کسب درآمد یا ورود به قانون‌گذاری در نمایشگاه‌های خودرو؛ برگزار کننده در پی چیست؟

در نمایشگاه تیونینگ که از امروز در تهران آغاز شده، اتفاقاتی در حال وقوع است که هم موجب نارضایتی شرکت‌کنندگان شده و هم تعجب بازدیدکنندگان، کارشناسان و فعالان این حوزه را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قضیه از این قرار است که شرکت کنندگان در نمایشگاه تیونکس تهران بعد از انجام مراحل قرارداد و آماده‌سازی غرفه ها و زمانی که در حال انتقال خودروها برای چینش غرفه بودند با درخواست عجیب برگزار کننده مواجه می‌شوند.

 

اتوشناس



برگزار کننده نمایشگاه که گویا برای اولین بار است که نمایشگاهی در حوزه خودرو برگزار می‌کند به شرکت کنندگان گفته است در صورتی که نشان خودروها مشخص باشد باید هزینه غرفه را به ضورت ارزی پرداخت کنند و چنانچه خواهان پرداخت ریالی هستند باید لوگوی خودروهای خارجی را بپوشانند.

 

تیونکس



هر چند این رفتار را تا به امروز در صدا و سیما و سریال های تلویزیونی به کرات شاهد بودیم اما در نمایشگاهی در حوزه خودرو این رفتار خیلی عجیب و غریب است.

 

تیونکس



این در خواست برگزار کننده نمایشگاه خودرو نه تنها خودروهایی نظیر بنز، ب ام و، تویوتا و کیا را شامل شده است بلکه تنها تولید کننده خودروی حاضر در نمایشگاه را نیز در برگرفته است.

برگزارکننده نمایشگاه از گروه صنعتی آمیکو خواسته است تا لوگوی میتسوبیشی که روی درب های پیکاپ آسنا درج شده است را بپوشاند یا اینکه هزینه غرفه را به جای ریالی به صورت ارزی پرداخت کنند.

 

آمیکو



توجیه فروشنده برای این رفتار در گفت و گو با برخی از حاضران در نمایشگاه، دستور ستاد برگزاری نمایشگاه های تهران بوده است در حالی که به طور مثال آمیکو تا به امروز حداقل سه بار در نمایشگاه بین المللی تهران حضور داشته است و تا امروز هرگز به چنین مشکلی برنخورده بود.

 

تیونکس



مسئولان شرکت های حاضر در نمایشگاه به پرشین خودرو گفتند که شرکت برگزارکننده در زمان عقد قرارداد این موضوع را مطرح نکرده بود.

موضوع وقتی جالب می‌شود که برگزارکننده در پاسخ به اعتراض شرکت کنندگان، گفته است که می‌توانند در نمایشگاه شرکت نکنند در حالی که شرکت ها هزینه بسیاری در غرفه‌سازی و حمل و نقل متقبل شده بودند.

در نهایت وقتی اعتراض شرکت ها به برگزار کننده نتیجه نمی‌دهد‌، شرکت های حاضر اقدام به پوشاندن لوگوی خودروها به سبک سریال های تلویزیونی می‌کنند چرا که اختلاف قیمت ریالی و یورویی نمایشگاه رقم بالایی بوده که در چنین شرایطی از توان شرکت کنندگان خارج است.

 

تیونکس



به هر حال این نمایشگاه با تمام انتقاداتی که به زمان برگزاری آن در موج چهارم کرونا و بی تجربگی برگزارکننده در این امور وارد است، در حال برگزاری است اما جا دارد سازمان های مسئول در صدور مجوز برگزاری نمایشگاه ها از بدعت گذاری های جدید جلوگیری کنند چرا که فعالان صنعت خودرو به اندازه کافی در تنگنای تحریم ها قرار دارند که دیگر نیازی به فشارهای داخلی نباشد.

بیشتر شرکت های حاضر در نمایشگاه تاکید کردند که در صورت ادامه چنین رفتارهایی از سوی برگزارکننده نمایشگاه حاضر به شرکت در دوره های بعد نخواهند بود.

در پیگیری‌های خبرنگار پرشین‌خودرو از یکی از اعضای ستاد برگزاری نمایشگاه، وی گفت: این دستورالعمل از سوی واحد ارزی و ریالی نمایشگاه بین المللی تهران ابلاغ شده است و برگزارکننده در زمان عقد قرارداد با حاضران به آنان گفته است که نمایشگاه بر اساس قوانین ستاد برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود و آنان می بایست به این موضوع توجه می کردند.

این مهم در حالی است که شرکتی نظیر آمیکو تا به امروز چند دوره با همین خودرو در نمایشگاه بین المللی تهران بدون مشکل شرکت کرده است چرا که این خودرو یک محصول تولید داخل محسوب می‌شود.

در پایان لازم است یک نکته را یادآوری کنیم که شرکتی که از سازمان های متبوع توانسته است پروانه تولید داخل کسب کند تمام موارد را بر اساس مجوز های دریافتی رعایت می‌کند و یک خودروساز داخلی محسوب می شود که در چنین شرایطی شامل پرداخت هزینه ارزی آن‌ هم با یورو نمی‌شود.

از سوی دیگر نمایشگاهی که در کل با حضور چهار شرکت خدماتی و تولیدکننده خودروی داخلی برگزار می‌شود دیگر بین‌المللی نیست که شامل هزینه های ارزی و یورویی باشد حتی اگر در پوستر آن کلمه بین المللی درج شده باشد.

از همه مهمتر پوشاندن لوگوهای خارجی به سبک سریال های تلویزیونی و با چسب آنهم در شرایطی که امروز صنعت خودرو و فعالان این صنف با آن دست به گریبان هستند جز آبروریزی و ایجاد حاشیه دستاورد دیگری نخواهد داشت.
 

کد خبر 132082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha