صعود قیمت ها زیر چتر مذاکرات و وعده های انتخاباتی / 3 عاملی که رکود تورمی در بازار خودرو را سرعت بخشید

در یک هفته گذشته بازار خودرو گرچه همراه با نوسان بازار ارز، مسیر صعودی قیمتی را در پیش گرفت و قیمت ها دو تا سه میلیون تومانی افزایش یافت با این حال بازار همچنان تمایلی به خرید و فروش ندارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مقایسه قیمتی در بازار خودرو هر چند حاکی از کاهش قیمت خودرو بود اما این روند کاهشی تنها تا اوایل خرداد ادامه داشت و با ورود به خرداد ماه تقریبا این روند متوقف شده است.

جریان قیمتی در سومین ماه از سال به رغم رکود در بازار خودرو در حالی صعودی است که این بار نیز به نظر می رسد پای ارز در میان باشد چرا که نرخ ارز در روزها و دو هفته گذشته نوسانی و عمدتا صعودی بوده است.

به گفته فعالان بازار، ارتباط تنگاتنگ بازار خودرو با بازار ارز علت اصلی منحنی صعودی قیمت خودرو در روزهای اخیر است.

با اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها در ماه گذشته و افزایش پیش فروش شرکتها و عرضه احتمالی بیشتر خودرو به بازار، غلبه بر رشد قیمتی در این بازار دور از ذهن نیست و باید منتظر ماند و دید آیا عرضه بیشتر شرکتها در بازار تاثیر گذارتر خواهد بود یا ادامه نوسانات بازار ارز.

 

سایپا



رکود سنگین به رغم رشد قیمت ها در شرایطی است که معمولا در خردادماه بازار خودرو با رشد خرید و فروش مواجه می‌شود و تقاضا بالا می‌رود و اگر چه این مساله موجب رشد قیمت هم می شود اما امسال تنها قیمت بالا رفته و خبری از رشد تقاضا نیست.

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو معتقد است که در بین عوامل موثر بر رکود در بازار خودرو اگر چه مذاکرات برجامی نقش محوری دارد اما انتخابات ریاست جمهوری و مسائل مربوط به قیمت گذاری خودرو و وعده های مسئولان در خصوص تغییر این جریان از موارد مهم در تشدید و تداوم رکود تورمی در بازار خودرو است.

به گفته کاظم محمدی نیکخواه این روزها بسیاری از متقاضیان و فروشندگان، خرید و فروش خودرو را به تعویق انداخته‌اند تا‌ شاید در آینده بتوانند خودروهای موردنظرشان را با قیمت بهتری خریداری و یا به فروش برسانند؛ تصور بسیاری از متقاضیان بازار این است که با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و با ریزش نرخ ارز، خودرو نیز در مسیر افت قیمت قرار گیرد.

وی در همین ارتباط به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با احیای برجام و لغو تحریم‌ها و به تبع آن کاهش‌قیمت ارز و خودرو، بسیاری از خودروهای دپویی روانه بازار می‌شود و این مساله نیز نقش مهمی در کاهش قیمت خواهد داشت چرا که در حال حاضر نزدیک به یک سال تولید خودروسازان توسط مردم عادی و سوداگران در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند تا در وقت مقتضی به بازار عرضه شود.

این فعال بازار خودرو با این حال انتخابات مهم پیش رو و انتظارات مربوط به قیمت گذاری خودرو و تصمیمات احتمالی جدید را در شدت وضع کنونی بازار و تغییر جریان قیمتی بازار خودرو تاثیر گذار می داند و معتقد است اینها مواردی است که از نگاه فعالان بازار و حتی متقاضیان می تواند روند تولید و عرضه به بازار را سرعت بخشیده و منجر به تغییر مسیر قیمتی و خروج بازار خودرو از رکود شود.

آخرین قیمت پیشنهادی برخی خودروها در بازار

به گفته نیکخواه بازار خودرو در هفته گذشته علی رغم رکود معاملات با خیزش قیمت ها همراه بود به طوری که بر اساس آخرین جریان قیمتی در بازار، قیمت پژو پارس LX به قیمتی برابر با 274 میلیون تومان رسیده است همچنین پژو 206 تیپ 2نیز تا‌ 203 میلیون تومان هم معامله می‌شود. مدل صندوق‌دار 206 هم تا‌ مرز 255 میلیون تومان پیشروی کرده است و 206 تیپ۵ نیز تا 260میلیون تومان افزایش داشته است.

علاوه بر این در بازار سایر محصولات ایران خودرو، پژو 207 اتومات، در حدود 398 میلیون تومان و مدل دنده‌ای آن 288 میلیون تومان قیمت خورده است. برای خرید پژو 405 باید 218 میلیون تومان هزینه کرد همچنین رانا با افزایش قیمت در بازار مواجه شده و به 230 میلیون تومان رسیده است.

در مورد محصولات سایپا نیز در حال حاضر قیمت کوئیک دنده‌ای در مدل R به 158 میلیون و مدل اتومات پلاس آن نیز به 220 میلیون تومان رسیده است همچنین تیبای معمولی در حدود 130 میلیون تومان و مدل هاچ بک آن 7 میلیون تومان گران‌تر با قیمت 137 میلیون معامله می شود و قیمت ساینا اس نیز در مدل دنده‌ای 160 میلیون تومان و مدل پلاس آن 164 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

کد خبر 132327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha