فوت ۷۰ راننده تاکسی پایتخت در اردیبهشت

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران توضیحاتی درباره آمار فوت رانندگان تاکسی مبتلا به کرونا، سرانجام واکسیناسیون، بیمه رانندگان و نوسازی تاکسی های پایتخت ارائه داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های تهران یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری پایتخت محسوب می‌شود و همه امور مربوط به تاکسیرانی همچون پیشنهاد نرخ کرایه به شورای شهر، نظارت بر اجرای کرایه‌های مصوب،‌دادن پروانه کار به تاکسی‌ها، رسیدگی به امور رانندگان و تشویق آنها همچنین برخورد با رانندگان متخلف جزو وظایف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران است.

تهران با جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر حدود 100 هزار تاکسی دارد که به صورت خطی و گردشی روزانه مسافران زیادی را جابه‌جا می‌کند این ناوگان همزمان با شرایط شیوع کرونا دچار مشکلات فراوانی شد و علاوه بر کاهش آمار مسافران به ویژه در ابتدای شیوع این بیماری جان رانندگان تاکسی هم با خطر همراه بوده و متأسفانه تا کنون تعداد زیادی از رانندگان در این صنف جان خود به دلیل ویروس منحوس کرونا جان خود را از دست داده‌اند هر چند که شهرداری تهران بارها اعلام کرده که نامه‌نگاری‌های لازم را جهت اولویت در واکسیناسیون رانندگان تاکسی انجام داده است ولی تا کنون این موضوع محقق نشده واکسینه نشدن رانندگان تاکسی گلایه‌های زیادی را در این صنف به همراه داشته است. شرایط اقتصادی و بیمه نبودن بیش از 10 هزار راننده تاکسی نیز بر این قضیه دامن زده و مشکلات تاکسیرانان پایتخت را که در سرما و گرما مشغول خدمت‌رسانی به مسافران هستند با چالش همراه کرده است.

ده‌ها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش بود فقدان نظام حمل و نقل درون‌شهری احساس شد و هر چند آن زمان کالسکه‌ها، تاکسی‌های نوین برای جابه‌جایی مسافران بودند ولی به تدریج و با تولید اتومبیل‌ها، بلدیه‌ها خودروهایی را برای تاکسی در نظر گرفتند تا از طریق آن مسافران در سطح شهر جابه‌جا شوند. در حال حاضر رانندگان تاکسی در پایتخت با مشکلات مختلفی مواجه هستند و پیگیری مطالبات آنها از جمله درخواست ها از اهالی رسانه است.

درباره موضوعاتی همچون سرانجام نوسازی تاکسی‌های فرسوده، بیمه رانندگان تاکسی، احتمال افزایش نرخ مجدد کرایه‌های تاکسی، آمار رانندگان زن، تخلفات رانندگان و میزان مسافران آنها با محمد روشنی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

ثبت‌نام 16 هزار راننده برای نوسازی تاکسی

آقای روشنی وضعیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده در تهران چگونه است بارها شهرداری تهران وعده داده که در اسرع وقت نوسازی تاکسی‌های پایتخت را انجام می‌دهد ولی این موضوع آنطور که باید و شاید به سرانجام نرسیده است آخرین پیگیری‌های شما در این راستا به کجا رسید؟

آمار رانندگان تاکسی که بر ای نوسازی خودروهایشان در سال گذشته ثبت‌نام کرده‌اند بیش از 16 هزار نفر بوده است که از این تعداد بیش از 4 هزار تاکسی در سال 99 نوسازی شد برای امسال هم نوسازی تاکسی‌های فرسوده را از دو مسیر در حال پیگیری هستیم یکی از محل تبصره 18 و دیگری از طریق ماده 12 و موضوع سازمان بهینه‌سازی سوخت. به طوری که از محل تبصره 18، 900 میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که 600 میلیارد از این اعتبارات قرار است در نوع کارآفرین و 150 میلیارد تومان آن را شهرداری همچنین 150 میلیارد تومان را سازمان برنامه و بودجه تأمین کند و از طریق وام 90 میلیونی با کارمزد 4 درصد حدود 10 هزار تاکسی از طریق تبصره 18 نوسازی شوند.

همچنین از طریق ماده 12 و موضوع بهینه‌سازی سوخت قرار است 12 سرمایه‌گذار همکاری کنند و بیش از 7 هزار تاکسی هم از این طریق نوسازی شوند.

خلف وعده دولت در ثابت ماندن قیمت خودروی تاکسی

آیا میزان وام 90 میلیونی به تاکسیرانان برای نوسازی خودردوهایشان کفایت می‌کند؟

خیر ما نیز این مشکل را را بارها به دولت اعلام کرده‌ایم متأسفانه هر چه میزان وام را بیشتر در نظر می‌گیریم قیمت خودرو هم افزایش یافته است به طور مثال تاکسی پژو نرخ آن از 108 میلیون به 121 میلیون رسیده و تاکسی سمند قیمت آن از 118 میلیون به 136 میلیون تغییر کرده است ما این موضوع را به دولت اعلام کرده‌ایم و از آنها خواستار شده‌ایم افزایش قیمت را در تاکسی‌ها در نظر نگیرند پرداخت چرا که اقساط وام 90 میلیونی هم برای بسیاری از تاکسیرانان مشکل است ولی با این وجود علیرغم وعده‌هایی که دولت به ما داده قیمت تاکسی‌ها برای نوسازی ثابت نمانده است.

 

تاکسی



خبر خوشی بیمه‌ای برای تاکسیرانان

چند راننده تاکسی در پایتخت فاقد بیمه هستند و چه اقدامی قرار است برای این افراد انجام گیرد؟ پیش از این اعلام کرده بودید که شهرداری پیگیر این قضیه است و به زودی خبرهای خوبی به تاکسیرانان می‌دهیم ولی خبری در این راستا منتشر نشد.

تمام تلاش‌مان را جهت بیمه شدن رانندگان تاکسی فاقد بیمه انجام داده‌ایم و امروز ساعت 13 نشستی را با مسؤولان سازمان تأمین اجتماعی خواهیم داشت پیش از این از ما خواسته بودند لیست رانندگان جایگزین را برای بیمه معرفی کنیم که جواهری معاون مجلس در سازمان تأمین اجتماعی پیگیر این قضیه بود و پیرو جلسه‌ای که با نیکزاد نایب رئیس مجلس برگزار شد قرار است اقدامات مؤثری در این راستا صورت گیرد وا گر مشکلی پیش نیاید به زودی خبرهای خوبی را خواهیم داشت و ما به ازای هر تاکسیران که از بیمه خارج شده یکی را معرفی و جایگزین می‌کنیم.

10 هزار تاکسیران پایتخت فاقد بیمه هستند

در تهران برآورد ما این است که 10 هزار راننده تاکسی بیمه نیستند و ما می‌خواهیم که این افراد را بیمه کنیم البته قول 100درصد نمی‌دهم چرا که فقط یک طرف قضیه شهرداری است و طرف دیگر سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد که باید به این مسأله هم توجه کنیم.

هزار تاکسیران در پایتخت زن هستند

آمار رانندگان تاکسی زن در پایتخت به چه صورت است؟

حدود هزار تاکسیران در پایتخت زن هستند که آمار آنها نسبت به قبل کاهش یافته است چرا که راننده بودن برای تاکسی جزو کارها و مشاغل سخت است و راننده باید از صبح تا عصر در هوای سرد و گرم مشغول فعالیت باشد بنابراین کاهش آمار آنها طبیعی است و ما تفاوتی در میان ارائه تسهیلات به رانندگان زن و مرد نداریم.

تداوم طرح رایگان بودن معاینه فنی تاکسی های تهران

انجام معاینه فنی تاکسی های تهران با چه شرایطی رایگان است و این طرح تا چه زمانی ادامه دارد؟

هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای تاکسی شهرتهران در مراکز معاینه فنی منتخب شهر تهران امسال با مشارکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران انجام می گیرد و آغاز شده است. این اقدام با هدف کمک به کاهش آلودگی هوا، حمایت مالی از رانندگان عزیز تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و حفظ سلامت شهروندان انجام می شود و از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در 5 مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است.

خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر 6 ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر 3 ماه یک بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. البته پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از 5 مرکز اعلامی مراجعه کنند.

افزایش مجدد نرخ کرایه‌های تاکسی شایعه است

نرخ کرایه‌های تاکسی بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در اردیبهشت امسال افزایش یافت، برخی از شنیده‌ها حکایت از برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش مجدد نرخ کرایه‌ها در سال جاری دارد آیا این موضوع مورد تأیید شما است و آیا شهروندان دوباره امسال شاهد افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی خواهند بود؟

خیر، این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و در حد شایعه است ما هیچ برنامه‌ای برای افزایش مجدد نرخ کرایه‌های تاکسی در سال جاری نداریم امسال نرخ کرایه‌ها مشابه سال‌های گذشته بر اساس مصوبه شورای شهر تهران حدود 25 تا 35 درصد افزایش یافت هیچ راننده تاکسی اجازه ندارد بیش از سقف مصوب کرایه دریافت کند و میزان کرایه‌ها طبق شرایط کرونایی برای سه مسافر در نظر گرفته شده است برچسب‌گذاری نیز بر روی شیشه تاکسی‌ها نصب شده تا مسافران نرخ دقیق کرایه را مشاهده کنند.

جابه‌‌جایی 2 تا 3 میلیون مسافر در طور روز از طریق تاکسی‌های پایتخت

وضعیت کرونا باعث بروز مشکلات زیادی برای رانندگان تاکسی شد در حال حاضر آمار مسافران این ناوگان در طول روز چه تعداد است؟‌

در اوایل شیوع کرونا به دلیل کاهش ترددها و محدودیت‌هایی که در رفت و آمدها ایجاد شد آمار مسافران تاکسی به شدت کاهش یافت ولی همزمان با کاهش محدودیت‌ها آمار مسافران مجدد بیشتر شد و اکنون روزانه دو تا سه میلیون نفر از طریق تاکسی در پایتخت جابه‌جا می‌شوند اکنون مشکل عمده رانندگان در زمینه تعداد مسافران است که به دلیل کرونا آمار آنها برای سوار کردن در هر مسیر کاهش یافته و آنها باید حتماً به این موضوع توجه کنند که جهت رعایت فاصله اجتماعی فقط حداکثر سه مسافر می‌توانند سوار کنند.

فوت 70 راننده تاکسی در اردیبهشت به دلیل کرونا

سرانجام واکسیناسیون رانندگان تاکسی به کجا رسید و تا کنون چند راننده به دلیل ابتلا به ویروس کووید ـ 19 جان خود را از دست داده‌اند

متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که شهرداری تهران با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا داشته است هنوز تغییری در زمان واکسیناسیون رانندگان تاکسی لحاظ نشده و قرار است این رانندگان در فاز سوم سند ملی واکسیناسیون واکسن دریافت کنند. پیروز حناچی شهردار تهران،‌مناف هاشمی معون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و خودم در سازمان تاکسیرانی بارها نامه‌نگاری‌هایی را انجام داده‌ایم و مدیر کل سلامت شهرداری هم این موضوع را چندین بار اعلام کرده است ولی تا این لحظه هیچ پاسخ و جوابی مبنی بر تغییر زمان واکسیناسیون رانندگان تاکسی به ما اعلام نشده است. این در حالی است که فقط در اردیبهشت امسال 70 راننده تاکسی همزمان با پیک چهارم کرونا جان خود را از دست داده‌اند و از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور حدود 300 راننده به دلیل این بیماری جان باخته‌اند که اگر آمار رانندگانی که پروانه تاکسی‌شان را تمدید نکرده‌اند در نظر بگیریم آمارها بالاتر از این رقم است و متأسفانه این قضیه بسیار دلخراش و نگران‌کننده است.

شهرداری تهران سعی کرده اقداماتی را در جهت حمایت از تاکسیرانان در شرایط کرونایی جهت حفظ سلامت‌شان را انجام دهد از جمله توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌ رایگان در خطوط انجام گرفته و تعداد زیادی کاور جداکننده در میان رانندگان تاکسی توزیع شده است. رانندگان می‌توانند با مراجعه به سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان درخواست کاور محافظ جداکننده داشته باشند و ما این موضوع را به صورت رایگان برای آنها در نظر گرفته‌ایم ولی به هر حال نباید استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مهمتر از همه واکسیناسیون غافل شد.

در حال حاضر تقریبا 100درصد رانندگان تاکسی از ماسک استفاده می‌کنند ولی اگر شهروندان با تخلفی در این زمینه موجه شدند می‌توانند آن را مشابه سایر تخلفات از طریق سامانه 1888 به ما اطلاع دهند.

چگونگی ارائه تخلفات تاکسیرانان

شهروندان تخلفات راننده‌های تاکسی را چگونه گزارش دهند؟

مسافران می‌تواند تخلفات رانندگان تاکسی را در حوزه‌های مختلف از جمله دریافت کرایه اضافه از طریق سامانه 1888 به ما اطلاع دهند ما موضوع را پیگیری می‌کنیم و در صورتی که تخلف محرز شود قطعاً‌ با آن برخورد خواهد شد و تذکرهای لازم به رانندگان داده می‌شود.

کد خبر 132371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha