بررسی موانع تولید رقابتی در صنعت قطعه سازی کشور / توقف بازسازی خطوط تولید قطعه سازان در دور دوم تحریم ها

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور معتقد است دستیابی به تیراژ اقتصادی در کنار مزیت نسبی تولید رقابتی و از سویی نوسازی و بازسازی تجهیزات و تکنولوژی تولید از مهمترین عوامل رویکرد رقابتی در صنعت قطعه سازی است .

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یک مقام مسئول در وزارت صمت در هفته پایانی سکانداری دولت دوازدهم، بر حمایت وزارت صمت از قطعه سازان و پروژه ساخت داخل تاکید می کند در حالی که در آخرین روزهای مسئولیت دولت فعلی اظهارنظرهای مسوولان این دولت نمی‌تواند به عنوان استراتژی و برنامه دولت آینده در زمینه خودرو و قطعه سازی چندان مورد توجه باشد.

با این حال روز گذشته مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت در واکنش به نگرانی قطعه‌سازان از برداشته شدن احتمالی تحریم ها و گشایش درهای کشور به سوی واردات، بر حمایت این وزارتخانه از قطعه سازان تاکید کرد اما همزمان خواستار لزوم رویکرد رقابتی قطعه سازان شد.

معمار باشی در اظهارات خود هر چند بر اهتمام و تلاش قطعه سازان جهت سرمایه گذاری در پروژه های ساخت داخل صحه گذاری می کند اما با این حال معتقد است حضور قطعه سازان در زنجیره تامین خودروسازان خارجی و عرضه محصولاتشان در بازارهای صادراتی شرکتهای خودروساز ضروری است.

این اظهارات و حمایت های مسئولان وزارت صمت در آخرین روزهای دولت دوازدهم از صنعت قطعه سازی کشور در حالی مطرح می شود که این احتمال وجود دارد که دولتمردان سیزدهم نگاهی کاملا متفاوت از سیاستگذاران فعلی داشته باشند اگر چه اظهارات رئیس دولت جدید همواره در سمت ریاست قوه قضا و پس از آن در نشست های انتخابات ریاست جمهوری بر تقویت تولید داخل و حمایت از محصولات داخلی بوده است.

با این وجود با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در روزهای آینده و شروع دور جدید مذاکرات و رفع احتمالی تحریم ها همچنان این دغدغه برای قطعه سازان وجود دارد که سیاست دولت جدید در حمایت از پروژه های ساخت داخل و سرمایه گذاری های صورت گرفته در میزهای ساخت داخل چیست؟ آیا با رفع تحریم ها قطعه سازان همچنان حمایت دولت برای تولید رقابتی و حضور در زنجیره تامین خودروسازان خارجی را خواهند داشت؟

در همین ارتباط آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: مسلما در برخی قطعات که دارای مزیت نسبی تولید رقابتی در داخل کشور است مثل قطعاتی که وجود مواد اولیه پتروشیمی، فولادی و فلزی یا انرژی و نیروی کار ارزان تولید آنها را توجیه پذیر می کند قطعا قطعه سازان مزیت نسبی خواهند داشت .

وی در عین حال مباحثی چون بهره وری و به روزرسانی تکنولوژی را 100 درصد در این فرایند مهم ارزیابی کرد و افزود: باید بپذیریم صنعت قطعه سازی در دور دوم تحریم ها و در 5 سال اخیر عملا امکان به روزآوری تجهیزات و ماشین آلات را نداشته است.

توقف به روزرسانی خطوط تولید قطعه سازان در دور دوم تحریم ها

دبیر انجمن همگن قطعه سازان کشور تاکید کرد: البته با شروع دور اول تحریم ها به خصوص با تشدید در دور دوم تحریم ها هیچ اقدام اصولی برای بروزرسانی دانش فنی و تکنولوژی و ماشین آلات قطعه سازی اتفاق نیفتاده است مواردی که مسلما موانعی برای تولید رقابتی است و باید رفع شوند.

 

محبی نژاد



محبی نژاد در ادامه به دسته دوم قطعاتی که بالاجبار و با لطف تحریم ها داخلی سازی شده است پرداخت و تصریح کرد: این قطعات که اغلب قطعات الکترونیکی و قطعاتی مثل ایربگ و قطعه هایی است که به دلیل عدم واردات در داخل تولید شدند نه تنها تاکنون به تیراژ اقتصادی نرسیده است بلکه به این زودی ها هم به تیراژ اقتصادی و رقابتی نخواهد رسید.

وی بیشترین نگرانی قطعه سازان را مربوط به داخلی سازی این قطعات عنوان کرد و افزود: بسیاری از شرکت های قطعه سازی با تلاش و مجاهدت این قطعات را داخلی سازی کردند در حالی که در صورت رفع تحریم ها مسلما شرکتهایی که در تیراژ 100 میلیون این قطعات را تولید می کنند با شرکت قطعه سازی داخلی که تیراژ 300 تا 500 هزار در سال را هدف گذاری کرده است رقابت بسیار سختی خواهند داشت.

به گفته وی این موارد را باید به صورت ویژه حاکمیت حمایت کند و بسته 10 بخشی مشوق های ساخت داخلی که انجمن همگن قطعه سازان پیشنهاد داده است بسیار راهگشا خواهد بود و لذا قطعه سازان نگران این بخش از قطعات هستند و نگران این هستند که ارزهای بلوکه شده پشت سدهای تحریم به دلیل عدم تمایل کشورها در معامله با وجه نقد با کالاهای ساخته شده و واز جمله قطعات خودرو تهاتر شوند و دولت برای اینکه مطالبات خود را وصول کند شرایط واردات را تسهیل کند.

راه نجات کشور در حمایت از تولید داخلی است

این مقام مسئول در انجمن همگن قطعه سازی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه قطعه سازان هیچ گاه مخالف واردات کالای مجاز نیستند، تاکید کرد: معتقدیم ممنوعیت خطاست اما ساماندهی و هدایت هدفمند واردات اقدام بسیار درستی است و باید انجام شود.

محبی نژاد خاطر نشان کرد: به نظر می رسد مجموعه حاکمیت با همه اختلاف نظرهای سیاسی و اقتصادی و جناحی روی این نقطه متفق القول هستند که باید از تولید داخل حمایت و صیانت کرد و حاکمیت به این نتیجه و بلوغ رسیده است که راه نجات کشور در تولید ملی و در حمایت از تولید داخلی است.

وی با این حال از نفوذ مافیای واردات با توجه به حجم بالای نقدینگی در کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: متاسفانه مافیای واردات از گذشته تا به امروز همواره در حال نفوذ از راههای مختلف با مستمسک قرار دادن مسائلی چون تنظیم بازار داخل و گاه بازی با افکار عمومی و توجیه پذیری واردات کالا به عنوان راه نجات ملت بوده و در این زمینه همواره تلاش بسیاری کرده است.

به گفته محبی نژاد زمانی که در جریان فراز و نشیب ها، قیمت ارز کاهش یابد واردات به شدت به صرفه خواهد بود و با نرخ دستمزد، هزینه انرژی و حمل و نقل و تورم ریالی افزایشی در کشور مسلما تولید داخل در مقابل واردات طاقت نخواهد آورد و مافیای واردات با فشار به افکار عمومی و مسئولان کار خود را پیش خواهند برد.

وی در پایان با اشاره به اینکه تیراژ غیر اقتصادی و نبود مزیت نسبی تولید مهمترین مانع رقابت پذیری در صنعت قطعه سازی است خاطر نشان کرد: قطعات که با مواد اولیه داخلی مانند محصولات پلیمری، پتروشیمی، فولادی ساخته می‌شوند و انرژی‌ بر محسوب شده و متکی به منابع انسانی و دستمزدمحور است، مزیت رقابتی در داخل دارند اما در قطعاتی که سرمایه گذاری سنگین و تیراژ بالا نیاز دارند به جهت فرسودگی تجهیزات و تکنولوژی قدیمی دستیابی به تیراژ اقتصادی در این قطعات مسلما با چالش روبرو خواهد شد.

 

کد خبر 133267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha