چند توصیه کارشناسی برای سرمایه‌گذاری‌ در رمزارزها

یک کارشناس حوزه رمز ارز ضمن بیان اینکه افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها هستند بایستی دارایی‌های خود را وارد رمزارزهای با ارزش بازار بالا کنند، چند توصیه دیگر به آن‌ها برای سرمایه گذاری در رمز ارزها کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، علیرضا شامخی، اظهار کرد: این روزها مردم برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها عجله دارند اما متاسفانه با سازوکار این بازار آشنا نیستند و ممکن است دچار آسیب یا زیان در این بازار شوند. از این رو، بایستی آموزش‌های لازم در مورد ابزارهای موجود در این زمینه برای آن‌ها فراهم شود. مردم باید آگاه شوند که به هر صرافی آنلاینی اعتماد نکنند و بعد از تحقیق در مورد اعتبار صرافی، در آنها حساب کاربری افتتاح کنند.

وی افزود: علیرغم اخبار مسدود کردن درگاه‌های ریالی پرداخت صرافی‌های رمزارز که موجب ترس و دلهره زیادی در کاربران این صرافی‌ها شد، اظهارات دیروز رئیس کل بانک مرکزی موجب آرامش فضا و کاهش التهاب فضا شد. به خصوص که این سخنان به صورت هوشمندانه در سایت بانک مرکزی نیز منتشر شد تا رسمیت بیشتری پیدا کند. با این حال بایستی دقت کرد که مردم برای انتخاب صرافی‌های معتبر، نیاز به تاییدیه نهادهای حاکمیتی دارند. مجوز بانک مرکزی می‌تواند به مردم در انتخاب صرافی‌های معتبر کمک کند.

این کارشناس رمزارزها با انتقاد از مسکوت ماندن چند ساله بحث اعطای مجوز به صرافی‌های آنلاین گفت: تاکنون بانک مرکزی به اعطای مجوز به صرافی‌های آنلاین رمز ارز ورود نکرده است چرا که تصور می‌کند که در صورت اعطای مجوز به آنها، بایستی کلیه ریسک‌های آنها را نیز قبول کند. دلیل دیگر عدم ورود بانک مرکزی به بحث مجوز به صرافی‌ها، تعارضاتی است که با مجوز صرافی‌های سنتی پیدا خواهند کرد. با این حال ضرورت دارد تا بانک مرکزی هر چه سریع‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و صدور مجوز صرافی‌های آنلاین را از بلاتکلیفی خارج کند تا نگرانی‌های مردم از صرافی‌های بی نام و نشان را از بین ببرد.

تاثیرات زیر زمینی شدن فعالیت صرافی‌های آنلاین

وی در مورد اهمیت توجه به مصلحت کشور در جنبه‌های قضایی و امنیتی جرایم این حوزه توضیح داد: اگر صرافی‌ها و درگاه‌های آنلاین مبادله رمز ارزها مسدود شود، این فعالیت به صورت زیر زمینی شکل می‌گیرد که گستره تقلبات و تخلفات در این زمینه را افزایش می‌دهد.یعنی بایستی انتظار داشته باشیم که در هر گوشه و کنار کشور و هر شهرستانی، پرونده کلاهبرداری در این زمینه تشکیل شود. هر حرکتی که منجر به زیرزمینی شدن این فعالیت‌ها شده و فضا را برای افزایش تعداد ایجاد جرایم این حوزه فراهم می‌کند، دستگاه‌های قضایی و انتظامی را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین، تمرکز کردن بر فعالیت صرافی‌های آنلاین بهتر از زیر زمینی شدن آن‌ها و متضرر شدن مردم است، زیرا نهادهای امنیتی و قضایی راحت‌تر می‌توانند آنها را کنترل می‌کنند. از این رو، التهاب آفرینی برای صرافی‌های آنلاین را خلاف مصلحت کشور می‌دانم.

این کارشناس رمزارزها با پیش‌بینی چالش‌های آینده دستگاه قضایی و انتظامی کشور در خصوص افزایش تعداد پرونده‌های حوزه‌ رمزارزها گفت: موضوع رمزارزها، قدمت چندانی ندارد و هنوز به تعداد کافی کارشناس انتظامی، قضایی یا کارشناس رسمی دادگستری رمزارزها در دسترس نهادهای انتظامی و قضایی نیست. ضروری است تا کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مقامات قضایی هر چه سریع‌تر در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و در خصوص تعریف سرفصل جدیدی در زمینه کارشناسان رسمی رمزارزها برنامه‌ریزی کنند.

آثار ورود بانک‌های مرکزی به انتشار رمزارزها

شامخی ورود بانک مرکزی به رمز ارزها با پشتوانه طلا و ارزهای خود را ضروری ندانست و گفت: این کار مربوط به پروژه‌های تجاری این حوزه‌ است که شرکت‌های دانش بنیان متخصص در حوزه بلاکچین می‌توانند به آن ورود کنند و ضروری نیست که یک نهاد حاکمیتی به این حوزه ورود کنند. از طرفی تاکنون در دنیا بانک‌های مرکزی به پروتکل مشخصی برای انتشار ارزهای فیات به صورت رمز نرسیدند.

 

بیتکوین



وی در مورد آثار ورود بانک‌های مرکزی به انتشار رمزارزها گفت: انتشار این رمزارزها بانک‌های تجاری را دچار چالش می‌کند، زیرا هزینه تراکنش در شبکه را پایین می‌آورد و همین ممکن است دست بانک‌های مرکزی را در محدود کردن بانک‌های تجاری باز بگذارد.

شامخی افزود: طیف گسترده‌ای از رمزارزها در بازار مبادله می‌شوند که برخی از آنها برای پروژه‌های تقلبی و بدون پیشتوانه فنی لازم هستند. اما آن دسته از رمزارزهایی که اندازه بازار قابل توجهی دارند، در صرافی‌های معتبر دنیا عرضه می‌شوند و امکان تعریف قراردادهای هوشمند در بستر آنها وجود دارد را می‌توان به عنوان دارایی حساب کرد.

دارایی بدون ریسک وارد بازار رمزارزها کنید

این کارشناس رمز ارز در مورد سرمایه‌گذاری در این بازار گفت: این بازار بسیار پرریسک و پرنوسان است و مردم در سایر بازارها حتی بازار سرمایه، هرگز تجربه این نوسانات را نداشته‌اند. از این رو مردم فقط دارایی بدون ریسک خود را که تحمل زیان بر روی آن را دارند وارد بازار کنند و از فروش ماشین و ملک برای سرمایه‌گذاری در این بازار بالکل اجتناب کنند.

شامخی ادامه داد: ضمن اینکه از سرمایه‌گذاری در رمزارزها بی‌نام و نشان اجتناب کنند. چرا که ارزش آنها خیلی زود به صفر خواهد رسید. حتما دقت کنند که در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری در این حزوه، دارایی خود را در رمزارزهای با ارزش بازار بالا سرمایه گذاری کنند و برای ورود به این بازار حتما یک سبد از رمزارزها شامل چند رمز ارز با ارزش بالا، تشکیل داده و تمام پول و سرمایه خود را وارد یک رمز ارز خاص نکنند.

تحلیل وضعیت فعلی بازار رمز ارزها

وی در ادامه وضعیت فعلی بازار رمز ارزها را تحلیل کرد و گفت: پیش از این بیت کوین مسیر اصلی بازار را تعیین می‌کرد اما حدود یک ماه است که اتریوم راه خود را از بین کوین جدا کرده و زمانی که بیت کوین در حال اصلاح ۳۰ درصدی است، اتریوم از ۲۰۰۰ دلار به ۳۵۰۰ دلار رسیده است.

شامخی درباره مبادله رمزارزهای داخلی برای واردات بیان کرد: استفاده از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها موثر است اما نباید آن را به عنوان یک راهکار جامع و کامل برای مقابله با تحریم در نظر گرفت زیرا، رمزارزها یک ظرفیتی دارند و ممکن است در بخشی از مبادلات، بتوانند اثر ضدتحریمی داشته باشند.

وی در پایان سخنانش مطرح کرد: اینکه رمزارزها به عنوان یک ابزار مبادله بین‌المللی در کشور شناخته شود، جای خوشحالی دارد ولی آیین‌نامه‌های این حوزه اشکالاتی نیز دارند و بایستی در معرض نقد کارشناسی قرار گیرند.

کد خبر 131916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha