ضرورت تدوین استراتژی بلندمدت صادرات غیرنفتی کشور

مدیرعامل هلدینگ صادراتی توسعه صنایع بهشهر اظهار داشت: توسعه صادرات راهی به سوی درآمد های غیر نفتی پایدار در شرایط فعلی است.

به گزارش پرشین خودرو، مهدی آزادواری، مدیرعامل هلدینگ صادراتی توسعه بهشهر گفت: توسعه صادرات راهی به سوی درآمد های غیر نفتی پایدار در شرایط فعلی است که صادرات نفت ایران، به سبب اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا و متحدان آن کاهش یافته و به تبع آن درآمدهای ارزی تقلیل پیدا کرده است. وی ادامه داد: ضرورت تدوین استراتژی بلندمدت صادرات غیرنفتی کشور بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و مصلحت کشور ایجاب می‌کند که تدوین این استراتژی با در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی کشور در دوران تحریم در دستور کار سازمان‌های ذی‌ربط قرار گیرد. آزادواری به آمار بازرگانی خارجی کشور در سال 1400 اشاره کرد و گفت: سهم ۱۴کشور همسایه در جذب کالاهای صادراتی کشور بیش از ۵۰‌درصد بوده است، بنابراین برطرف کردن موانع و مشکلات تجارت و ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای همسایه، در راس همه فعالیت‌هایی قرار می‌گیرد که باید برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام شود.

کشورهایی که با کاهش درآمدهای ارزی مواجه می‌شوند یا دسترسی به ارزهای جهانروا (REFERENCE CURRENCY) برای آنها به هر دلیلی مشکل می‌شود، از تجارت متقابل به مقیاس وسیعی استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: تجارت متقابل اشکال متعددی را شامل می‌شود که عبارتند از: معاملات تهاتری، بای بک، معاملات جبرانی، معاملات OFFSET، خرید متقابل COUNTER PURCHASE. در این میان، ضروری است که دستورالعمل انجام تجارت متقابل توسط کارشناسان خبره اقتصادی تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارائه شود.

وی در پایان گفت: اولویت قائل شدن برای نمایشگاه‌های ارائه دهنده کالاهای غیرسنتی (به ویژه کالاهایی که در ساخت آنها از فناوری‌های پیشرفته استفاده شده است)، اولویت دادن به برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی برون مرزی به ویژه در کشورهایی که نیاز به کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها دارند، از دیگر برنامه هایی است که می تواند در توسعه تجاری موثر باشند.

کد خبر 133925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha