کد خبر 132412
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
پاسخی به حواشی بیمه راهنمایان گردشگری

معاون گردشگری گفت: اسامی دوهزار راهنمای گردشگری واجد شرایط بیمه به سازمان تامین اجتماعی تحویل داده شده و قرار است به‌زودی به جریان افتد و با حواشی دیگر هم کاری نداریم.

به گزارش پرشین خودرو، به دنبال اعتراض جامعه راهنمایان ایرانگردی در ارتباط با به انحصار کشیدن مصوبه مجلس درباره بیمه راهنمایان توسط دیگر تشکل‌های خصوصی راهنمایان گردشگری، ولی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: طبق مصوبه مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبق مصوبه مجلس، متولی و کارفرمای بیمه راهنمایان گردشگری محسوب می‌شود و ۲۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند. با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی هم صحبت شده که کار با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود و اجازه نمی‌دهیم به حاشیه کشیده نشود.

او افزود: شاخص‌های بیمه با حضور دو تشکل خصوصی گردشگری تهیه شده و نمایندگان هر دو گروه در جلسات مربوطه حضور داشتند. اسامی دوهزار راهنمای گردشگری نیز بر اساس همین شاخص‌ها از سوی اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان‌ها تهیه شده که هفته گذشته نیز به سازمان تامین اجتماعی داده شد و به‌زودی بیمه آن‌ها به جریان می‌افتد.

معاون گردشگری افزود: بخشی از بودجه بیمه در سال ۹۹ به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز شده و قرار است بخشی از بودجه بیمه در سال ۱۴۰۰ هم دریافت شود تا وقفه‌ای در کار بیمه راهنمایان ایجاد نشود.

 

گردشگری



او درباره اعتراض‌ها نسبت به توافق انجمن‌های صنفی با سازمان تامین اجتماعی و محرومیت اعضای دیگر تشکل خصوصی و راهنمایان مستقل از بیمه، تاکید کرد: با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی صحبت شده که کار با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود و وارد حاشیه‌های دیگر هم نمی‌شویم.

علی صدرنیا ـ رییس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ در تماس با ایسنا گفت: با وجود آن‌که مصوبه مجلس مشخص کرده بود در سال ۹۹ دوهزار نفر بیمه شوند و قرار بود اسامی آن‌ها از سوی معاونت گردشگری تهیه و به سازمان تامین اجتماعی اعلام شود و بیمه بر اساس آن فهرست در تیرماه اعمال شود، ولی متاسفانه انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری در برخی استان‌ها در توافق با سازمان تامین اجتماعی، اعضای خود را برای بیمه معرفی کرده‌اند. وزارت کار نیز از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و معاونت گردشگری هم به عنوان متولی و کارفرمای بیمه راهنمایان در پاسخ به پیگیری‌ها منکر چنین جریانی شده، این درحالی است که بودجه بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده و امکان بیمه شدن آن افراد وجود دارد.

او گفت: با توجه به بیکاری تعداد زیادی از راهنمایان گردشگری در دو سال گذشته، بیمه تنها حمایتی بود که می‌توانست صورت گیرد و نباید به انحصار کشیده شود.

مجلس شورای اسلامی اواخر سال ۹۸ به لایحه بیمه راهنمایان گردشگری رأی مثبت داد، هرچند فقط با پرداخت ۲۰ درصد حق بیمه کارفرمایی دوهزار نفر از راهنمایان توسط دولت موافقت کرد. طبق آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعداد راهنمایان گردشگری به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده است.

طبق شاخص‌هایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بیمه این گروه از فعالان گردشگری تعیین کرده راهنمایانی با «سه سال» سابقه فعالیت مستمر و فعال، بدون سابقه بیمه اجباری، با حداقل ۲۵ سال و حداکثر ۵۰ سال سن، در اولویت بیمه قرار دارند. علاوه بر این راهنمایان بین‌المللی یعنی ورودی‌کارها و بعد از آن‌ها راهنمایان داخلی، در اولویت انتخاب برای بیمه قرار دارند. همچنین کارت راهنمای گردشگری در سه سال اخیر (۹۹-۱۳۹۷) باید تمدید شده و دارای اعتبار باشد و راهنمایان گردشگری ساکن در استان‌های محروم برای بیمه اجتماعی در اولویت قرار دارند.

کد خبر 132412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha