«جی پی آر» وارد سامانه های پیشرفته کمک به راننده شد

جی پی آر یا رادار مکان یاب زمینی ground-positioning radar در اوایل دهه 1990 ثبت اختراع شده و از آن زمان به بعد مورد استفاده ی زمین شناسان، باستان شناسان و مهندسان هوافضا قرار گرفته بود حتی در مأموریت آپلو17 از این فناوری برای ثبت و ذخیره اطلاعات از کره ماه استفاده شده است.

به گزارش پرشین خودرو، تا این جا که خبر تازه ای نبود اما حالا این فناوری برای اولین بار در سامانه های کمک به راننده پیشرفته advanced driver-assistance systems (ADAS) در خودروها و خودران ها مورد استفاده قرار گرفته است.

بر همین اساس رقابت سنگینی بین خودروسازان در استفاده از «جی پی آر» شکل گرفته و این فناوری برای بهبود دقت و قابلیت اعتماد آپشن ها و فناوری های خودران کاربرد دارد. هرچند که این فناوری حلال همه مشکلات در خصوص چالش های موجود نیست.

جیمز جفس James Jeffs‌ از تحلیل گران فناوری در شرکت IDTechEx می گوید: «مردم با جی پی اس و سامانه های مکان یابی مشابه آشنا هستند که می تواند با دقت یک متر مکان یابی کند. جی پی اس برای یافتن مکان و آدرس فناوری بسیار خوب و مفیدی است اما جی پی اس برای سامانه های پیشرفته ی کمک به راننده که قرار است رانندگی را از راننده بی نیاز کند، کافی نیست و نمی تواند توقع ها را برای خودران های کامل برآورده سازد.»

حالا شرکتی به نام وِیوسِنس WaveSense در حال طراحی سامانه های جی پی آر است که می تواند به داخل زمین هم نفوذ کرده و دقت آن تا حد سانتی متر بالا رفته است. این فناوری ابتدا با اهداف نظامی در آزمایشگاه لینکلن ام آی تی [مؤسسه فناوری ماساچوست] طراحی شد اما به سرعت در خودروهای تجاری شده هم کاربرد پیدا کرد.

طارق بولات Tarik Bolat بنیانگذار و مدیر عامل ویوسنس می گوید تعیین موقعیت مکانی در هر نوع محیط پویا [که به طور دائم در حال تغییر است] مثل سطوح جاده ای ناهموار با آب و هوای بسیار متغیر، به قدری اهمیت پیدا کرده است که سامانه های پیشرفته ی کمک به راننده از حالا باید خودشان را با فناوری های جدید در این زمینه وفق دهند. به بیان ساده تر و دقیق تر، سامانه هایی که برای خودران ها در حال تکوین و توسعه هستند، تلفیقی از اطلاعات به دست آمده از جی پی اس، لیدار [لیزر و رادار] و دوربین ها با هم تحلیل می شوند و درک دقیق تری از محیط را برای تحلیل به وجود می آورند.

این اطلاعات شامل همه اشیا در محیط از جمله ساختمان ها و موجودات زنده و علائم راهنمایی و رانندگی است. حالا به این فناوری پیشرفته یک امکان جدید اضافه شده و آن اندازه گیری مسیر، صخره ها، فرورفتگی ها، حفره ها و برآمدگی ها است و تا سه متر زیر زمین هم اندازه گیری می کند. از آن جایی که زیرسطوح تا 3 متر به ندرت تغییر می کند، باعث دقیق تر شدن اندازه گیری ها و بالا رفتن قابلیت اعتماد می شوند.

سامانه های پیشرفته کمک به راننده از اطلاعات مختلفی برای افزایش ایمنی سرنشینان خودرو بهره می گیرد. این ابزار قابلیت های حسی به ویژه بینایی انسان را تقویت می کنند، به ویژه در شرایط آب و هوایی خاص که مواردی مثل مه، آلودگی یا شب، دید انسان را محدود می کنند. به بیان خیلی ساده، ترکیبی از لیزر، رادار، حسگر، دوربین، جی پی اس و وای فای [اتصال به اینترنت] دید خیلی بهتری از محیط اطراف خودرو در اختیار پردازشگرهای خودرو و راننده قرار می دهند.

برای مثال در جاده ای که مه دید را محدود کرده و در بخش هایی از جاده که خطوط جاده ای محو شده است، در آن صورت نمی توان از حسگرهای نوری انتظار زیادی داشت. البته جی پی آر جای هیچکدام از این ابزارهای گردآورنده اطلاعات را نمی گیرد بلکه به کمک آنها می آید و یک لایه اطلاعات جدید را در اختیار پردازشگرهای خودرو قرار می دهد که صحت داده ها از منابع دیگر را تأیید می کند و تصویری خیلی بهتر از محیط اطراف به راننده میدهد و سطح خودران را بالا می برد.

با کمک جی پی آر در سامانه های پیشرفته کمک به راننده، تصویر خلق شده از محیط اطراف برای پردازشگرهای خودرو واضح تر و دقیق تر می شود.


منبع: سایپانیوز

کد خبر 133344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha