خودروهای خودران یا اتوپایلوت چگونه کار می‌کند؟

خودرو خودران و یا اتوپایلوت، سیستمی که اگر روی خودرویی قرار بگیرد می‌تواند قیمت آن را بسیار بسیار زیاد کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، البته باید کار با آن را بلد باشید که در دردسر نیوفتید، اما در ابتدا کار بهتر است بگوییم، منظور ما در این مقاله از ماشین خودران و یا اتوپایلوت، سیستم‌های بسیار حرفه‌ای کمپانی‌های بزرگ است و نه خودرو‌های انگشت شمار داخلی که این آپشن را دارند که بسیار ضعیف و در حد یک شوخی هستند. متاسفانه.

بیایید ببینیم این سیستم دقیقا چیست؟ البته به زبان بسیار ساده و کمی فنی!

اصلا خودرو خودران چیست؟

خودروی خودران به ماشینی گفته می‌شود که شما وقتی درونش نشستید با یک دستور ساده به آن بفهمانید که کجا می‌خواهید بروید و با یک دکمه این دستور را اجرا کنید و ماشین شما هم بدون دخالت رانندگی شما به مقصد برسد.

در این خودرو‌ها که هوش مصنوعی برنامه نویسی شده به کار رفته است خیلی کار‌های یگر هم می‌توانید انجام دهید.

برای مثال می‌توانید با صدای خود به خودروی خود دستور دهید تا کولر را روشن کند حتی کم و یا زیاد کند و یا جالب‌تر اینکه آهنگ مورد علاقه شما را بگذارد و حتی شما را ماساژ دهد.

ماساژور‌های صندلی و تمامی قطعات در این خودرو‌ها هوشمند هستند و شما در اصل یک ربات خریداری کرده اید نه فقط یک خودروی ساده …

آیا می‌توانیم ماشینمان را خودمان به صورت اتوماتیک و اتوپایلوت و به یک خودرو خودران در بیاوریم؟

بله. اگر در زمینه برنامه نویسی و ایجاد هئش مصنوعی تخضض داشته باشید می‌توانید با ایجاد یک بیس از دیتابیس‌های بسیار پیشرفته درست مانند معماری MVC , برای خودروی خود یک سیستم خودران و یا اتوپایلوت ایجاد کنید.

اما این فقط گوشه‌ای از این راه است. شما باید بتوانید به تمامی قطعات خودرو درست مانند ECU هوش دهید و این یعنی برای مثال اگر شما برای خودروی خود از هوش مصنوعی استفاه می‌کنید باید بتوانید کمک فنر‌ها را هم در شرایط خاص هوشمند کنید و یا دور موتور و سیستم ترمز‌ها را به صورت بسیار خاص طراخی و هوشمند کنید.

البته برای شروع کار و خلاقیت در این زمینه بهتر است حتما در زمینه برنامه نویسی و رباتیک اطلاعات بسیار جامعی را به دست بیاورید و کار خود را با یک ربات شروع کنید.

به قول معروف: کوه را هم می‌توان از میان برداشت، به شرط آنکه ذره ذره سنگ‌ها را بردارید.

مزیت‌های ماشین خودران چیست؟

اگر بخواهیم از مزیت‌های ماشین خودران بگوییم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1 – رانندگی بدون دخالت راننده

2 – سیستم ترمز بسیار هوشمند

3 – فعال سازی هوشمندانه سیستم تعلیق برای دور زدن و …

4 – تنظیم دمای خودرو بر اساس دمای مورد نیاز بدن شما

5 – کنترل سرعت بسیار دقیق

6 – ایجاد ایمنی داخلی بسیار سریع در هنگام تصادفات

7 – جلوگیری از مصرف بیش از اندازه انرژی (برق، سوخت)

معایب خودرو خودران چیست؟

البته سیستم اتوپایلوت می‌تواند مانند همه چیز در این جهان دارای نقص باشد. در صورتی که شما در یک خودرو مانند تسلا که 100% هوشمند است بنشینید می‌توانید متوجه مواردی شوید که دارای نقص‌های بسیار زیادی است.

 

تسلا



اما در اینجا می‌خواهیم در مورد موارد بسیار مهمی برای شما بنویسیم که می‌تواند جزیی از نواقص خودرو‌ها خودران باشد که به شرح زیر است:

1 – عدم کنترل 100% راه و سرعت در حین اتوپایلوتینگ

2 – نمی‌توان به سیستم راداری و تشخیص مسیر به صورت کامل به آن اعتماد کرد.

3 – سیستم بسیار هوشمند شناسایی برای استارت خودرو باعث می‌شود برای هر کسی به جز شما که بخواهد استارت بزند یک پروف تعریف شود.

4 – سیستم ترمز بسیار دقیق که می‌تواند منجر به تصادف شدید از عقب خودرو داشته باشد.

5 – نمی‌توان تمام مسیر را به عهده این سیستم گذاشت و باید شما هم بتوانید کنترل را در دست بگیرید؛ و …

معروف‌ترین کمپانی خودروسازی در این زمینه چیست؟

درست است که اولین کمپانی از خودرو که هوشمند سازی را سرلوحه کار قرار داد بنز بود، اما کمپانی تسلا در میان تمامی خودرو‌های هوشمند کاری بسیار دقیق را انجام داد و آن رانندگی بدون نیاز به راننده بود.

هوشمند سازی‌ها در همان حد سیستم تعلیق و سوحت رسانی و … بود، اما در خودروی تسلا این موارد جزیی از ابتدایی‌ترین موارد در نظر گرفته شده است. هدف این کمپانی ایجاد راحتی بسیار زیاد برای راننده است.

معروف‌ترین کمپانی خودرو خودران و اتوپایلوت، تسلا می‌باشد.

آیا موتور سیکلت‌ها را هم می‌توانیم مانند خودرو خودران کنیم؟

شما در صورتی که یک برنامه نویس بسیار خبره باشید می‌توانید هر چیزی را به صورت اتوپایلوت در بیاورید. هر چیزی را می‌توانید هوشمند کنید و به تمامی اشیاء هوش بدهید.

نه فقط خودرو و یا موتور و یا …

آیا در قایق‌ها هم از این سیستم استفاده شده است؟

در تمامی قایق‌ها و کشتی‌ها و … از سیستم هوش مصنوعی استفاده شده است. البته در قایق‌ها و کشتی‌های نسل جدید.

در این حالت شما می‌توانید به راحتی در هر مسیری و بدون دخالت، رانندگی کنید. البته این تنها یک آپشن از اتوپایلوت بودن و هوشمند بودن در زمینه دریایی است

کد خبر 132236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha