پیش فروش خودرو سودی برای خریداران ندارد

رئیس شورای رقابت گفت: خودروسازان توجه داشته باشند که وقتی در پیش فروش هیچ امتیازی از سوی خودروساز به مصرف کننده ارائه نمی شود و سودی برای آن ندارد چرا باید برای پیش خرید اقدام کند و در این حالت استقبال مصرف کننده نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در اواسط مرداد ماه و در جلسه 473 شورای رقابت مصوب شد که در طرح پیش فروش خودروهای مشمول قیمت گذاری، سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچ گونه تورم قیمتی احتمالی نباشد. در عین حال تاکید شد خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش ندارند.

در کنار برخی حواشی و انتقاداتی که در این رابطه مطرح بود، گفته می شد که خودروسازان چندان تمایلی به این مصوبه نداشته و حتی بهانه‌ای برای عقب‌نشینی از طرح‌های پیش فروش خودرو است.

در رابطه با این جریان رضا شیوا - رئیس شورای رقابت - توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه پیش فروش خودرو باید نفعی هم برای مصرف کننده داشته باشد، گفت: خودروسازان توجه داشته باشند که وقتی در پیش فروش هیچ امتیازی از سوی خودروساز به مصرف کننده ارائه نمی شود و سودی برای آن ندارد چرا باید برای پیش خرید اقدام کند و در این حالت استقبال مصرف کننده نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه وقتی مصرف کننده برای پیش فروش اقدام می‌کند پول خود را مدت‌ها در اختیار خودروساز قرار می‌دهد که در گذر زمان و در شرایط تورمی موجود مشمول تورم می شود و پولش از بین می‌رود، افزود: اما شاهد هستیم که خودروساز هیچ امتیازی به مصرف کننده ارائه نمی دهد، نتیجه این است که در یک سال چند صد شکایت در این رابطه از سوی متقاضیان به شورای رقابت اعلام شده است.

به گفته شیوا، بهتر است خودروسازان طبق مصوبه عمل کرده و تعهدات خود را نیز انجام دهند و به این هم فکر کنند که اگر در موقعیت مسلط در بازار قرار دارند باید انصاف را هم در نظر بگیرند.

اگر بازار رقابتی بود باز هم کسی حاضر بود پیش خرید کند؟

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد بازار رقابتی در خودرو گفت: اگر چنین بازاری داشتیم و چندین خودروساز خودرو ارائه می کردند آیا باز هم کسی حاضر بود پولش را برای پیش فروش یکساله آن هم وقتی حتی قیمت نهایی مشخص نیست در اختیار خودروسازان قرار دهد؟ ولی اکنون این خودروسازان هستند که بر جریان مسلط بوده و مصرف کننده هم چاره ای ندارد و نمی تواند خودرو خریداری کند، از این رو لازم بود تا نسبت به تغییر وضعیت با صدور این مصوبه از سوی شورای رقابت اقدام شود.

کد خبر 134194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha