کودک و نوجوان ناآگاه در حوادث محیط زیستی مقصر نیست

کودک و نوجوان آموزش‌ ندیده، در حوادث آسیب به گونه‌های در حال انقراض مقصر نیستند.

به گزارش پرشین خودرو، سید محمدحسین استاد مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین، با بیان این مطلب و اشاره به روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: انقراض گونه‌های جانوری اصیل و ارزشمند ایرانی دل هر ایرانی حامی محیط‌زیست را به درد می‌آورد. ما جانوران ارزشمند بسیاری را نظیر ببر ایرانی ازدست‌داده‌ایم و تمامی این موارد نتیجه عدم آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب برای بزرگ‌سالان و عدم آموزش صحیح کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: شایسته نیست گونه‌های آسیب‌پذیر و در حال انقراض نظیر یوزپلنگ ایرانی، از سوی کودکان موردحمله و تعرض قرار گیرد و جان خود را از دست بدهند. امروز ما ابزارهای آموزشی نوین و شبکه‌های اجتماعی قدرتمند را در اختیار داریم و باید از این فرصت طلایی در جهت آموزش صحیح فرزندان این مرزوبوم استفاده کنیم.

استاد تصریح کرد: با اقدامات سلبی و راهکارهای صرفاً درمانی نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست‌یافت. اعتقاد من این است که با آموزش صحیح، افزایش آگاهی و استفاده خلاقانه متولیان امر از شبکه‌های اجتماعی، مسأله برای مردم روشن می‌شود و خود به محافظان و حامیان اصلی گونه‌های جانوری در حال انقراض تبدیل می‌شوند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین با اشاره به اهمیت آموزش کودکان و نوجوانان در خصوص حمایت از محیط‌زیست در تمامی شاخه‌ها و محورها اذعان کرد: در این زمینه، تنها آموزش دادن محیط‌بانان و بزرگ‌سالان کفایت نمی‌کند. باید به این موضوع حساس و ملی، در سطح کلان نگاه شود و آموزش مداوم کودکان و نوجوانان در خصوص آشنایی و حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری، در اولویت قرار گیرد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه نسل جدید و نسل‌های بعد از ما نباید اشتباه گذشتگان را تکرار کنند و بهانه آن‌ها نیز بی‌اطلاعی از میزان اهمیت موضوع باشد، تأکید کرد: تردید نکنید که نسل آموزش‌دیده می‌تواند بازوی توانمند محیط‌زیست در کنار محیط‌بانانی باشد که در این زمینه مشغول خدمت و جان‌فشانی هستند.

استاد گفت: ما صاحب کودکان و نوجوانانی بسیار باهوش و تأثیرپذیر هستیم. آنچه در سال 1373 در بافق اتفاق افتاد، خروجی یک غفلت آموزشی- فرهنگی دردناک در سطح وسیع و یک نگاه غلط به حیطه حفاظت از محیط‌زیست طی سالیان متوالی بود. ما نمی‌توانیم کودک و نوجوان ناآگاه و آموزش‌ندیده را در این‌گونه حوادث مقصر بدانیم.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: آنچه باید بیش‌ از پیش به آن توجه شود، این است که مهم‌ترین اقدامات در راستای تضمین بقای این جاندار، ممانعت از هرگونه شکار در زیستگاه‌های یوز،‌ توقف فعالیت‌های معدن‌کاوی، عدم عبور جاده‌های جدید از داخل زیستگاه‌های ده‌گانه یوز و اطلاع‌رسانی‌های مداوم است که هر یک سهم به سزایی را در نجات این گونه ایفا می‌کنند.

این گزارش می افزاید: به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی، ۹ شهریور به مناسبت نجات ماریتا، تنها توله بازمانده از واقعه دلخراش شهرستان بافق در سال 1373، به‌عنوان «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» نام‌گذاری شده است. روز ملی حفاظت از یوزپلنگ، نمادی برای حفظ و مراقبت بیشتر از این گوشت‌خوار در حال انقراض است .

یادآور می‌شود؛ 4 شهریور به مناسبت شهادت محیط‌بان فقید، یحیی شاه کوه محلی به‌عنوان روز ملی محیط‌بان و 9 شهریور نیز به مناسبت روز نجات ماریتا، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی نام‌گذاری شده است .

کد خبر 134038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha