نقش روسیه در جعل موقعیت ۱۰۰ کشتی جنگی با فناوری AIS

بررسی وب سایتهای وایرد، اسکای واچ و گلوبال فیشینگ واچ نشان می دهد مکان بیش از ۱۰۰ کشتی جنگی از اوت سال ۲۰۲۰ جعل شده که شامل ناو هواپیمابر انگلیسی کوئین الیزابت و ناوهواپیمابر غول پیکر آمریکایی روزولت است. در بعضی از موارد، اطلاعات نادرست نشان داده که کشتیها وارد آبهای مورد مناقشه شده یا به پایگاههای نیروی دریایی کشورهای دیگر نزدیک شده اند که چنین تحرکاتی می تواند به حوادث بین المللی منجر شود.

به گزارش پرشین خودرو، گروه تحقیقاتی، تصاویر جعلی را با مقایسه استفاده از سیستم شناسایی اتوماتیک AIS با آمار موقعیت قابل بررسی از طریق یک الگوی شناسایی، پیدا کرده است. همه اطلاعات جعلی از گیرندگان AIS در خشکی منتشر شده بودند در حالی که ماهواره ها موقعیت واقعی کشتیها را نشان می دهند. دیده بان صید جهانی سالهاست درباره موقعیت AIS جعلی تحقیق کرده اما برای نخستین بار است که اطلاعات کشتیهای واقعی جعل شده است.

معلوم نیست چه کسی و به چه علتی مکانها را جعل می کند. با این حال تحلیلگران می گویند این آمار مشخصه یک ارتکاب گر است که ممکن است روسیه باشد. تقریبا همه کشتیهایی که موقعیت مکانی آنها جعل شده است از کشورهای اروپایی یا از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بودند و این آمار جعلی ورود غیرمجاز به کالینینگراد، دریای سیاه، کریمه و سایر منافع روسیه را نشان می دادند. از نظر تئوری روسیه می تواند با این ادعاهای غیرواقعی که رقیبانش کشتیهای جنگی را به دریاهای روسیه فرستاده اند، اروپا و ناتو را به عنوان متهاجم معرفی کند.

بر اساس گزارش انگجت، روسیه همواره ادعاها در خصوص دست داشتن این کشور در حملات هک را تکذیب کرده است. با این حال سالهاست که از حسابهای جعلی و اطلاعات نادرست برای برانگیختن تنشهای سیاسی استفاده می کند تا اهداف خود را پیش ببرد. و اگر روسیه در جعل مکان کشتیهای جنگی دست داشته باشد، می تواند نشان دهنده اوج گیری استراتژی مذکور باشد. هرچند این رویکرد ممکن است به حملات واقعی منتهی نشود اما ممکن است به طرز نگران کننده ای وقوع چنین وقایعی را نزدیک کند.


منبع: ایسنا

کد خبر 133266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha