نگرانی از تسلاهایی که پشت فرمان آنها کسی نیست!

در رسانه ها و شبکه های اجتماعی عکسی منتشر شده که مردم از خودرویی گرفته اند که پشت فرمان آن راننده ننشسته و فردی در صندلی عقب تا بناگوش در حال قهقهه بوده است. این عکس در بی اِریای سان فرانسیسکو برداشته شده است.

به گزارش پرشین خودرو، در ایالات کالیفرنیا مردم نگران تسلاهایی هستند که پشت فرمان آنها کسی ننشسته است.

گشت بزرگراه کالیفرنیا هم از رانندگان عبوری شنید که مردی در صندلی عقب یک تسلا نشسته اما پشت فرمان آن خودرو کسی را ندیده اند.

در فیسبوک هم عده ای که موفق به عکس گرفتن نشده بودند اما گفته اند سرنشین عقب این خودرو را در حال اجرای حرکات موزون دیده اند. عده ای دیگر هم گفته اند که وی در حال فیلمبرداری با تبلت آی پد خود از اطراف بوده است.

حالا مسئولان گشت بزرگراه از مردم خواسته اند که هر نوع اطلاعاتی از صاحب این خودرو یا پلاک آن دارند گزارش کنند تا به این موضوع با جدیت بیشتر رسیدگی شود.

 

تسلا


مردم نگران هستند که با این حرکات نمایشی و غیرمسئولانه، جان بقیه به خطر می افتد. یکی از کاربران فضای مجازی گفته است: «این کار دیوانگی است. ماه گذشته من در حال رانندگی در سن خوزه بودم که خودرویی به آرامی در حال حرکت بود و همه با احتیاط از آن سبقت می گرفتند و وقتی به آن رسیدیم معلوم شد کسی در خودرو نیست. اصلاً معلوم نیست آیا مردم اجازه این کار را دارند یا نه؟»

خودروی تسلا سامانه جدیدی را نصب کرده است که به آن اتوپایلوت autopilot function می گویند [هرچند استفاده از این واژه هم جای سؤال دارد چون اول بار توسط شرکت های هواپیمایی مورد استفاده قرار گرفته و به مفهوم کنترل خودکار و بدون نیاز به خلبان در هواپیما است] این سامانه در تسلا چند کارکرد دارد از جمله نگه داشتن خودرو بین خطوط،‌ فشردن پدال های گاز و ترمز در مواقع ضروری و از این قبیل موارد. اما خود تسلا هم اذعان کرده است که بدون نظارت راننده، این سامانه نباید مورد استفاده قرار گیرد.

در ماه آوریل در ایالات تگزاس تصادف تسلای بدون راننده و مرگ دو سرنشین گزارش شد که در آن یک خودرو تسلای مدل اس با یک درخت برخورد کرد و دو سرنشین عقب آن جزغاله شدند و گزارش های اولیه حاکی از آن است که پشت فرمان راننده حضور نداشته است. این در حالی است که سامانه خودران تسلا به راحتی فریب می خورد. کامزومر ریپورتس نشان داد چه طور می توان به آسانی سامانه اتوپایلوت تسلا را فریب داد. هرچند ایلان ماسک مدیر عامل تسلا در همان زمان انتشار این گزارش در توییتر خود نوشت سامانه های تسلا نشان می دهند که اتوپایلوت این خودرو حین تصادف روشن نبوده است.

رویترز هم به تازگی خبری را منتشر کرده است که در تصادف تسلا در ایالات تگزاس، فرمان خودکار Autosteer در دسترس نبوده، و خودرویی که با درخت تصادف کرده روی حالت اتوپایلوت نبوده است. اما فعال نبودن این سامانه این باعث نمی شود که صاحبان خودرو نتوانند از کروز کنترل خودرو استفاده کنند. این طور که از ظواهر امر بر می آید، در این تصادف همه بخش های این سامانه فعال نبوده است.

برای آن که این سامانه نتیجه بهتری بدهد هم باید کروز کنترل هوشمند فعال باشد و هم سامانه اتواستیر [فرمان خودکار].

به هر حال چه سامانه کامل نشده باشد، چه مردم فرهنگ آن را پیدا نکرده باشند، خطر در کمین مردمی است که رعایت می کنند اما نمی توانند از دست افراد بی اخلاق در امان بمانند.

کد خبر 131797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha