کد خبر 133877
۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
یک بانک، حامی بی چون وچرای محیط زیست کشور

بانک ایران‌ زمین در مقام حامی جدی و دغدغه‌ مند محیط‌ زیست کشور، از سال 95 و در قالب حمایت از جایزه یحیی- محیط‌بان برجسته شهید، یحیی شاه کوه محلی- بر نقش پررنگ و حساس خود در این زمینه، تأکید کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین، هم‌زمان با فرارسیدن روز میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) و روز پاسداشت از مقام شامخ محیط‌بانان کشور گفت: خوشبختانه در نهادی خدمت می‌کنیم که حمایت از محیط‌زیست با تمام محورها و زیرشاخه‌هایش، جزو اولویت‌های برتر آن محسوب می‌شود و بانک ایران‌زمین در این زمینه هرچه در توان داشته باشد در طبق اخلاص می‌گذارد و به جامعه هدف تقدیم می‌کند.

سید محمد حسین استاد افزود: سال‌هاست که در قالب جایزه یحیی با سایر نهادهای حامی محیط‌زیست از محیط‌بانان غیور و سخت‌کوش کشور حمایت می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم گام‌های مستحکم‌تری در این زمینه برداریم.

وی تأکید کرد: به ضرس قاطع می‌توانم بگویم، نگاه بانک ایران‌زمین نسبت به مدافعان سبزپوش و متعهدی که شجاعانه، بی‌وقفه و بی‌ادعا، پهنه‌های وسیع مناطق حفاظت‌شده این سرزمین را رصد می‌کنند و برای پاسداشت عرصه‌های طبیعی و حیات‌وحش، از فدا کردن جان خویش نیز دریغ ندارند، نگاه وسیع، جامع و قدرشناسانه‌ای است و این نهاد از هیچ کمکی به این عزیزان دریغ نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته حمایت از محیط‌بانان فداکار کشور نباید به برگزاری مراسم، درج یکی دو خبرِ صرف در رسانه‌ها، تجلیل پراکنده سالیانه و مواردی ازاین‌دست تقلیل یابد.

باید در نظر داشت نزدیک به 11 درصد از کل مساحت ایران (1648000 کیلومتر) را مناطق چهارگانه حفاظت‌شده تشکیل می‌دهند که برای کنترل و حفاظت گیاهان و جانوران و منابع طبیعی آن، به استناد آمار موجود تا سال 1398، نزدیک به 3500 محیط‌بان به‌صورت رسمی، پیمانی و قراردادی در این شغل دشوار و حساس فعالیت می‌کنند که با احتساب شهادت 5 درصد از این عزیزان با تکیه‌بر اعلام مراجع ذی‌ربط و در مقایسه با تعداد آن‌ها در کشورهای پیشرفته، بسیار کم و حدود یک به پنج است و باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

این کارشناس رسانه و عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کشور تصریح کرد: طبیعی است که محیط‌بانان پرتلاش و فداکار، ضمن متحمل شدن دشواری‌های زیاد در چنین شغلی، نتوانند به‌طور کامل از تخریب محیط‌زیست، کشتار حیات‌وحش و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری جلوگیری کنند و حاصل این فرآیند، حفظ ناتمام و نامتقارن منابع طبیعی کشور باشد.

این مدیر بانکی در پایان بخش اول سخنان خود با اظهار امیدواری نسبت به حمایت بیشتر از محیط‌بانان در دولت جدید گفت: امیدواریم در دولت جدید نسبت به تغییر برخی از قوانین کهنه و ناکارآمد در دفاع از محیط‌بان برای انجام وظایف محوله؛ همچنین ارتقای سطح معیشت و رفاه آن‌ها اهتمام جدی وجود داشته باشد و وزارتخانه تازه‌نفس بتواند گام‌های مؤثرتری در این زمینه بردارد.
 

روز ملی محیط بان


محافظت از گونه‌های کم تعداد، نظیر یوزپلنگ ایرانی از آموزش کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود

به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی، ۹ شهریور به مناسبت نجات ماریتا، تنها توله بازمانده از واقعه دلخراش شهرستان بافق در سال 1373، به‌عنوان «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» نام‌گذاری شده است. در حقیقت روز ملی حفاظت از یوزپلنگ، نمادی برای حفظ و مراقبت بیشتر از این گوشت‌خوار در حال انقراض است.

استاد در بخش دوم سخنان خود با اشاره به روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: انقراض گونه‌های جانوری اصیل و ارزشمند ایرانی حقیقتاً دردناک است. ما ببر ایرانی را ازدست‌داده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از عمده دلایل این قبیل فجایع زیست‌محیطی، عدم آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب برای بزرگسالان و عدم آموزش صحیح کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: اینکه جانوری با این حد از ارزش و اصالت، به‌وسیله سنگ و چوب در معرض حمله و آسیب‌رسانی از سوی مردم و نوجوانان قرار گیرد و جان خود را از دست بدهد، جای تأمل دارد. این نشان می‌دهد سطح آگاهی در این زمینه باید بالا برود و بنده مطمئن هستم با آموزش، افزایش آگاهی و استفاده خلاقانه متولیان امر از شبکه‌های اجتماعی، مسأله برای مردم روشن می‌شود و خود به محافظان و حامیان اصلی گونه‌های جانوری در حال انقراض تبدیل می‌شوند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین با اشاره به اهمیت آموزش کودکان و نوجوانان در خصوص حمایت از محیط‌زیست در تمامی شاخه‌ها و محورها اذعان کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه، تنها آموزش دادن محیط‌بانان و بزرگ‌سالان کفایت نمی‌کند. باید به این موضوع حساس و ملی، در سطح کلان نگاه شود و آموزش مداوم کودکان و نوجوانان در اولویت قرار گیرد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه نسل جدید و نسل‌های بعد از ما نباید اشتباه گذشتگان را تکرار کنند و بهانه آن‌ها نیز بی‌اطلاعی از میزان اهمیت موضوع باشد، تأکید کرد: تردید نکنید که نسل آموزش‌دیده می‌تواند بازوی توانمند محیط‌زیست در کنار محیط‌بانانی باشد که در این زمینه مشغول خدمت و جان‌فشانی هستند.

وی تصریح کرد: در ۱۷ سال گذشته تمامی تلاش‌های مسؤولان پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برای این بوده است تا با همکاری طیف گسترده‌ای از نهادهای شناخته‌شده بین‌المللی و داخلی مانند IUCN، سمن‌ها، علاقه‌مندان و متخصصان، جوامع محلی، ذی‌نفعان و مسؤولان اجرایی و قضایی؛ همچنین نمایندگان محترم مجلس هر چه بیشتر به بقای یوزهای کم تعداد کشور اهتمام ورزند؛ زیرا یوزپلنگ تنها یک میراث طبیعی متعلق به یک منطقه خاص نیست، بلکه هدف از حفاظت آن‌ها پاسداشت یک میراث ملی و جهانی است.

استاد گفت: می‌دانیم یوزپلنگ جانور باهوش، تک‌رو، محافظه‌کار و انسان گریزی است. این حیوان در بیابان زندگی می‌کند و یکی از نگرانی‌های ما این است که بیش از هر جانور دیگری در معرض خطر و آسیب باشد.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: آنچه باید بیش‌ازپیش به آن توجه شود، این است که مهم‌ترین اقدامات در راستای تضمین بقای این جاندار، ممانعت از هرگونه شکار در زیستگاه‌های یوز،‌ توقف فعالیت‌های معدن‌کاوی، عدم عبور جاده‌های جدید از داخل زیستگاه‌های ده‌گانه یوز و اطلاع‌رسانی‌های مداوم است که هر یک سهم به سزایی را در نجات این‌گونه ایفا می‌کنند.

یادآور می‌شود؛ 4 شهریور به مناسبت شهادت محیط‌بان فقید، یحیی شاه کوه محلی به‌عنوان روز ملی محیط‌بان و 9 شهریور نیز به مناسبت روز نجات ماریتا، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی نام‌گذاری شده است.

در چنین روزی بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی، انجمن‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد؛ همچنین هنرمندان و ورزشکاران برجسته و شناخته کشور به حمایت از محیط‌بانان زحمت‌کش و این‌گونه جانوری اصیل و در معرض انقراض می‌پردازند و آگاهی بخشی عمومی در این زمینه به بالاترین سطح خود می‌رسد.
بانک ایران‌زمین نیز که نخستین اولویت خود را در زمینه عمل به مسؤولیت‌های اجتماعی، حمایت تمام‌قد و همه‌جانبه از محیط‌زیست قرار داده است، با ساخت برنامه‌های صوتی در رادیو آوای ایران‌زمین، رسانه اختصاصی این نهاد مالی؛ همچنین ساخت ویدئوکلیپ‌های تصویری و برگزاری کمپین‌های حمایتی متعدد، در این مسیر برنامه‌های جامعی طراحی کرده است که در فواصل مختلف و با توجه به مناسبت‌های مرتبط، از آن‌ها رونمایی خواهد کرد.
ایران‌زمین خانه ماست و ما فقط همین یک زمین را داریم.

کد خبر 133877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha