کد خبر 133314
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
سفر با اتوبوس نیز گران شد!

در ادامه گرانی‌های خدمات سفر، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران از افزایش کرایه روزانه اتوبوس‌ها، پس از موج سفرهای زمینی به ارمنستان خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، امیرپویان رفیعی‌شاد درباره گرانی هزینه سفر در شرایطی که محدودیت‌های کرونا تقاضای سفر را نیز کاهش داده، اما قیمت خدمات در این بخش روزانه درحال تغییر است، به ایسنا گفت: در موضوع قیمت سفر، چند عامل را باید درنظر گرفت؛ نخست کرونا است که شاید گفته شود با وجود شیوع این ویروس در کشور مردم همچنان متقاضی سفر هستند، اما باید توجه کرد که تعداد پروازها در مقاصد گردشگری و مسیرهای خاص از زمان همه‌گیری، محدود و کم شده است، چون ملاحظاتی وجود دارد. وقتی عرضه و تقاضا هم‌خوانی نداشته باشد، طبیعی است که قیمت‌ها خود به خود افزایش پیدا کند.

او اضافه کرد: البته نمی‌توان بدون بحث از کنار افزایش قیمت بلیت هواپیما گذشت؛ متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی در دو سه مقطع افزایش نرخ داشتند و هر بار توپ را به زمین آژانس‌های مسافرتی انداختند، درحالی‌که آژانس فقط فروشنده خدمات دیگران است و نمی‌تواند تعیین‌کننده قیمت باشد و اتفاقا آژانس‌داران منتقد شیوه قیمت‌گذاری در حمل و نقل هستند. مثلا چرا در مسیرهای کوتاه شمالی قیمت بلیت یک‌طرفه تهران ـ گرگان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است؟ با توجه به درآمد مردم این قیمت توجیه‌پذیر نیست. معلوم است مردم با این شرایط ناراضی می‌شوند.

او در ادامه گفت: این‌که پروازها پر می‌شوند دلیلی بر اقبال زیاد مردم از سفر نیست، چون تعداد پروازها محدود شده است، بنابراین پر بودن صندلی‌های هواپیما و یا موج سفر در تعطیلات کوتاه‌مدت نمی‌تواند شاخص دقیقی برای استقبال مردم از سفر باشد.

رفیعی‌شاد نرخ ارز را عامل دیگری در افزایش هزینه سفر دانست و افزود: نرخ ارز در دو سه سال اخیر به حدی افزایش داشته که فقط در مسیر ترکیه، هزینه یک تور از دو سه میلیون تومان تا حدود ۱۲ میلیون تومان رسید.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران بیان کرد: هر یک از این عوامل می‌تواند رکود سفر را به دنبال داشته باشد. ما راجع به صنعتی صحبت می‌کنیم که در آن سوی کره زمین عطسه کنند، اثر آن در کشور ما مشاهده می‌شود.

او با بیان این‌که مردم درحال حاضر به تورهای ارزان و سفرهای زمینی بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند، گفت: بعد از موجی که برای سفر به ارمنستان با انگیزه تزریق واکسن راه افتاد، اتوبوس‌هایی که تا مرز مسافر جابه‌جا می‌کردند، کرایه‌ها را ناگهان افزایش دادند، به طوری که از دو میلیون تومان به پنج میلیون تومان کرایه روزانه رسیدند، حالا همین نرخ تثبیت شده و در حمل و نقل داخلی و تورها تاثیر گذاشته و قیمت آن را بالا برده است. هیچ نظارتی هم که وجود ندارد.

او اظهار کرد: گردشگری به یک پدر و رهبر واحد نیاز دارد، متولی مقتدر می‌خواهد، مثلا حالا که نرخ حمل و نقل با نوسان شدید مواجه است نمی‌دانیم باید با وزارت راه هماهنگ کنیم، یا برای قیمت‌های واحدهای پذیرایی که روزشمار تغییر می‌کند، سراغ کجا برویم.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران گفت: در بسته سفر، حمل و نقل و اقامت دو فاکتور بسیار مهم و تعیین‌کننده در قیمت است، وقتی این دو گران شود آژانس که نمی‌تواند قیمت تمام‌شده را گران‌تر کند، اتفاقا حاشیه سود را کمتر می‌کند که قیمت سفر بیش از این افزایش پیدا نکند. من از آژانس‌ها دفاع می‌کنم و آن‌ها را برخلاف تصورات، عامل گرانی سفر نمی‌دانم، چون آن‌ها فروشنده محصولات و خدمات دیگران هستند.

رفیعی‌شاد بیان کرد: اقتصاد بیمار و شرایط معیشتی مردم در این سال‌ها باعث شده است سفر هرگز به عنوان اولویت اول خانوار ایرانی مطرح نباشد که حالا این گرانی را دلیل اصلی آن برای خروج سفر از این سبد بدانیم، هرچند تا چند سال پیش، اقشار متوسط که درآمد رو به بالایی داشتند سفر خارجی هم می‌رفتند و شاید با کاهش توان اقتصادی، سفر از دسترس این گروه خارج شده باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 133314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha