رونمایی از سامانه سماوا؛ احراز هویت معتبر در فضای مجازی

سازمان فناوری اطلاعات با هدف جلوگیری از درز کردن اطلاعات دستگاه‌های دولتی از سامانه احراز هویت معتبر (سماوا) رونمایی کرد.

به گزارش پرشین خودرو، با رشد چشمگیر خدمات اینترنت و فعالیت‌های گوناگون؛ سوق پیدا کردن افراد به سوی اینترنت تحول عظیمی در دنیای مجازی به حساب می‌آید و همچنین در کنار فواید قابل توجه و فرصت‌های گوناگون تهدیداتی همچون سرقت و جعل هویت، نقض حریم خصوصی، نشت اطلاعات هویتی گریبان‌گیر این فضا بوده است.

صبح روز 25 اردیبهشت ماه طی یک نشست خبری آنلاین که محل برگزاری آن ساختمان مرکزی سازمان فناوری اطلاعات بود، دو سامانه مهم دولت الکترونیک اعم از احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) و نیز پیام ایران با رویکرد ساماندهی هویت افراد و خدمات در خصوص کاهش خطرات فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

 

احاز هویت



در شهریور سال گذشته بود که سامانه سماوا به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری واقع شد؛ اما در این روزها جنبه‌های مختلفی از کارایی این سامانه نشان داده شده است. سماوا از طریق سازمان‌های مختلف، اطلاعات هویتی افراد را استعلام گرفته و برای رقم زدن سطح اطمینان بالا در روند کاری خود از امضای دیجیتال استفاده می‌کند.

سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) در صورت کسب رضایت کاربران، اطلاعات هویتی آنها را در اختیار نهادهای مربوطه قرار می‌دهد و به گفته مدیر پروژه سامانه، توسعه آن در بخش‌های مختلف فضای مجازی، بندهای 2- 10 (افزایش شفافیت و کاهش گمنامی در فضای مجازی) و 2-11 (ارتقاء و استمرار فرآیندهای احراز هویت در فضای مجازی) مصوبه نظام هویت معتبر را نتیجه می‌دهد. از مهمترین اهدف راه‌اندازی سامانه سماوا، جلوگیری از درز کردن اطلاعات دستگاه‌های دولتی عنوان شده است. معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص این مورد گفت: «درصورت استفاده دستگاه‌ها از سامانه سماوا، اطلاعات هویتی افراد در یک سازمان تجمیع نخواهد شد و امکان رخ‌دادن نشت اطلاعات کمتر می‌شود.»

سامانه سماوا نقش رابطی واحد را بین تامین‌کنندگان مختلف شناسه اجرا می‌کند و با همکاری دستگاه‌های متولی تامین شناسه معتبر به کار خود ادامه می‌دهد. در اجرای کار این سامانه، در آغاز کار افراد با تطبیق کدملی از طریق شماره تلفن همراه و سپس ثبت عکس برای تطبیق در پرونده سازمان ثبت احوال احراز هویت می‌شوند.

در این زمینه، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مسئول تأمین‌کننده شناسه معتبر برای خدمات ارتباطی، سازمان ثبت احوال مسئول تأمین‌کننده شناسه معتبر برای اشخاص حقیقی (اتباع ایرانی)، وزارت کشور مسئول تأمین‌کننده شناسه معتبر برای اتباع غیرایرانی، سازمان ثبت اسناد و املاک مسئول تأمین‌کننده شناسه معتبر برای اشخاص حقوقی، شرکت ملی پست مسئول تأمین‌کننده شناسه معتبر برای نشانی اشخاص، بانک مرکزی مسئول تأمین‌کننده شناسه معتبر برای مالکیت حساب کارت و نیروی انتظامی مسئول تأمین‌کننده شناسه معتبر برای وسایل نقلیه (خودرو و موتور) است. ساختار سامانه سماوا به‌گونه‌ای است که امکان اتصال سایر تامین‌کنندگان شناسه و تامین‌کنندگان صفت به آن میسر باشد.

هم‌اکنون 38 شرکت کسب‌وکار بخش غیردولتی و یا دولتی در حال پیوستن و سرویس‌گیری از این سامانه هستند و تاکنون آماری بالغ بر 2.6 میلیون نفر توسط این سامانه احراز هویت شده‌اند.

کد خبر 131849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha