درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورای عالی ترابری رفت

مدیرعامل شرکت راه آهن از ارائه تقاضای شرکت‌های ریلی مسافری مبنی بر افزایش قیمت بلیت از سوی شرکت راه آهن به شورای عالی ترابری خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، سعید رسولی درباره لغو یا ادامه وضعیت فروش بلیت قطارهای مسافری تا ۵۰ درصد ظرفیت به دلیل کرونا اظهار کرد: پروتکل‌های بهداشتی را ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ می‌کند و شرکت راه آهن مرجع تغییر این وضعیت نیست؛ البته حفظ سلامتی مسافران و همکاران ما در قطارها، اولویت ماست.

واکسیناسیون مأموران قطار بزودی آغاز می‌شود

رسولی تأکید کرد: اخیراً با دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون مهمانداران و نیروهای عملیاتی قطارهای مسافری دیدار داشتیم که با موافقت وزارت بهداشت همراه شد؛ ما از ابتدای شروع واکسیناسیون علیه کرونا، نامه نگاری‌های متعددی با وزارت بهداشت برای اولویت دادن به واکسیناسیون مهمانداران و مأموران قطارهای مسافری داشتیم که بالاخره با این درخواست موافقت و قرار شد به زودی واکسیناسیون مأموران قطارهای مسافری تا چند روز آینده آغاز شود.


تسهیلات کرونایی شرکت‌های ریلی به کجا رسید؟

وی با بیان اینکه شرکت راه آهن در مدت یک سال و نیمی که از شیوع کرونا سپری شده، کمک‌های خوبی به شرکت‌های ریلی داشته، افزود: پرداخت تسهیلات کرونایی که دولت برای شرکت‌های ریلی مسافری در نظر گرفته، مدت طولانی است که به دلیل سخت‌گیری بانک عامل در وثایق متوقف مانده و شرکت‌های ریلی بعضاً نتوانسته‌اند این وثایق را تأمین و تسهیلات کرونایی را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با این حال شرکت راه آهن تا به امروزه تا جایی که توانسته کمک‌هایی به شرکت‌های ریلی داشته است.

چرا ایرلاین‌ها وام کرونایی دریافت کردند ولی شرکت‌های ریلی نه؟

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه شرکت‌های هواپیمایی کوچک با دارایی‌های محدود توانستند به سرعت تسهیلات کرونایی با ارقام نسبتاً بالا دریافت کنند ولی شرکت‌های ریلی مسافری علی رغم داشتن سرمایه‌های خوبی در زمینه واگن، از دریافت این تسهیلات بازمانده‌اند؟ گفت: باید از مدیران بانک عامل این سوال را پرسید که چرا هنوز هم از اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی سر باز می‌زنند؟ ما همه آنچه مورد نظر مدیران بانک عامل بود و در جلسات متعددی که حضوری یا تلفنی با آنها مطرح شد، پذیرفتیم؛ حتی شرکت راه آهن قبول کرد تا ضمانت بانکی شرکت‌های ریلی مسافری را Back to Back متقبل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما باز هم وقتی در چرخه حقوقی و اداری بانک عامل قرار گرفت، آنها تقاضای جدیدی مطرح کردند؛ تأخیر در اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی مسافری، خسارت را تشدید کرد؛ اگر این تسهیلات را شرکت‌های ریلی به جای امسال، سال گذشته دریافت می‌کردند، وضعیت آنها خیلی فرق می‌کرد و دچار مشکلات فعلی نمی‌شدند.

بخش زیادی از شرکت‌های ریلی وام کرونایی نگرفته‌اند

رسولی تصریح کرد: وقتی شرایط ویژه‌ای مانند شرایط کرونایی رخ می‌دهد، دولت به خاطر آن شرایط، مصوبات خاصی را صادر می‌کند که از جمله آنها، بخشنامه ستاد ملی مقابله و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری به بانک مرکزی است و بر اساس آن بانک‌ها می‌توانند واگن‌های شرکت‌های ریلی را به عنوان وثیقه بانکی بپذیرند؛ این چنین بخشنامه‌هایی برای تسهیل این شرایط ویژه است تا شرکت‌ها از بحرانی که ممکن است به آن دچار شوند عبور کنند.

وی تأکید کرد: با این وجود، تا امروز بخش زیادی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی نتوانسته‌اند تسهیلات کرونایی را از بانک عامل دریافت کنند.

درخواست شرکت‌های ریلی مسافری برای افزایش قیمت بلیت

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره تقاضای شرکت‌های ریلی مسافری بابت افزایش قیمت بلیت قطار بیان کرد: شرکت‌های ریلی به کمیسیون فرعی شورای عالی ترابری درخواست افزایش قیمت بلیت قطار را ارائه داده‌اند؛ پیشنهادهای واصله در این کمیسیون بررسی و در صورت تصویب، به صحن شورای عالی ترابری ارسال می‌شود. اما تا کنون کمیسیون فرعی شورای عالی ترابری، مصوبه‌ای در این خصوص نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای افزایش قیمت بلیت که از سوی شرکت‌های ریلی به راه آهن ارسال شده، به شورای عالی ترابری ارائه کرده‌ایم و باید مراحل قانونی خود را طی کند؛ ضمن اینکه ما عدد و رقمی به شورای عالی ترابری نداده‌ایم و گفته‌ایم که در کمیسیون فرعی و صحن علنی شورای عالی ترابری درباره آن بحث و سپس تصمیم نهایی اتخاذ شود.

جزئیات افزایش قیمت بلیت قطار در ۴ سال گذشته

معاون وزیر راه با اشاره به افزایش بسیار زیاد هزینه‌های شرکت‌ها و همچنین مزید بر علت شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، گفت: افزایش قیمت بلیت قطار مسافری که از سال ۹۷ تا به امروز رخ داده در مقایسه با رشد هزینه‌های شرکت‌های ریلی مسافری، توانایی پوشش دهی این هزینه‌ها را نداشته است؛ سال ۹۷ یک مصوبه افزایش قیمت داشتیم در حالی که از ۹۴ تا آخرین مصوبه افزایش قیمت بلیت در ۹۷، هیچ گونه افزایش نرخ بلیتی رخ نداده بود؛ یعنی پایه افزایش قیمت بلیت در سال ۹۷، نرخ‌های سال ۹۴ بوده است.

وی بیان کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ دو سری افزایش قیمت بلیت رخ داد که به ترتیب ۲۲ و ۲۰ درصد در تیر ماه همان سال‌ها اتفاق افتاد که به این معناست که سفرهای نوروزی آن دو سال را شامل نشده بود؛ از سوی دیگر در هنگام اعمال مصوبه افزایش قیمت بلیت، برای رعایت حال مردم، در مسیرهای پر تردد و پر تقاضا، افزایش کمتری در نرخ‌ها شاهد بودیم.

رسولی اظهار داشت: با توجه به تقاضای کم سفر در اکثر روزهای سال، شرکت‌های ریلی حتی در نرخ‌های مصوب هم نمی‌توانند بلیت بفروشند و آن را با تخفیف عرضه می‌کنند و تنها در ایام پیک تقاضای سفر است که امکان فروش بلیت در نرخ‌های مصوب وجود دارد.

با افزایش قیمت بلیت موافق نیستیم ولی قیمت فعلی هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد

وی متذکر شد: ما در شرکت راه آهن علاقه‌مندیم که افزایش نرخ بلیت، برای مسافران سنگین نباشد. ما با افزایش قیمت موافق نیستیم؛ ای کاش سطح هزینه‌ها به گونه‌ای بود که اصلاً افزایش قیمتی اتفاق نمی‌افتاد؛ در حال حاضر هم اگر کمک‌های شرکت راه آهن به شرکت‌های ریلی نباشد، شرکت‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند.

رسولی در خصوص افزایش سهم ریل از حمل بار گفت: در سال‌های اخیر راه آهن به موضوع حمل کالاهای اساسی از بنادر توسط ناوگان ریلی توجه ویژه ای داشته است؛ ما در راه آهن تمام تلاش خود را مصروف کردیم تا سهم ریل از حمل کالا به طور کلی و در کالاهای اساسی به طور ویژه افزایش یابد؛ سال گذشته رشد خیلی خوبی در حمل کالا داشتیم؛ امسال هم همکاری خوبی با شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام برای حمل کالاهای اساسی داشته‌ایم.

حمل مستقیم کالا از کشتی به قطار در حال تبدیل شدن به یک رویه

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: هماهنگی‌های خوبی با بنادر، گمرک و دیگر دستگاه‌ها داشتیم و موفق شدیم حمل مستقیم کالا از کشتی به قطار را در بندر شهید رجایی از سر بگیریم که سال گذشته بعد از ۱۵ سال این اتفاق برای یکی دو بار رخ داد؛ اما امسال این موضوع با قدرت بیشتری در حال انجام است و کالاهای اساسی مستقیماً از کشتی وارد قطار می‌شود؛ قطار هم مستقیماً به سمت انبارهای غلات در سراسر کشور سیر می‌کند.

واگن‌های لبه بلند هم به جمع ناوگان حامل کالاهای اساسی پیوست

وی توضیح داد: در بندر امام خمینی (ره) هم توافق خوبی برای حمل کالاهای اساسی توسط واگن‌های لبه بلند داشته‌ایم؛ این توافق، توان و ظرفیت ما را افزایش می‌دهد؛ در حال حاضر تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی با قطار، با سرعت بیشتری از بندر امام خمینی (ره) در حال انجام است.

کد خبر 133162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha