هدف گذاری مبدل خودروی پاک برای کسب 80 درصد سهم تولید کاتالیست

شرکت مبدل خودروی پاک به عنوان نخستین تولیدکننده کاتالیست یورو 5 در ایران در سال گذشته موفق به رشد افزایش 40 درصدی تولید نسبت به سال 98 و تامین حدود 300 هزار قطعه کاتالیست و کسب سهم 63 درصدی تولید در ایران خودرو شد و بر اساس هدف گذاری ها پیش بینی می شود در سال 1400 این شرکت علاوه بر توسعه بازارهای صادراتی، سهم 80 درصدی تولیدات ایران خودرو را کسب کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته همزمان با روز ملی صنعت و معدن، خط تولید واشکوت (مورد استفاده در کاتالیست خودرو)، در شرکت مبدل خودروی پاک ایران خودرو به بهره‌ برداری رسید رونمایی از این پروژه در حالی است که پیش بینی می شود در سال جاری با داخلی سازی این قطعه چهار میلیون یورو معادل 110 میلیارد تومان کاهش ارزبری محقق شود.

به گفته مدیرعامل شرکت مبدل خودروی پاک کاهش هزینه های تولید، دسترسی آسان به مواد اولیه و انتقال دانش فنی از مزایای داخلی سازی این قطعه است.

با توجه به اهمیت دستیابی به این توانمندی، با مهدی شوندی مدیرعامل شرکت مبدل خودروی پاک به گفت وگو نشستیم که در ادامه از نظرتان می گذرد.


- شرکت مبدل خودروی پاک در چه سالی به بهره برداری رسید و در حال حاضر محصول اصلی این شرکت چیست؟

شرکت مبدل خودروی پاک از شرکت های تابعه شرکت قطعات اتومبیل ایران متعلق به ایران خودرو در سال 96 به بهره برداری رسید و در حال حاضر محصول این شرکت هسته خام سرامیکی کاتالیست اگزوز یا مونولیت های کاتالیست برای نصب برروی اگزوز خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو است.

این شرکت با دستیابی به فناوری تولید كاتالیست های یورو5 در سال 96 ، پروژه پوشش دهی مونولیت را آغاز کرد، مواد اولیه ای که این پوشش دهی را انجام دهد از مواد گرانبها و فلزاتی نظیر پالادیوم، پلاتین و رودیوم است که با عملیات اکسیداسیون و احیاء، گازهای سمی و مضر ناشی از احتراق موتور را تبدیل به گازهای کم ضررتر برای محیط زیست می کند.


- پروژه تولید واشکوت با چه هدفی و چه میزان سرمایه گذاری در شرکت مبدل خودروی پاک آغاز شد و در حال حاضر تولید این قطعه چه مزایایی را به لحاظ کاهش هزینه و ارزبری به همراه دارد؟

از سال 96 تا به امروز واشکوت ها (مورد استفاده در کاتالیست خودرو) در شرکت مبدل خودرو پاک به صورت وارداتی تامین می شد قطعه ای که علاوه بر حجم بالا، ارزبری خیلی زیادی را برای شرکت به همراه داشت اما با دستیابی به دانش فنی تولید واشکوت، هم اکنون این محصول با تامین مواد تشکیل دهنده از منابع مختلف و بر اساس نوع موتورهای متفاوت در داخل کشور تولید می شود.

حجم سرمایه گذاری که برای تامین ماشین آلات و تجهیزات تولید واشکوت صورت گرفته است با محاسبه ارزش روز حدود 15 میلیارد تومان است سرمایه گذاری که همزمان با شروع بکار شرکت در سال 96 با ارزشی در حدود 2.5 میلیارد تومان صورت گرفت اما در این سالها به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها و کمبود نقدینگی و شیوع کرونا تولید این محصول به تعویق افتاد اما خوشبختانه خط تولید این محصول هفته گذشته افتتاح شد.

پیش بینی می شود در سال 1400 تولید این قطعه چهار میلیون یورو معادل 110 میلیارد تومان کاهش ارزبری را محقق نماید. همچنین تولید واشکوت در داخل با محاسبه هزینه حمل و نقل و لجستیک به لحاظ ارزی و ریالی باعث کاهش حداقل پنج تا شش درصدی بهای تمام شده این محصول در کشور می شود ضمن اینکه این محصول افزایش انعطاف پذیری تولید محصولات مختلف را برای گروه به دنبال خواهد داشت .


- ظرفیت تولید سالیانه قطعه واشکوت در شرکت مبدل خودروی پاک چه میزان است؟

هم اکنون ظرفیت تولید قطعه واشکوت در شرکت مبدل خودروی پاک حدود 500 هزار قطعه در سال است اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با ایجاد و تجهیز یک خط جدید به زودی ظرفیت تولید را به دو برابر و یک میلیون قطعه در سال افزایش خواهیم یافت.


- شرکت مبدل خودروی پاک هم اکنون فقط تامین کننده واشکوت برای گروه صنعتی ایران خودرو است ؟ آیا برنامه ای برای همکاری با سایر شرکتهای خودروسازی و تامین نیاز بازار دارید ؟

در حال حاضر واشکوت های تولیدی صرفا با هدف تامین نیاز ایران خودرو است اما در مذاکراتی که با سایر شرکتهای خودروسازی صورت گرفته است بنا داریم با افزایش ظرفیتی که صورت می گیرد نیاز شرکتهای خارج از گروه را نیز تامین کنیم به علاوه اینکه در حوزه افترمارکت و خدمات پس از فروش نیاز دو شرکت ایساکو و بازار سنتی را با همکاری شرکت اگزوز خودرو خراسان از زیر مجموعه گروه یاپکو نیز هدف گذاری و تامین می شود.

 

مهدی شوندی

 


- تا چه میزان مونولیت های تولیدی در شرکت مبدل خودروی پاک مطابق با استانداردهای روز دنیاست و آیا برنامه ای برای صادرات این قطعه دارید؟

مونولیت های تولیدی در شرکت مبدل خودروی پاک مطابق با استاندارد روز و یورو5 تولید می شود.
در حال حاضر کاتالیست های تولیدی با استفاده از مونولیت های تولیدی مبدل خودروی پاک به عراق صادر می شود. ضمنا برای صادرات این قطعه نیز بر اساس دستور ویژه ای که اخیرا مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو برای توسعه بازارهای صادراتی ابلاغ کردند از هم اکنون مطالعات برای توسعه بازارهای هدف صادراتی آغاز شده است و با بازاریابی صورت گرفته به زودی توسط شرکت اگزوز خودرو خراسان از زیر مجموعه های گروه یاپکو ( گروه قطعات اتومبیل ایران ) به سایر بازارهای هدف صادرات خواهیم داشت. چرا که قطعه واشکوت نیازمند قرار گرفتن در داخل کاتالیست است بنابراین صادرات اصلی را شرکت اگزوز خودرو خراسان انجام می دهد.


- واشکوت های تولید در شرکت مبدل خودروی پاک صرفا برای تولیدات سبک گروه ایران خودرو استفاده می شود یا در حوزه خودروهای سنگین گروه نیز کاربرد دارد ؟

شرکت مبدل خودرو پاک صرفا تولید کننده مونولیت های سرامیکی کاتالیست برای خودروهای سبک و سواری ایران خودرو است و در بخش خوروهای سنگین با توجه به کاتالیست های فلزی مورد استفاده در این خودروها ، تولید این قطعه گروه دیگری از کاتالیست ها را در برمی گیرد که در حوزه تولیدات شرکت ما نیست.


- مهم ترین برنامه ها و پروژه های آتی شرکت مبدل خودرو پاک چیست ؟

شرکت مبدل خودروی پاک چند پروژه مهم را برای سال جاری در دستور کار قرار داده است که اولین آنها افزایش ظرفیت تولید قطعه واشکوت و تولید یک میلیون قطعه در سال جاری است .
پروژه بعدی با رویکرد کاهش هزینه ها با توجه به افزایش قیمت جهانی فلزات گرانبها شامل پلاتین و رودیوم است. پروژه هایی در این راستا تعریف شده است تا میزان مصرف این مواد را با حفظ کیفیت و سطح استاندارد یورو 5 کاهش یابد که در حال حاضر بخشی از آن بر روی برخی محصولات انجام شده است و در واقع با جایگزینی پلاتین به جای پالادیوم 15 تا 20 درصد کاهش هزینه را در هر کدام از مونولیت ها به همراه خواهد داشت و به زودی بر روی محصولات دیگر نیز نمونه ها انجام می شود و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده به تولید انبوه برسد. با اجرای این پروژه و جایگزینی فلزات گرانبهای ارزان قیمت تر نسبت به پالادیوم و رودیوم و کاهش مصرف آنها می توانیم بهای تمام شده را با حفظ کیفیت کاهش دهیم.

تولید مونولیت خودرو تارا و دنا توربو اتوماتیک از دیگر پروژه های شرکت با رویکرد کاهش هزینه 20 درصدی است که پیش بینی می شود ظرف یک ماه آینده به تولید انبوه برسد.

تجهیز و توسعه آزمایشگاه آخرین پروژه سال جاری در شرکت مبدل خودرو پاک است که به عنوان آزمایشگاه نمونه یا مرجع کاتالیست در کشور فعالیت خواهد کرد.


- پروژه تولید مونولیت کاتالیست چه تاثیری در حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی خودروها دارد؟

چالش آلایندگی خودروها همواره از مسائل بحث برانگیز در کشور است در حالی آلایندگی خودروها متشکل از نوع موتور، کاتالیست و سوخت مصرفی است به همین جهت این قطعه به تنهایی نمی تواند منجر به کاهش آلایندگی خودروها شود و استاندارد بنزین مصرفی و نوع موتور نیز در این پروسه نقش دارد بنابراین در صورتی که سوخت های تولیدی در کشور استانداردهای بالایی را نداشته باشند این مساله می تواند عمر کاتالیست خودروها را کاهش دهد.
در چنین شرایطی الزامی که برای خودروساز وجود دارد تولید محصولاتی با آلایندگی کمتر و استاندارد یورو 5 است بر همین اساس شرکت ایران خودرو همزمان در دو مجموعه ارتقاء کیفیت کاتالیست ها که توسط شرکت مبدل خودرو پاک دنبال می شود و ارتقاء موتور در شرکت مهندسی ایران خودرو در تلاش است تا خودروهایی با آلایندگی کمتری را تولید و عرضه کند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 132845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha