لزوم تقویت تقاضا برای خرید خودروهای تجاری

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود حرکت‌های خوب برخی خودروسازان داخلی برای تولید خودروهای تجاری و افزایش شمارگان تولید، اما تحرک اصلی در این حوزه با تقویت بخش تقاضا میسر می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، سهیل معمارباشی افزود: در زمینه خودروهای تجاری در چند سال اخیر با محدودیت‌هایی در کشور مواجه بودیم.

وی یادآور شد: شرکت‌های بزرگ جهان که همکار شرکت‌های ایرانی بودند به دلیل تحریم‌های آمریکایی‌ها همکاری‌شان را قطع کردند و به همین دلیل تجاری‌سازان ایرانی با آسیب‌های زیادی مواجه شدند.

این مسوول بیان‌داشت: تیراژ اندک و پایین بودن میزان داخلی‌سازی‌ها سبب شد تا تجاری‌سازان برخلاف حوزه خودروهای سواری، افت کمّی و کیفی زیادی را در تولید شاهد باشند.

وی ادامه‌داد: از طرفی فعالیت خودروهای تجاری ارتباط مستقیمی با شرایط روز و رونق اقتصادی کشور دارد و به دلیل برخی مشکلات داخلی و رکود تورمی حاکم، جابه‌جایی و حمل کالا و مسافر نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

معمارباشی خاطرنشان‌کرد: با وجود مسائل یاد شده، امسال برخی تجاری‌سازان داخلی، محصولات خوبی را به سبد تولیدشان اضافه کرده و برنامه‌های مناسبی را در نظر گرفتند.

وی گفت: اکنون در حوزه تولید خودروهای تجاری رکورد مناسبی را شاهد هستیم و امید می‌رود گشایش در حوزه تقاضا و سمت خرید انواع کشنده و کامیون و اتوبوس‌های شهری و برون‌شهری ایجاد شود.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اضافه‌کرد: هرچند ایدرو برنامه جایگزینی و نوسازی 12‌هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری را در سال 1400 ارائه کرده، اما واقعیت این است که همه چیز به سمت تقاضا بستگی دارد.

وی توضیح‌داد: با وجود اینکه اکنون آمادگی لازم در حوزه عرضه خودروهای تجاری ایجاد و بسترسازی لازم و نحوه تامین قطعات مورد نیاز مشخص شده، اما خودروهای تجاری را نمی‌توان در پارکینگ‌ها نگه داشت و باید بازاری برای آنها ایجاد شود.

معمارباشی تاکید کرد: باید گام‌هایی در حوزه طرح جایگزینی و نوسازی خودروهای تجاری برداشته شود، اما از طرف دیگر باید قدرت خرید مشتریان و مردم را افزایش داد، زیرا خرید برای مصرف‌کنندگان در وضعیت فعلی اقتصادی سخت است.

واکاوی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1400، حاکی از برنامه‌ریزی برای جایگزینی و نوسازی 12 هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری است.

به گفته «بهزاد اعتمادی» معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو، اجرای این پروژه معطل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است، اما به دلیل مواجهه با تحریم‌ها در عمل نتوانسته تخصیص آنچنانی داشته باشد.

وی گفت: قرار است همه خودروهای این طرح توسط 17 شرکت خودروساز در داخل ساخته شوند و برخی از اجزا و قطعات از جمله موتور، گیربکس و اکسل را از خارج تامین کنند.

اعتمادی ادامه‌داد: از سال 98 تاکنون بیش از 700 دستگاه خودرو در قالب این طرح تولید شده است.

در سه ماهه نخست امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با تیراژ یک‌هزار و 842 دستگاه، رشد 99.6 درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشت.

در این مدت، 187 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد 37.5 درصدی)، 159 دستگاه اتوبوس (افت 19.3 درصدی) و 47 دستگاه ون (افت 31.9 درصدی) تولید شد.

کد خبر 133158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha