عبور متوسط قیمت خودرو دست دوم در امریکا از 25000 دلار!

قیمت خودرو دست دوم در بازار امریکا برای اولین بار از رقم 25 هزار دلار عبور کرد.

به گزارش پرشین خودرو، کاکس اتومتیو کمپانی صاحب وبسایت کِلی بلو بوک(معتبرترین و پرمراجعه ترین مرجع قیمت خودرو در بازار آمریکا) گزارش داده است که در ماه ژوئن [اواسط خرداد تا اواسط تیر] متوسط قیمت خودروهای دست دوم به 25,101 دلار رسید. ماه قبل از آن هم 24,414 بود.

در حقیقت متوسط قیمت خودروهای دست دوم از ژوئن سال 2020 از رقم 20 هزار دلار عبور کرد. مثل همه نمودارهای دیگر به نظر می رسد که این متوسط از نقطه اوج خود عبور کرده باشد و به تدریج روند سرازیری در پیش خواهد گرفت.

بر اساس آمار منتشر شده، در ماه ژوئن 2021 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خرید خودروهای دست دوم 12 درصد کاهش یافته است. همین عامل باعث شده است که نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در آمریکا بتوانند انبارهای خود را دوباره از نو پرکنند، مخصوصاً که از شروع تابستان امسال، انبارهای این نمایندگی ها با کمبود شدید تولید مواجه بوده است.

چارلی چسبرو (Charlie Chesbrough) از مدیران ارشد کاکس اتومتیو می گوید: «در حالی که انبار نمایندگی همچنان در حال خالی شدن از خودروهای نو و دست دوم است، بازار خودروهای دست دوم علائمی از بهبود نشان می دهند و کاهش تدریجی تقاضا باعث شده است که نمایندگی ها به تدریج بتوانند انبار خود را به میزان طبیعی باز گردانند.»

در آغاز ماه ژوئیه میزان خودروهای دست دوم در پارکینگ نمایندگی های به 2.45 میلیون دستگاه رسیده که نسبت به ماه ژوئن با رقم 2.38 میلیون دستگاه بهبود نشان می دهد. با این حال در مقایسه با ژوئن سال 2019 (پیش از آغاز همه گیری جهانی ویروس کرونا) هنوز 11 درصد زیر وضعیت نرمال است.

در ماه ژوئن قیمت کل خودروهای دست دوم 1.3 درصد افت کرد از این رو چسبرو می گوید «با کاهش قیمت کل خودروهای دست دوم، به نظر می رسد که افزایش شدید و بی سابقه قیمت خودروهای دست دوم در حال عقب نشینی است و ما در حال پشت سر گذاشتن بدترین وضعیت تأمین خودروهای دست دوم هستیم.»

یکی از دلایلی که متوسط قیمت خودروهای دست دوم بالا رفته است، کمبود خودروهای دست دومی است که کیلومترهای بالایی پیموده اند و معمولاً نمایندگی ها بالای 150 هزار کیلومتر را زیر 15 هزار دلار قیمت گذاری می کردند.

معمولاً روندهای جاری برای خودروهای نو کمی دیرتر روی خودروهای دست دوم اثر می گذارد. برای مثال افت شدید فروش خودرو در سال 2008 به خاطر رکود جهانی اقتصاد آثار خود را اکنون در بازار خودروهای دست دوم به نمایش گذاشته است. این محدودیت ها به تدریج بهبود پیدا خواهد کرد. در حال حاضر متوسط کیلومترهای پیموده شده توسط خودروهای دست دوم به 110 هزار کیلومتر رسیده است.

کد خبر 133095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha