داستان بی سرانجام واردات خودرو / واردات خودرو تاثیری در قیمت و رقابت بازار خودروهای داخلی ندارد

یک فعال بازار خودرو معتقد است که طرح مجلس فقط برای انحراف افکار عمومی در شرایط کنونی اقتصادی است و با مخالفت هایی که وجود دارد واردات خودرویی صورت نخواهد گرفت.

کاظم محمدی نیکخواه در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: در شرایطی که کشور برای تامین ارز کالاهای اساسی و دارو با مشکل مواجه است تمام این مباحث مطرح در خصوص آزادسازی واردات خودرو داستانی است که سرانجام ندارد.

وی با اشاره به ماده چهار طرح ساماندهی خودرو که هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو اقدام کنند، افزود: با اصلاح این مصوبه و شروط در نظر گرفته شده این سوال مطرح می شود که کدام شخصی حاضر است که با دلار 29 و 30 هزار تومان واردات خودرو بدون انتقال ارز داشته باشد و دچار دردسر شود؟

محمدی نیکخواه تاکید کرد: با ایرادات و رفت و برگشت هایی که در چند نوبت در طرح فوق بین مجلس و شورای نگهبان صورت گرفته، بعید است طرح واردات خودرو مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد و به نظر می رسد در نهایت بررسی این طرح به دولت واگذار شود.

این فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه هیچ کس مخالف واردات خودرو و ایجاد بازار رقابتی در صنعت خودرو نیست، تصریح کرد: تا زمانی که شاهد ثبات اقتصادی و تثبیت نرخ دلار در کشور نباشیم نه واردات خودرو و نه آنچه که در کف بازار وجود دارد ارزان نخواهد شد.

نیکخواه با اشاره به ابهامات ارائه چنین طرحی در شرایط اقتصادی و ارزی کشور افزود: در شرایطی که کشور با مشکلات زیادی در تامین کالاهای مصرفی و اساسی روبرو است تصویب چنین طرحی از سوی وکلای ملت برای کالایی که در سالهای اخیر از مصرفی به سرمایه ای تبدیل شده و امروز به خصوص نوع وارداتی آن دغدغه درصد بسیار کمی از جامعه است ، جای تعجب دارد.

وی گفت: امروز مجلس باید با در نظر گرفتن اولویت های کشور و صنعت خودرو ، پاسخ دهد که بررسی طرح واردات خودرو و تصویب آن در این شرایط به نفع 96 درصد جامعه است یا 4 درصدی که به جهت توان بالای مالی خواستار خرید خودروهای میلیاردی هستند.

وی اضافه کرد: در شرایطی که خودرو در کشور ما کالایی سرمایه ای شده است آیا مجلس باید به فکر تامین کالای سرمایه ای وارداتی مثل خودرو در جامعه باشد یا کالایی مصرفی مثل تخم مرغ و سایر کالاهای اصلی که نیاز اساسی عموم جامعه است.

این فعال بازار خودرو در ادامه با اشاره به تلاش مجلس برای رفع مشکلات بازار خودرو افزود : باید مشکلات بازار و صنعت خودرو با حضور متخصصان و فعالان با تجربه در این صنعت حل شود و به نظر نمی رسد ارائه چنین طرح هایی توسط نمایندگانی که سابقه مدیریت و فعالیت در این صنعت را ندارد راهکار قابل اجرایی برای حل مشکل بازار و صنعت خودرو باشد.

محمدی نیکخواه همچنین با توجه به طرح برخی ادعاها در خصوص تاثیر آزاد سازی واردات خودرو در کیفیت و قیمت در بازار خودروهای داخلی خاطر نشان کرد : واردات خودرو در شرایط فعلی هیچ تاثیری در کاهش قیمت و رقابت در بازار خودروهای داخلی نخواهد داشت و با افت توان مالی در عموم جامعه باز هم بازار در اختیار تولیدات داخلی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: تثبیت قیمت خودرو در گرو ثبات ارزی است و هر گونه تصمیماتی که از سوی مجلس و یا دیگر مسئولان اتخاذ می شود تنها مُسکن موقتی برای بازار است که تدوام نخواهد داشت.
 

کد خبر 134354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha