تمرکز غول باتری سازی چین روی فناوری جدید سدیم!

کاتل (CATL) غول باتری سازی چین در حال برنامه ریزی برای ایجاد زنجیره تأمین و شروع تحویل فناوری جدید سدیم-آیون از سال 2023 است.

به گزارش پرشین خودرو، فناوری های انرژی پاک در اقتصاد جهانی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده از این رو تقاضا برای فلزات و عناصری همچون لیتیم، مس، نیکل، کوبالت و غیره افزایش خیره کننده ای پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی بیش از 30 درصد از تقاضا برای لیتیم را باتری های خودروهای برقی تشکیل می دهند.

هر چقدر تقاضا بالا می رود، منبع یابی برای لیتیم هم در سطح جهانی دشوارتر می شود، از این رو سازندگان باتری همواره به دنبال راه های جایگزین و کاهش نیاز به لیتیم هستند. زمانی وقفه در تأمین این فلزات و عناصر پیش می آید تأثیر بسیار شدیدی روی قیمت آنها می گذارد. هر چقدر تأمین این عناصر دشوارتر می شود، بر قیمت باتری های خودروهای برقی می افزاید.

باتری های جدید کاتل موسوم به سدیم-آیون می تواند جایگزین مناسبی برای باتری های لیتیم-آیون باشد. بر اساس گفته ی باتری سازی کاتل، مزیت باتری های سدیم-ایون این است که سریع تر شارژ می شود و در دمای پایین به خوبی انرژی ذخیره شده را حفظ می کند. نقطه ضعف سدیم-آیون این است که چگالی [دانسیته] انرژی در سدیم-آیون پایین تر از لیتیم-آیون است. به بیان ساده تر سدیم-آیون در هر واحد حجم کمتری از انرژی را ذخیره می کند.

یکی از مهمترین دلایلی که چینی ها به سدیم-آیون روی آورده اند این است که کشور چین وابستگی شدیدی به واردات لیتیم دارد. طوری که 70 درصد از تقاضای چین برای اسپودومین spodumene –ماده معدنی حاوی لیتیم- از استرالیا وارد چین می شود. دلیل دیگر آن است که لیتیم بسیار گران تر است و همچنان قیمت آن روند افزایشی دارد. در عوض سدیم عنصری بسیار فراوان و بسیار ارزان است.

سازمان انرژی ملی چین دستورالعمل و سیاست های جدید [لینک منبع به زبان چینی] خود را در ماه آوریل 2021 معرفی کرده که در آن فناوری های باتری های سدیم-آیون اولویت بالاتری پیدا کرده است. حکومت چین همچین مشوق هایی را برای تحقیقات در زمینه باتری های سدیم-آیون در سال 2020 معرفی کرده بود.

هو یانگ شنگ Hu Yongsheng محقق انستیتوی فیزیک در آکادمی علوم چین در مصاحبه با شینگهوا گفته است: «باتری های سدیم-آیون به عنوان ستاره ای جدید در عرصه انرژی های نو، با شتاب زیادی در جاده صنعتی شدن پیش می رود و ممکن است انقلاب جدیدی در بخش انرژی به وجود آورد که چین در آن پیشگام و پیشرو خواهد بود.» هو همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت باتری سازی «های نا باتری» HiNa Battery هم هست که باتری های سدیم-آیون برای سامانه های ذخیره انرژی تولید می کند.

با این حال بعید است که به این زودی باتری های سدیم-آیون جای لیتیم-آیون را بگیرد. در حقیقت، خود کارخانه های کاتل در چین این انعطاف را دارند که هر زمان لازم شد به جای سدیم-آیون دوباره همان لیتیم-آیون را تولید کنند.

له شو Le Xu تحلیل گر ارشد از مؤسسه مشاوره ای وود مکنزی می گوید تولید باتری های سدیم-آیون همین حالا هم با یک سری چالش فوری رو به رو است. از همه مهمتر چالش مقیاس اقتصادی است،‌ یعنی هنوز تولید سدیم-آیون به حدی نرسیده است که هزینه های سرمایه گذاری را بازگردانده باشد و خرج های تولید آن سرشکن شده باشد. حداقل چند سالی طول می کشد که به مقیاس اقتصادی برسد تا قیمت آن منطقی شود. بنابراین تا مدت زمانی طولانی، باتری های لیتیم-آیون سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

 

منبع: سایپانیوز

کد خبر 133307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha