مزایای فناوری‌ های نوین را به مردم ارائه کنیم

مدیرعامل ایرانسل در سخنرانی خود در پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021)، ابراز امیدواری کرد که همۀ بازیگران زیست‌بوم فناوری‌اطلاعات و ارتباطات بتوانند با کمک هم، مزایای فناوری نوظهور دیجیتال را به مردم ارائه کنند.

به گزارش پرشین خودرو، دکتر بیژن عباسی آرند، که صبح پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۰، در پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021)، به صورت آنلاین سخنرانی می‌کرد، در سخنان خود، مهمترین کاربردهای فناوری‌های نوظهور و پیش‌بینی رشد استفاده از آنها تا سال ۲۰۲۵ میلادی را بیان کرد.

وی در این سخنرانی، با عنوان «لمس دنیایی هوشمند با فناوری‌های نوین»، فناوری‌هایی از جمله رباتیک، نسل پنجم تلفن همراه، رایانش ابری، کلان‌داده، اینترنت اشیا و نیز هوش مصنوعی را از جمله فناوری‌های نوظهوری برشمرد که آیندۀ دنیا را با انقلاب مواجه می‌کنند.

مدیرعامل اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، در ادامه، به طرح برخی آمار ارائه شده توسط مراکز پژوهشی دربارۀ روند رشد استفاده از هر یک از فناوری‌های فوق و نیز کاربردهای مهم آنها پرداخت و با بیان اینکه آموزش، سرگرمی، صنعت گردشگری و نیز هنر و موزه‌ها، از مهمترین کاربردهای تلفیق دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality) است، افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، حدود ۳۳۷ میلیون نفر در جهان، کاربر این فناوری باشند و ۱۰ درصد از شرکت‌ها، از این فناوری در فرایندهای خود بهره ببرند.

وی همچنین با اشاره به فناوری رباتیک، کاربردهای مهم آن را شامل ربات‌های پرستار، اسکلت‌های رباتیک برای کمک به توان‌یابان، ربات‌های همراه و ربات‌های ویژۀ امور روزمرۀ خانگی دانست و تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۵، تعداد دستگاه‌های هوشمند خانگی به ۲۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید و ۱۴ درصد خانواده‌ها در سراسر جهان، یک ربات خانگی هوشمند خواهند داشت. به طور میانگین، ۱۰ ربات پرستار در آسایشگاه‌های سالمندان در کشورهای G8 فعال خواهد بود و ربات‌های صنعتی، شانه به شانۀ نیروی انسانی فعال خواهند بود، به شکلی که به ازای هر ۱۰هزار کارگر، ۱۰۳ ربات فعال خواهند بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس، با بیان اینکه با ترکیب فناوری‌های رایانش ابری و هوش مصنوعی، پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰ درصد شرکت‌ها در جهان از خدمات رایانش ابری استفاده کنند، ۸۵ درصد از نرم‌افزارهای تجاری بر بستر ابری قرار داشته باشند و ۹۷ درصد شرکت‌های بزرگ از هوش مصنوعی در فروش، عملیات یا فرایندهای مدیریتی خود بهره‌مند شوند، ترکیب سه فناوری ارتباطات همراه، رایانش ابری و هوش مصنوعی را موتور محرکۀ جامعۀ هوشمند دانست.

وی افزود: پیش‌بینی شده که نرخ استفاده از دستیارهای هوشمند، به ۹۰ درصد برسد، ۴۷۰ میلیون اسپیکر هوشمند در حال استفاده باشد و ۶.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان، به اینترنت دسترسی داشته باشند و به این ترتیب، افراد با به‌کارگیری دستیارهای هوشمند شخصی دیجیتال، دیگر نیازی به جست‌وجو (search) در اینترنت ندارند و با استفاده از فناوری‌های تشخیص حرکات چهره و تشخیص صدا، «تعامل بدون کلیک» با محیط اطراف رقم خواهد خورد و این امر، با تولید حجم زیادی از داده در اطراف شخص، می‌تواند شبکۀ شخصی او را شکل دهد.

عباسیآرند تصریح کرد: در حوزۀ فناوری اینترنت اشیا، با پیشرفت فناوری‌های خودروهای هوشمند و متصل، ۱۵ درصد خودروهای جهان به این فناوری مجهز خواهند شد و ۲۰ درصد شرکت‌های بزرگ از رایانش کوانتومی برای تحلیل داده‌های تولید شده از فناوری CV2X استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: در زمینۀ کلان داده، حجم داده‌ای که بر اساس ارتباط انسان با محیط اطرافش تولید می‌شود به ۱۸۰ زتابایت خواهد رسید و شرکت‌ها، از ۸۶ درصد از داده‌هایی که تولید می‌کنند، استفادۀ بهینه خواهند کرد.

دانشیار دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس افزود: با استفاده از هوش مصنوعی، افراد می‌توانند با ۹۵ درصد دقت، به سایر زبان‌ها صحبت کنند و ارتباطی بدون مرز را تجربه کنند و نیاز ارتباطی افراد کم‌شنوا و کم‌بینا و… که نیاز به خدمات خاص دارند، برطرف می‌شود.

وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی تسریع در راه‌اندازی گستردۀ فناوری نسل پنجم تلفن همراه، اتصال انبوه و تأخیر کم را از مهمترین ویژگی‌های این فناوری و پخش زندۀ تصاویر با سرعت بالا، پزشکی از راه دور، خودورهای هوشمند و خودران و ارتباط خودرو با خودرو (IoV) و شهر هوشمند را از مهمترین کاربست‌های آن دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، تعداد ۶.۵ میلیون ایستگاه 5G در دنیا نصب شده و ۲.۸ میلیارد نفر، کاربر این خدمات در سراسر جهان باشند و ۵۸ درصد از مردم دنیا در مناطقی با پوشش کامل نسل پنج زندگی کنند.

مدیرعامل ایرانسل، نخستین ارائه‌دهندۀ 5G در ایران، در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اینکه دنیای هوشمند با استفاده از فناوری‌هایی مانند 5G، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و دیگر فناوری‌های نوظهور، فرصت‌ها و تجربه‌های جدیدی را برای همه در هر جا فراهم خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که همه با هم، بتوانیم مزایای فناوری‌های نوظهور دیجیتال را به هر شخص، هر خانه و هر سازمان، ارائه کنیم.

هدف شهر هوشمند، حل چالش‌های شهرها با استفاده از فناوری است

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات نیز در سخنان خود در این کنفرانس، با اشاره به مؤلفه‌های شهر هوشمند، رفاه شهروندان و بهبود کیفیت زندگی، توجه به رشد اقتصادی و مقابله با چالش‌های موجود در شهرها با استفاده از فناوری را از مهمترین اهداف شهر هوشمند دانست.

دکتر سید ستار هاشمی با بیان اینکه سهم بازار جهانی شهر هوشمند طی سال‌های اخیر، حرکت رو به رشدی را تجربه کرده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این سهم بازار، تا سال ۲۰۲۵، به عددی بالغ بر ۲.۵ تریلیون دلار برسد.

همچنین پروفسور حلیم یانیکومروقلو استاد دانشگاه کارلتون کانادا، طی سخنانی در این کنفرانس، با اشاره به تاریخچۀ شکل‌گیری شبکه‌های ارتباطی، به تشریح جدیدترین روندهای فناوری ارتباطات همراه در جهان پرداخت و مهمترین کاربردهای آن در زندگی هوشمند را بیان کرد.

پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021) با حمایت ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، طی روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۰، در دانشکدۀ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شاهرود به صورت آنلاین برگزار شد.

کد خبر 134258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha