کد خبر 132408
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
 لاستیک‌ خودرو روی محور گرانی و کمبود

در شرایطی که رانندگان و مسئولان سازمان راهداری بر مشکل رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی در زمینه تامین لاستیک در زمان و با قیمت و کیفیت مناسب تاکید دارند، مشخص نیست چرا مساله لاستیک که ماه‌هاست دامن‌گیر این بخش شده حل نمی‌شود؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، از روزی که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و تولید لاستیک حذف شد و ارز نیمایی جای آن را گرفت رانندگان با مشکلات متعددی رو به رو شدند، به عنوان مثال مسئول و دستگاه متولی آن‌ها از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر کرد و سامانه جدید (سامانه کالا) مانند گذشته پاسخگوی نیاز آن‌ها نبود.

احمد کریمی - دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور درباره مشکلات تولید، تامین و توزیع لاستیک مورد نیاز کامیون‌داران در بازار گفت: این مشکلات طی ماه‌های گذشته همچنان پابرجاست و باید به این نکته توجه کرد که در این زمینه امنیت و معیشت کامیون‌داران از همه چیز مهمتر است و نباید به نام حمایت از تولید داخل از جیب مردم هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه کیفیت، ملاک اصلی برای کامیون‌داران است، افزود: اگر به این نتیجه برسیم که با استفاده و خرید لاستیک‌های تولید داخل، کیفیت آن برند داخلی بهتر خواهد شد مسلما از تولید داخل حمایت خواهیم کرد اما زمانی که شاهد کاهش کیفیت لاستیک‌های تولید داخلی در چهل سال گذشته بوده‌ایم نباید به نام حمایت از تولید داخلی از جیب مردم و کامیون‌داران هزینه کرد و بدتر از آن امنیت جانی کامیون‌داران را هم به خطر انداخت.

 

تایر



دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: این مصرف کننده (کامیون‌دار) است که باید تصمیم بگیرد از لاستیک تولید داخلی باید استفاده کند یا خارجی اما در برخی از کامیون‌های حمل مواد خطرناک و سوختی و وسایل حمل و نقل سنگین مسافری مانند اتوبوس و مینی‌بوس، کیفیت لاستیک اهمیت بالایی دارد و باید نسبت به این مسئله توجه ویژه‌ای کرد. دراین زمینه حتی برخی از کارخانه‌های تولیدکننده برخی از مشکلات کیفیتی تولیداتشان را پذیرفته‌اند و اعلام کردند که خط تولید لاستیک چینی را فعال خواهند کرد.

کریمی اضافه کرد: البته برای کامیون‌داران اولویت با لاستیک اروپایی با برندهای معتبر و کیفی است و پس از آن به دنبال برندهای کره‌ای می‌گردد و گزینه سوم لاستیک‌های چینی است اما بازهم بین برندهای چینی و ایرانی، ترجیح کامیون‌داران از نظر کیفیت و قیمت لاستیک چینی است. از سوی دیگر در زمینه نظارت بر تامین و توزیع لاستیک مشکلات بسیاری وجود دارد یکی از این مشکلات افزایش قیمت لاستیک در شرایطی است که نرخ ارز کاهش داشته است به عنوان مثال لاستیک چینی که در سال گذشته با ارز ۲۸ هزار تومانی نهایتا ۱۲ میلیون تومان برای کامیون‌داران تمام می‌شد در حال حاضر به ۱۵ میلیون تومان به ازای هر جفت رسیده است.

این مقام مسئول در بخش خصوصی یکی دیگر از مشکلات رانندگان دراین زمینه را نبود آمار ارقام درست رد زمینه واردات، تولید و مصرف لاستیک دانست که سبب افزایش واردات غیر رسمی (شامل قاچاق یا واردات از طریق مناطق آزاد) شده است.

مهر تایید راهداری بر مشکل لاستیکی رانندگان

البته داریوش باقر جوان - مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- نیز اخیرا بر این مشکل رانندگان مهر تاییدی زد و اعلام کرد که گزارش‌هایی از رانندگان درباره مشکلات آن‌ها در زمینه تامین لاستیک از طریق سامانه کالا دریافت کرده‌ایم و آن را به وزارت صمت انتقال داده‌ایم.

وی به ایسنا گفت: طی ماه‌های گذشته حدود ۸۰۰ هزار لاستیک باقی‌مانده در گمرک با ارز ترجیحی و با دستور وزیر راه از گمرک ترخیص و بین رانندگان توزیع شد. اما از ابتدای امسال و با تمام شدن لاستیک‌های باقی‌مانده مذکور، همه نیازها به سمت سامانه کالا وزارت صمت سوق پیدا کرد و بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین و توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان شد و همه آمار و ارقام در این زمینه نیز در اختیار این وزارتخانه است.

باقر جوان اعلام کرد: البته گزارش‌هایی دریافت کردیم که لاستیک‌های موجود در این سامانه تکافوی بازار و نیاز رانندگان را نمی‌دهد اما مسئولیت آن با وزارت صمت است. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به صورت هفتگی جلساتی با حضور وزیر راه و نمایندگان تشکل‌ها داریم و در حوزه لاستیک و قطعات مطالبات و مشکلات رانندگان را در زمینه لاستیک، روغن، قطعات و غیره را بررسی کرده و آن را به وزارت صمت اعلام می‌کنیم اما ما فقط منعکس کننده این مشکلات هستیم و اگر مشکلاتی هم هست وزارت صمت باید پیگیر و پاسخگو باشد.

حالا باید دید وزارتخانه صمت که متولی جدید رانندگان در زمینه تامین لاستیک است چه کاری انجام خواهد داد و آیا از پس این مشکل بر خواهد آمد یا نه.

کد خبر 132408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha