کد خبر 132375
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
 خودروهای پرنده تا ۲۰۲۴ می‌آیند

خودروی هوایی ظرف ۸ دقیقه مسافر را از وسط شهر لس آنجلس به کنار سواحل می‌رساند و آن هم با کرایه یک اوبر.

به گزارش پرشین خودرو، آرچر، کمپانی سازنده وسیله نقلیه هوایی دونفره عمود پرواز یا به اختصار eVTOL از سال آینده جابه‌جایی مسافر را شروع می‌کند. قوای محرکه این محصول، تمام برقی است و به سرعت 150 مایل در ساعت می‌رسد و در شعاع 60 مایلی به فعالیت می‌پردازد. ملخ‌های این تاکسی هوایی 12 عدد است که با یک قوای محرکه به گردش در‌می‌آیند. تیغه‌های کوچک‌تر آن زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آسمان حالت متوقف به خود می‌گیرد و حرکت رو به جلو یا عقب ندارد. وقتی در حال طی مسیر است شباهت به هواپیما با بال‌های ثابت را پیدا می‌کند.

 

خودرو پرنده



برت ادکاک (Brett Adcock) یکی از بنیان‌گذاران آرچر می‌گوید:آیا کسی هست که در ترافیک سنگین گیر افتاده و آرزو نکرده باشد ای کاهش این خودرو بال درمی‌آورد و ما را از بین این همه خودرو بیرون می‌کشید؟ در حال حاضر کمپانی آرچر مدل میکر (Maker‌)را فقط به عنوان نمایش توانایی ساخته است اما قرار است این وسیله هوایی تا 5 صندلی داشته باشد و تا سال 2024 در شهرهای میامی و لس‌آنجلس به مسافرکشی بپردازد. تست‌های میکر تا پایان امسال انجام خواهد شد. آدام گولدستاین یکی دیگر از بنیان‌گذاران آرچر می‌گوید هزینه هر پرواز این وسیله نقلیه برای مسافران بین 3 تا 4 دلار به ازای هر مایل برآورد شده است که تقریبا شبیه به تاکسی‌های اینترنتی اوبر در آمریکا است. یک سفر از لس‌آنجلس به سانتا مونیکا حدود 15 مایل است و با تاکسی‌های اوبر حداقل یک ساعت زمان می‌برد در حالی که با eVTOL فقط 8 دقیقه طول می‌کشد. یک پرواز از سان فرانسیسکو تا سن خوزه حدود 17 دقیقه طول می‌کشد.

از مزایای دیگر این تاکسی‌های هوایی قوای محرکه برقی بی‌سر و صدای آن آست. صدای eVTOL فقط 45 دسیبل است یعنی مثل صدای یک یخچال. مسافرکشی تنها کاربرد eVTOL نیست چون می‌تواند برای حمل بار و مسافر به نقاط صعب‌العبور و کوهستانی هم مورد استفاده قرار گیرد. خیلی از رستوران‌ها در نقاط خوش آب و هوا هستند و رساندن برخی از مواد و وسایل مورد نیازشان با خودرو بسیار دشوار است در حالی که eVTOL به راحتی می‌تواند کالا و مواد مورد نیاز این رستوران‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها برساند.اما چه کسی قرار است از این وسیله نقلیه هوایی استفاده کند؟ پاسخ بنیان‌گذاران آن این است که هیچ محدودیتی ندارد. شرکت آرچر این اواخر با شرکت سرمایه‌گذاری اطلس کِرست ادغام شده و باعث شده است ارزش آرچر به 8/ 3 میلیارد دلار برسد. در بازار سهام نیویورک این شرکت با علامت اختصاری ACIC شناخته می‌شود.



منبع: سایپانیوز

کد خبر 132375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha