کد خبر 132466
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
 تشویق دولت‌ها به خرید خودروهای برقی

کووید-۱۹ گرچه بازار خودرو را دچار افت و خیز بسیاری کرد که به احتمال زیاد سال‌ها بر بازار این صنعت اثر خواهد گذاشت، اما فروش خودروهای الکترونیک را بیش از پیش شتاب بخشید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، «مجمع جهانی اقتصاد» در گزارش اخیر خود تاکید کرده که فروش جهانی خودروهای برقی هر سال نسبت به دهه پیش رشدی 30درصدی را ثبت کرده است.

در این میان سیاست‌های اتخاذی سه کشور در جهان، به رونق این انقلاب در صنعت خودرو کمک کرده که پیشروترین آنها، نیوزیلند است. هر شهروند نیوزیلندی که در پی خرید خودروهای برقی باشد، کمکی 8625 دلاری از دولت دریافت می‌کند که بالاترین میزان کمک رسانی دولتی برای خرید خودروهای برقی در جهان است.

همچنین اگر شهروندی بنا بر خرید خودروی برقی دست دوم داشته باشد، کمکی 3450دلاری دریافت خواهد کرد. نیوزیلند هدف خود از ارائه این بسته‌های مشوق مالی، بهینه‌سازی مصرف سوخت و حرکت در راستای اهداف زیست محیطی اعلام کرده است.

دومین کشوری که بیشترین تسهیلات برای خرید خودروهای برقی در نظر گرفته، آلمان است. این کشور یارانه‌ای تا سقف 9هزار دلار برای خرید خودروهای برقی به شهروندان خود اعطا می‌کند.

همچنین بیش از هزار ایستگاه شارژ سریع برای اتومبیل‌های برقی در سراسر این کشور تعبیه شده است تا سرعت خدمات رسانی به این دست خودروها را بیشتر کند. سومین کشوری که در این رده‌بندی قرار دارد کشوری اروپایی است. شهروندان نروژ در صورت خرید خودروهای برقی از مالیات خرید خودرو و مالیات سفر در جاده معاف هستند.

 

خودروی برقی



همچنین این خودروها مشمول تخفیفی 50درصدی برای استفاده از پارکینگ‌های عمومی و باربری خودرو با کشتی می‌شوند. سرانه خودروهای برقی در نروژ بالاترین در جهان است و پیش‌بینی می‌شود که اقبال به خودروهای برقی در این کشور بیشتر نیز شود.

با این وجود مجمع جهانی اقتصاد تاکید کرده است که حمایت‌های دولتی برای تشویق مردم به خرید وسایل حمل و نقل برقی به احتمال زیاد برای مدت زیادی دوام نداشته باشد چرا که تخمین زده می‌شود تا سال 2027 خودروهای برقی ارزان‌تر از خودروهای فسیلی شوند. جدا از گزارش مجمع جهانی اقتصاد به نظر می‌رسد برخی عوامل، تاثیری جدی بر افزایش تولید و خرید خودروهای برقی طی سال‌های اخیر داشته است. دلیل اول این افزایش، سرمایه‌گذاری برخی‌ شرکت‌های معتبر در این صنعت و در نتیجه تولید باتری‌هایی بسیار ارزان‌تر از گذشته بوده است.

به این ترتیب، بهای نهایی خودروهای برقی، بسیار کاهش یافته و افراد بیشتری قادرند خودروهای برقی را تهیه کنند. در نتیجه صنعت خودروهای برقی، قادر به رقابت با صنعت خودروهای احتراق داخلی شده است.

عواملی چون افزایش بهای بنزین، دغدغه‌های زیست محیطی و امکان تولید ارزان‌تر خودروهای برقی، از عوامل اصلی توسعه شتابان تولید خودروهای برقی است .عامل دیگر اثرگذار بر گسترش تولید خودروهای برقی، نوسانات مداوم قیمت سوخت و افزایش بهای آن، نسبت به دهه‌های گذشته بوده است. به ویژه زمانی که در سال 2008، نرخ هر گالن بنزین در آمریکا به 4 دلار رسید، بحث خودروهای برقی و استفاده از آنها، دوباره مطرح شد.

اکنون در بسیاری از کشورها و به ویژه کشورهایی که فاقد منابع عظیم نفت و گاز هستند، بهای بنزین، قابل‌توجه است و با توجه به کاهش منابع نفتی در دهه‌های آینده، به نظر می‌رسد بهای بنزین برای مصرف‌کنندگان نهایی، ممکن است بیش از پیش افزایش یابد.

این در حالی است که با توجه به ابداعات و نوآوری‌های گسترده در زمینه تولید برق، به ویژه به شیوه‌های پاک و با استفاده از منابع تجدیدپذیر، بهای نهایی برق برای مصرف‌کنندگان کمتر خواهد شد و در نتیجه استفاده از خودروی برقی هزینه بسیار کمتری نسبت به خودروی احتراق داخلی خواهد داشت. سومین عامل تاثیرگذار بر این صنعت نیز افزایش دغدغه‌های زیست محیطی در میان جوامع مختلف است. خودروهای برقی، خودروهایی پاک هستند و نسبت به خودروهای احتراق داخلی و به ویژه خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز، آلایندگی ناچیزی دارند. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که هم دولت‌ها و هم شهروندان آنها، ترجیح می‌دهند از خودروهای برقی به جای خودروهای احتراق داخلی استفاده کنند.

کد خبر 132466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha