کد خبر 133250
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
نگاهی به ضوابط ساخت پارکینگ طبقاتی

برای ساخت پارکینگ‌ها باید ضوابط ساخت پارکینگ‌های عمومی را به درستی اجرا کرد؛ اما ضوابط شامل چه مواردی می شود؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، با افزایش جمعیت، تعداد کسانی که ماشین‌ شخصی دارند، زیاد شده و تراکم جمعیت در شهرها و افزایش ماشین‌ها باعث مشکلات زیادی اعم از کمبود جای پارک و پارکینگ شده است.

براساس تعریف کلی، پارکینگ محل توقف و نگهداری خودروها برای مدت‌های غیرقابل ‌پیش‌بینی است و پارکینگ‌ها به شکل باز یا بسته، ساده یا مکانیزه، طراحی می‌شوندT اما امروزه به دلیل تراکم بیش از حد وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ، طراحی و تولید انواع مختلف پارکینگ‌های طبقاتی مورد توجه قرار گرفته و حائز اهمیت است.

تعداد خودروهایی که در این پارکینگ‌ها قرار می‌گیرد، نحوه قرار گرفتن آن‌ها، نحوه احداث پارکینگ‌، همه و همه در ضوابط طرح‌های توسعه شهری با عنوان ضوابط پارکینگ طبقاتی شناخته می‌شود. پارکینگ‌های طبقاتی انواع مختلفی مانند پارکینگ‌های طبقاتی مسکونی‌، پارکینگ طبقاتی فروشگاه‌ها و پارکینگ‌های طبقاتی برای محل‌های شلوغ و پرتردد تقسیم‌بندی می‌شوند.

پارکینگ‌های طبقاتی مزایای زیادی دارند؛ در این پارکینگ بیشترین میزان بهره‌وری از فضا می‌شود، یعنی در کمترین مکان بیشترین فضا برای ساخت جای پارک را ایجاد می کند. دسترسی به این پارکینگ‌ها برای استفاده‌کننده آسان است و فرد بدون دردسر به جای پارک و خودرو پارک شده خود دسترسی پیدا کند.

پارکینگ‌ طبقاتی از امنیت بالایی برخوردار است و که فردی که خودروی خود را در این پارکینگ‌ها پارک کرده‌ نباید نگران دزدیده شدن اشیاء داخل خودرو، برخورد خودروهای دیگر با خودروی خود را نداشته باشد. دور ماندن خودرو از آسیب‌های ناشی از باد و باران هم از مزیت‌های دیگر این نوع مکان‌ها است.

ساخت پارکینگ‌های طبقاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ ایمنی در این نوع پارکینگ‌ها حرف اول را می‌زند‌ پس برای داشتن ایمنی در ساخت این پارکینگ‌ها سازندگان باید به شرایط ساخت، مکان ساخت، پی‌ریزی محیط مورد نیاز، ارتفاع مورد نیاز و همچنین فضای خالی در اطراف پارکینگ به منظور جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره توجه کامل داشته باشند.

پارکینگ‌های عمومی از لحاظ ابعاد اندازه و ساخت طوری طراحی می‌شوند که برای عموم مردم و انواع مختلف ماشین‌ها مناسب باشند. پارکینگ‌های عمومی معمولاً ظرفیت بالایی دارند و ساخت آن‌ها معمولاً در خیابان‌های شلوغ، حرم‌ها، انواع زیارت‌گاه‌ها، مکان‌های تفریحی و پاساژها انجام می‌شود‌.

برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی حداقل زمین مورد نیاز باید متراژی حدود 1500 متر مربع داشته باشد، اگر زمین این متراژ را نداشته باشد عوامل مختلفی مانند شکل هندسی زمین، شدت نیاز منطقه، و پیشنهاد مشارکت‌کننده عوامل دخیل در صادر کردن مجوز ساخت این نوع پارکینگ‌ها خواهد بود.

برای احداث بیشتر از 6 طبقه برای پارکینگ‌های عمومی (بر روی طبقه همکف) و فضاهای دیگر مانند فضاهای تجاری، اداری، تفریحی با رعایت همه ضوابط پارکینگ‌ها و مقررات شهرسازی تأمین 100 درصد پارکینگ‌ها در زیر زمین برای این‌گونه ساختمان‌ها صادر می شود.

پارکینگ‌های عمومی که در شهر احداث شده‌اند تماماً متعلق به شهرداری هستند و بهره‌برداری از آن‌ها نیز از سوی شهرداری تهران انجام می‌شود و هیچ شخص یا ارگانی اجازه استفاده شخصی از این نوع پارکینگ‌ها را ندارد.

در ساختمان‌های اداری و تجاری مخصوص جامعه معلولین برای حدود هر 100 متر مربع موجود در سطح طبقات ساختمان، یک واحد پارکینگ در نظر گرفته و ساخته می‌شود. طبق ضوابط پارکینگ‌ها، درصورتی‌که یک ساختمان توانایی تبدیل به فضایی مسکونی تجاری و یا اداری را داشته باشد، مابه‌التفاوت ساخت پارکینگ‌ها برای این ساختمان‌ها باید تأمین شود و در صورتی که از لحاظ قانونی توانایی دریافت عوارض پارکینگ را داشته باشیم عوارض این پارکینگ‌ها دریافت می‌شود.

برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی نقشه‌های مختلف مانند نقشه‌های محاسباتی، نقشه‌های طرح سیستم تهویه، نقشه‌های اطفاء حریق و همچنین روشنایی ساختمان نیز باید به تأیید سازمان اداره کل فنی شهرداری برسد و بعد مجوز ساخت صادر شود. نقشه معماری ساختمان نیز باید قبل از صدور پروانه به تأیید سازمان ترافیک رسیده باشد.

تعیین محل مورد نیاز برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی برای همه ساختمان‌ها و همه استفاده‌ها مانند استفاده‌های تجاری، اداری و یا مسکونی با پیشنهاد سازمان قوانین ترافیک و همچنین شورای طرح می‌رسد و بعد اجازه ساخت پارکینگ داده می‌شود.

برای جلوگیری از ترافیک و بار سنگین ماشین‌‌های سواری که به دلیل احداث پارکینگ‌ها در فضاهای تجاری، اداری، تفریحی و بیمارستانی به وجود می‌آید، این‌گونه فضاها باید ضوابط پارکینگ‌هایی که تحت نظر کمیته خاص هر منطقه و شرایط خاص آن منطقه است رعایت کنند.

باید توجه شود که برای ساخت پارکینگ‌های تجاری اداری و تفریحی تعداد طبقات پارکینگ‌‌ها حداکثر 6 طبقه از سطح خیابان و 3 طبقه زیر زمین است. طبقات همکف و زیرزمین نیز می‌توانند از 100 درصد فضای ساختمان استفاده کنند البته با پیش‌‌بینی تهویه مناسب و استفاده از دستگاه‌های تهویه بسیار قوی.

طبق ضوابط پارکینگ‌ها، پیش‌بینی و ساخت راه‌پله‌ها برای ایجاد ارتباطات بین طبقه‌ها الزامی است و اگر تعداد طبقه‌ها بیشتر از 4 طبقه باشد نصب آسانسور برای این ‌گونه ساختمان‌ها و دسترسی به همه طبقات پارکینگ الزامی است.

کد خبر 133250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha