک و تورم و عدم تعهد زمانی به پرداخت مابالتفاوت خیلی از رانندگان از فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی دست کشیده اند.

 

تاکسی



درخواست مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه مورد پیگیری قرار گرفت و مشخص شد که علاوه بر رانندگانی که از شهرداری‌های مجوز دریافت می‌کنند، تعدادی راننده هم هستند که پروانه فعالیتشان توسط اصناف صادر شده است.

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شکایت رانندگان به دلیل تاخیر در واریز سهمیه سوخت این دسته از خودرو‌ها گفت: این دسته از رانندگان باید مشکل را از طریق صنف خودشان پیگیری کنند. به محض این که اطلاعات آن‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برسد، طی مدت 24 ساعت، کارت سوخت آن‌ها شارژ می‌شود.

کاهی افزود: این اطلاعات باید از طرف صنف خودشان تایید و به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام شود تا برای این گروه صنفی، مقدار مشخصی سوخت واریز شود؛ دلیل آن هم این است که سهمیه این دسته از رانندگان به صورت اعتباری پرداخت می‌شود و تا زمانی که تاییدیه صنف مرتبط وجود نداشته باشد، امکان واریز سهمیه سوخت آن‌ها از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وجود ندارد.

از آن جا که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مشکل را از مربوط به اصناف دانست، ابتدا به سراغ اتحادیه کسب و کار‌های مجازی رفتیم. رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به تازگی برخی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی سهمیه ماهیانه بنزین خود را در زمان مشخص و به مقدار دقیق دریافت نمی‌کنند که در این باره متولیان وزارت نفت، اتحادیه کسب و کار‌های مجازی را مقصر این اختلال دانسته‌اند.

او افزود: لازم به ذکر است که این اتحادیه هیچ ارتباطی با اختلال مذکور ندارد. چرا که میزان سهمیه‌ها را حتی در مواقعی پیش از زمان موعد به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارجاع داده‌ایم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی همچنین بیان کرد: متاسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد، نحوه دریافت و انتقال این آمار‌ها است. در حال حاضر شرکت‌های تاکسی اینترنتی اطلاعات را به اتحادیه کسب و کار‌های مجازی ارجاع می‌دهند و اتحادیه پس از بررسی نهایی به صورت دستی، آن را به وزارت نفت ارسال می‌کند که این روش در دنیای امروز بسیار پیش پا افتاده است.

لزوم راه اندازی هرچه سریعتر سامانه اطلاعات سفر

الفت نسب ادامه داد: از چند ماه گذشته قرار بود سامانه‌ای به نام سماس (سامانه اطلاعات سفر) به دست وزارت کشور راه اندازی شود که این سامانه می‌توانست فرآیند تخصیص سهمیه به وسایل نقلیه را بسیار ساده و بدون مشکل کند، اما هنوز خبری از راه اندازی این سامانه نیست.

او در پایان تصریح کرد: فرآیند سامانه سماس به این شکل است که راننده‌های تاکسی اینترنتی اطلاعات هویتی خود را در سامانه وارد می‌کنند و پیماش آن‌ها در طول ماه در سامانه به صورت خودکار ثبت می‌شود و معاونت مربوطه وزارت نفت با دسترسی به اطلاعات رانندگان، سهمیه ماهانه را دقیق و به موقع به حساب آن‌ها واریز می‌کند.

از آن جا که اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، مدعی فعال نبودن این سامانه است، موضوع را از وزارت کشور به عنوان متولی راه اندازی آن، پیگیر شدیم، اما متاسفانه مسئولان مرتبط به سامانه سماس در این وزارتخانه اعلام کردند که فرصتی برای مصاحبه ندارند.

بر اساس این گزارش، با توجه به این که اصناف یعنی اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، به طور مشترک رانندگان تاکسی را به سامانه ملی اطلاعات سفر (سماس) ارجاع می‌دهند، حل مشکل تاخیر در واریز سهمیه اعتباری سوخت این دسته از رانندگان را می‌توان در این سامانه جست و جو کرد.

کد خبر 131618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha