قرارداد 5 ساله رنو با استارت آپ ولکان انرژی برای تأمین لیتیم مورد نیاز خودروهای برقی

استارت آپ آلمانی-اتریشی ولکان انرژی خبر داد که با رنو وارد قرار داد بلند مدت شده است و این اولین باری است که یک خودروساز جهانی پیش از مسجل شدن رشد تقاضا، اقدام به تأمین فلز می کند.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس این قرارداد قرار است ولکان انرژی، سالانه بین 6 تا 17 هزار تُن لیتیم برای این خودروساز تأمین کند که در معدن شوراب جئوترمال [وابسته به حرارت زمین] خود در آلمان در اختیار دارد. شروع تحویل از سال 2026 به مدت 5 سال خواهد بود و در صورت توافق امکان تمدید آن وجود دارد.

گروه خودروسازی رنو که برندهای آلپاین و داچیا را هم شامل می شود، تا سال 2030 بیش از 90 درصد از محصولاتش را با فناوری های خودروهای برقی و باتری عرضه خواهد کرد. رنو می گوید فرایند تولید لیتیم جئوترمال «ولکان انرژی»، فرایندی پاک و عاری از آلاینده های کربنی است.

ولکان برنامه ریزی کرده است 1.7 میلیارد یورو [2 میلیارد دلار] برای ساخت ایستگاه های برق و نیروی جئوترمال و ساختمان های مخصوص استخراج لیتیم سرمایه گذاری کند. تولید این فلز سفید از سال 2024 در این تأسیسات شروع خواهد شد. در این تأسیسات پروژه هایی تعریف شده است که شوراب های غنی از لیتیم داغ استخراج می شوند و بعد از استخراج لیتیم با استفاده از حرارت، برق تولید می شود. بعد از پایان استخراج، شوراب ها دوباره به زمین تزریق می شوند و به همین دلیل این فرایند پایدار و تجدیدپذیر به حساب می آید و با شیوه های استخراج قدیمی متفاوت است که در آن شوراب ها بخار شده و به اتمسفر می پیوندند.

سرمایه گذار اصلی ولکان انرژی، جینا راینهارت Gina Rinehart رئیس هیئت مدیره هنکاک پراسپکترینگ است. ماه پیش هم قراردادی بین ولکان با شرکت ال جی کِم LG Chem کره جنوبی منعقد شد که در آن قرار است اکسید لیتیم در اختیار این کمپانی باتری سازی کره ای قرار گیرد. یک یادداشت تفاهم هم بین ولکان انرژی با استلانتیس [کمپانی خودروسازی که از ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن شکل گرفته است] در خصوص تأمین لیتیم به امضا رسیده است. در حال حاضر استلانتیس مقام چهارم خودروسازی در دنیا را در اختیار دارد.


منبع: سایپانیوز

کد خبر 133282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha