قانون جدید انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در سال 1400

طبیعی است که هر راننده‌ای تجربه تعویض خودرو را داشته باشد. در چنین شرایطی که انتقال خودرو و بیمه ثالث رخ می‌دهد، تکلیف تخفیفات بیمه شخص ثالث چیست؟

به گزارش پرشین خودرو، طبیعی است که هر راننده‌ای تجربه تعویض خودرو را داشته باشد. در چنین شرایطی که انتقال خودرو و بیمه ثالث رخ می‌دهد، تکلیف تخفیفات بیمه شخص ثالث چیست؟ شاید از خودتان بپرسید:" شرایط انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در سال 1400 چیست؟" " آیا قانونی برای حذف و عدم انتقال تخفیف بیمه ثالث وجود دارد؟" اگر انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث دغدغه ذهنی‌تان باشد، شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنیم تا با اطلاعات کافی خودروی خود را بفروشید.

بیمه شخص ثالث چیست و چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

بیمه خودرو شامل سه گروه بیمه بدنه، بیمه حوادث و بیمه شخص ثالث است. در سال‌های اخیر بیمه شخص ثالث بیش از دو بیمه اتومبیل دیگر دستخوش تغییرات قانونی شده است: از این دست تغییرات می‌توان به حذف الحاقیه، حذف نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث و در نهایت قانون جدید انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه‌نامه اشاره کرد.

بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است. شخص ثالث فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است (كه منظور غیر از راننده مقصر است). تمامی اشخاصی كه در یك حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفته و این بیمه هزینه های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می كند. در این گونه اتفاقات، راننده مقصر هم می تواند از مزایای بیمه حوادث راننده كه شاخه ای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار می آید استفاده كند.

در صورت رانندگی ایمن، تصادفی رخ نمی‌دهد. حتی برخی رانندگان در صورت بروز تصادف، خسارتی از شرکت بیمه‌گر دریافت نمی‌کنند. به چنین افرادی که در طول اعتبار بیمه‌نامه خسارتی از شرکت بیمه‌گر دریافت نکرده باشند،تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث در هنگام تمدید بیمه‌نامه تعلق می‌گیرد.

 عامل تاثیرگذار بر نرخ بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است: به تعداد سالی که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه‌نامه می تواند از شرکت بیمه‌گر تخفیف بگیرد و مبلغ تخفیف از حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سال‌های عدم خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت از 8 به 15 سال تغییر یافته است این تخفیف از 5% شروع شده و با افزایش 5 درصدی در هر سال، در سال چهاردهم تمدید بیمه به سقف خود یعنی 70% می‌رسد.

طبق قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، به رانندگان کم خطر، شانس دیگری نیز داده شده است: این رانندگان می‌توانند تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث را نیز انتقال دهند. فروشنده می‌تواند انتقال سوابق بیمه شخص ثالث را برای خودروی خود یا اعضای درجه یک خانواده خود انجام دهد.

در دی ماه سال 99 ، قانون انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث تغییراتی یافت:

  1. سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث فقط به دارنده خودرو قبل از انتقال تعلق دارد. به هیچ وجه امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث به مالک جدید خودرو(شخص انتقال گیرنده) وجود ندارد.
  2. طبق این قانون، نمایندگی‌ها  و سایت‌های فروش اینترنتی بیمه باید هنگام صدور بیمه ثالث برای خودروها، مدارک مالکیت خودرو: کارت خودرو و برگه سبز را استعلام نمایند. انتقال سوابق عدم خسارت به سایرین(خریدار جدید خودرو) به معنای نقض قوانین است و تحت پیگیرد قانونی قرار می‌گیرد.
  3. اگر می‌خواهید پلاک خودرو را به مالک جدید انتقال دهید، تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودروی او انتقال نمی‌یابد. ضمنا هنگام تمدید و  انتقال تخفیفات بیمه‌نامه به شخص دوم، استعلام اطلاعات و صحت آن از سنهاب بیمه مرکزی الزامی است.
  4. انتقال تخفیفات عدم خسارت انواع خودرو به وسیله نقلیه دیگر دارای همان نوع کاربری امکان‌پذیر است.مثلا بیمه شخص ثالث یک خودروی سواری را نمی‌توان به یک کامیون یا موتورسیکلت یا تاکسی منتقل کرد.
  5. تخفیفات بیمه شخص ثالث به  خود شخص انتقال دهنده یا همسر، والدین و فرزندان او تعلق دارد. به بیان دیگر، طبق این قانون جدید بیمه ثالث در دی ماه 99، همه مالکان وسایل نقلیه از جمله انواع اتومبیل‌ها، می‌توانند تخفیف‌ بیمه ثالث خود را قبل از انقضای اعتبار بیمه‌نامه فقط به وسیله نقلیه خود یا افراد درجه اول خانواده خود (فقط پدر، مادر و فرزندان) منتقل کنند؛ در این شرایط، تخفیفات با کسر کردن مدت باقیمانده از اعتبار بیمه وسیله نقلیه اول به جایگزین انتقال می‌یابد. در سررسید، بیمهنامه شخص ثالث با توجه به سوابق بیمه‌گذار جدید محاسبه خواهد شد.
  6. امکان صدور الحاقیه انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث قبل و بعد از انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرومیسر است.
  7. گرفتن حق بیمه مدت زمان باقی‌مانده از بیمه ثالث برای انتقال تخفیفات بیمه ثالث قانونی نیست.
  8. انتقال سوابق تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث با صدور گواهی و بدون پرداخت حق بیمه امکان‌پذیر است.
  9. اگر انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید صورت بگیرد و بالعکس، حق بیمه از بیمه‌گزار دریافت نخواهد شد.
  10. اگر انتقال تخفیف بیمه ثالث به وسیله نقلیه جدید و فریز کردن تخفیفات تا اطلاع ثانوی به صورت الحاقیه اصلاحی باشد، حق بیمه‌ای بابت فریز کردن تخفیفات دریافت نخواهد شد.
  11. اگر شخصی دو خودرو داشته باشد، تخفیف بیمه ثالث از خودرویی به خودروی دیگرش منتقل نمی‌شود.

حال شاید این سوال مطرح شود که اگر خودروی صفر کیلومتر بخریم، شرایط انتقال تخفیفات چگونه خواهد بود؟

همه خودروهای صفر از زمان خروج از کارخانه دارای بیمه شخص ثالث هستند. امکان انتقال تخفیفات بیمه ثالث خودروی قبلی به خودروی صفر وجود ندارد. اما اگر تا زمان تمدید بیمه، اعتبار بیمه شخص ثالث خودروی قبلی‌تان تمام نمی‌شود، انتقال تخفیفات عدم خسارت میسر است.ضمنا بیمه بدنه خودروی صفر کیلومتر نیز برای برخی از این اتومبیل‌ها لحاظ شده است.

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات عدم خسارت آن چیست؟

در صورت خرید خودروی جدید و درخواست انتقال ‌بیمه‌نامه ثالث به آن، مدارک زیر باید به بیمه ارائه شود:

  • الحاقیه فسخ ‌بیمه‌نامه قبلی
  • درخواست ‌بیمه‌گذار به همراه مدارک شناسایی کارت ملی و شناسنامه
  • سند خودروی جدید
  • کپی ‌بیمه‌نامه قبلی

مراحل انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث چیست؟

قبل از ثبت بیمه‌نامه به نام مالک جدید، به شرکت بیمه‌گر مراجعه نموده و درخواست انتقال دهید. شرکت بیمه مابه‌‌تفاوت میزان تخفیف بیمه‌نامه‌ قبلی با هزینه الحاقیه فسخ آن را محاسبه و از ‌بیمه‌گذار دریافت می‌کند. در نهایت ‌بیمه‌نامه‌ای جدید با حفظ تخفیف‌های عدم خسارت آن برای شما صادر خواهد شد. شما می‌توانید این تخفیفات را به افراد درجه یک خانواده خود شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان خود انتقال دهید.

ما سعی برآن داشتیم که نکات مربوط به انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث را در این مقاله گردآوری کنیم. اگر در زمینه شرایط و قوانین بیمه شخص ثالث به سوالی برخوردید، می‌توانید با مراجعه حضوری به نمایندگی‌ها یا سامانه‌های آنلاین خرید بیمه، ابهامات خود را رفع نمایید. می‌دانید وجود این شرکت‌های خرید بیمه آنلاین چه مزیتی برای بیمه‌گزار دارد؟

این سامانه‌ها علاوه بر کاهش مشکل آلودگی، خدمات خود را در 24 ساعت شبانه روز هفت روز هفته حتی در تعطیلات نوروزی ارائه می‌دهند. این سایت‌ها، اطلاعات استعلام و مقایسه انواع بیمه شرکت‌های مختلف را به صورت یک‌جا در اختیار بیمه‌‌‌گزار قرار می‌دهند. چنین ایده‌ای ، امکان مقایسه خدمات و قیمت‌ها و پوشش‌ها و سایر فاکتورهای شرکت‌های بیمه‌ای را در زمان کوتاه برای بیمه‌گزار در پی دارد. در بین سایت‌های مختلف فروش آنلاین بیمه، خرید و  امکان محاسبه هزینه انواع بیمه خودرو نظیر بیمه بدنه و بیمه ثالث به صورت آنلاین در سایت بیمه دات کام، به عنوان یک خدمت، بسیار کاربردی و کارآمد ارزیابی شد. ما متوجه شدیم اگر در زمینه شرایط و قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث به سوال یا مشکلی برخورد کردید، مشاوران متخصص «بیمه دات کام در خدمت شما هستند تا به روزترین اطلاعات بیمه‌ای را در اختیار شما بگذارند.

 

بیمه

 

چگونه بهترین  بیمه آنلاین شخص ثالث را بخریم؟

شما می‌توانید در سایت  bimeh.com  قیمت بیمه شخص ثالث را در شرکت‌های مختلف بیمه مقایسه نمایید. سپس، با انتخاب حداقل پوشش‌های اصلی و استفاده از جشنوارههای تخفیف بیمه دات کام، بهترین بیمه شخص ثالث را با پایین‌ترین قیمت مناسب شرایط خود خریداری نمایید.

امید است که با بالا بردن آگاهی در حوزه انواع بیمه اتومبیل از جمله بیمه ثالث، شاهد کاهش میزان تلفات و خسارات حوادث رانندگی باشیم.

 

 

 

 


 

کد خبر 132252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha