افزایش قیمت خودرو با قطعی مکرر برق

برق را می توان از استراتژیک‌ترین انرژی‌های لازم برای تولید دانست که نبود و قطعی آن باعث ضرر و زیان زیاد صنایع مختلف می شود و به جرات می توان گفت قطعی آن درآمد صنایع را به شدت کاهش می‌دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران، بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که این کاهش درآمد در حالی رخ می‌دهد که قیمت نهاده‌های تولید مانند مواد اولیه با رشد زیادی روبه‌رو شده است.

ماشین‌آلات صنایع با برق کار می‌کند و وقتی مواد اولیه در این دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود، مواد به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد.

بسیاری از تجهیزات برقی سوخت!
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مشکلات قطعی برق، گفت: قطعی های مکرر برق تاثیرات بسیار منفی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی گذاشته و زنجیره تامین را با مشکل مواجه کرده است.

او بیان کرد: به دلیل اینکه مدت زمان زیادی برق نبود، تولید قطعه کاهش پیدا کرد. از طرفی باعث شد تمام دستگاه های الکترونیکی و بردها بسوزد و زیان هنگفتی به صنعت قطعه سازی واردشود. این روند باعث شد تعداد خودروهای مانده در کف پارکینگ خودروسازان افزایش یابد، اکنون تعداد خودروهای تولید شده مانند قبل است، اما این خودروها ناقص تولید می شود.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: قطعی برق باعث شده تولید قطعات به شدت دچار مشکل شود. اکنون خودروسازان تولید روزانه مانند قبل را دارند، اما این خودروها را نمی توانند تجاری کنند چرا که نقص قطعه دارند و بیشتر خودروهای ساخته شد در کف پارکینگ ها می ماند.

بیگلو گفت: اکنون باید فکری به حال جبران این خسارت کرد تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم و از طرفی عرضه به بازار افزایش یابد تا مجدد شاهد گرانی نباشیم.

گرانی خودرو، در پی قطعی های مکرر برق!
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از جمله معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه، انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت قرار دارد.

او بیان کرد: کارخانه های تامین کننده مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع پتروشیمی عمدتا توسط دولت اداره می‌شوند بدین معنا که مدیران آن دولتی هستند و تصدی گری در دست دولت است. از طرفی در ارائه خدمات هم بحث کاغذ بازی‌های اداری مطرح می‌شود که تقریبا تمام آن‌ها دولتی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در این بین مشکلی که وجود دارد خرید خدمات دولتی است که واقعا طاقت فرسا است. مشکل دیگر بحث تامین اجتماعی و مباحث دارایی و از همه بیشتر انرژی است که در انحصار و تصدی گری 100 درصدی دولت قرار دارد.

محبی نژاد تشریح کرد: اکنون این روز‌ها شاهد این هستیم که صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم و … دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست. از طرفی دولت پروژه‌های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز واقعا با مشکل جدی رو به رو است، اما تاکنون در بحث انرژی مشکلی نداشته ایم که امسال قطعی‌های مکرر برق و در بعضی مناطق آب و برعکس آن در زمستان قطعی‌ گاز، باعث ضرر و زیان و خسارت شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعی‌ها 2 نوع خسارت به صنعت خودرو سازی و قطعه سازی وارد کرده است که این خسارت ها مستقیم است و باعث می شود هم تولید متوقف شود و هم کارگران بیکار می‌مانند و هم قطعی‌ها و نوسانات برق در بعضی از مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند.

او ادامه داد: با این قطعی های مکرر بسیاری از تجهیزات می سوزد و خسارت زیادی به این صنعت وارد می‌کند. به جرات می توان گفت که در کشور ما زمانی که کالا، خدمات و انرژی که دولت تامین می‌کند ضعفی در ارائه داشته باشد، هیچ گونه جبران خسارتی نمی‌کند.

محبی نژاد بیان کرد: از طرفی کیفیت هم مطلوب نیست و هر چه هست را باید در تمام حوزه‌ها قبول کنیم. این خسارت مستقیمی است که به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد شده است.

او گفت: خسارت غیر مستقیم، خدمات عدم النفع است، وقتی برق نیست نمی‌توان کالایی را تولید کرد، اگر سود قابل پیش بینی یا کاهش زیان قابل پیش بینی و سرشکن کردن هزینه‌های سربار را متصور باشیم، متاسفانه خسارت عدم النفع می‌زند و این خسارت غیر مستقیم بوده و کاهش تولید نیز از عوارض آن است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: بخشی از نهاده‌های تولید به انرژی، بخشی به کار، مواد اولیه و در کلان سرمایه گذاری اولیه با این نهاده‌های تولید و ورودی‌های تولید سرانجام به یک محصولی تبدیل می‌شود که دارای ارزش افزوده و سود مناسب باشد که سرمایه گذاری ارزش داشته باشد.

محبی نژاد گفت: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که نهاده‌های تولید کافی و با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رسد، بنابراین سرمایه گذاری آن در خطر دارد و بعضا شاهد فرار سرمایه از صنعت قطعه سازی هستیم.

او بیان کرد: اکنون کمتر سرمایه گذاری به سراغ تولید می‌رود و بیشتر ترجیح می‌دهند به سفته بازی و تجارت رو بیاورند، آن هم به صورت غیر اشتغال زا و غیر مولد چرا که بازدهی آن به مراتب بالاتر است.

رضا رضایی به عنوان یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو گفت: برق یکی از استراتژیک‌ترین انرژی‌های لازم برای تولید است؛ اما قطعی برق درآمد صنایع را کاهش می‌دهد. به خصوص که این کاهش درآمد در حالی رخ می‌دهد که قیمت نهاده‌های تولید مانند مواد اولیه با رشد زیادی روبه‌رو شده است.

او ادامه داد: ماشین‌آلات صنایع با برق کار می‌کند و وقتی مواد اولیه در این دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود، مواد به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد.

رضایی افزود: زیاد شدن ضایعات، اثر خود را بر قیمت نهایی کالا خواهد گذاشت. علاوه بر آن، نیروی کار کارخانه‌ها نیز در طول روز ساعت کاری مشخصی نخواهد داشت و نمی‌داند چه زمانی باید به کار مشغول شود. علاوه بر این، در صنعت خودرو و قطعه یک میلیون نفر مشغول به کار هستند که با بی‌برنامگی صورت گرفته، زندگی آن‌ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

این تولیدکننده با اعلام اینکه البته مسئله کاهش ظرفیت تولید نیز وجود دارد، گفت: با ادامه این قطعی‌ها، تعداد خودرو‌های ته‌نشین نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و تحویل خودرو به مشتریان عقب خواهد افتاد. تعطیلی و قطعی برق برای صنعت فاجعه است، چرا که صنایع حتی در صورت خواب تولید، باید بدهی‌های بانکی خود را بپردازند و مبلغ چک‌های خود را تأمین کنند.

رضایی تصریح کرد: صنعت خودرو و قطعه به خودی خود دچار مشکلات عدیده‌ای است؛ به طوری که امروز بدهی خودروسازان به 120 میلیارد تومان رسیده است و با ادامه روند فعلی، بر مشکلات موجود به شدت اضافه می‌شود. جالب است که این اتفاقات در سالی رخ می‌دهد که باید سال مانع زدایی و پشتیبانی از تولید باشد.

قرار بود امسال موانع پیش روی فعالیت تولیدکنندگان برداشته شود، اما متأسفانه با گذشت 4 ماه از سال نه تنها خبری از حمایت دولت نیست بلکه حجم مشکلات هم برای تولیدکنندگان هر روز افزایش می‌یابد.

کد خبر 133315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha